Gå til innhold

når skal dere ta ut ferie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skal ta mine 5 uker for 2008 i sommer når jeg får feriepenger. Har søkt om permisjon fra svangerskapspermisjonen de 5 ukene. Tok dem i sommer pga, at i mitt yrke (vet ikke om det er likt i alle), kan jeg bare overføre 2 uker ferie fra 2008 til 2009, om arb. giver godtar det (det gjør de da som regel). Men om jeg overfører 2 uker til 2009 og tar dem som en forlengelse på permisjonen eller f.eks tar en pause i permisjonen i januar, vil jeg ikke få utbeltalt penger i de to ukene, da jeg allerede har fått feriepenger.

Jeg skal også ha 80% lønn i 1 år.

Vi har ennå ikke funnet ut når samboer'n skal ta pappaperm, det må vi tenke litt på...:)

Så det du må tenke på, er om du skal ta av ferien fra 2008 eller 2009, og hva du ev må avtale med arb giver på forhånd:)

Lykke til;)

Hvordan søkte du om permisjon fra svangerskapspermisjonen i de 5 ukene? Jeg har tenkt å gjøre det på samme måte som deg at jeg bare tar 5 uker ferie nå til sommeren. Og dette skreiv jeg i permisjonssøknaden på jobben..så da skal vel det være greit??

Trodde det var ett fett om når man har perm eller ferie siden man jo har fri uansett hva det blir kalt? Eller er jeg helt på bærtur her? Man kan vel farte hit eller dit uansett om det er ferie eller perm? Eller?

Tenkte bare smelle på 10 uker ferie som en forlenging av permisjonen, eller er min tankegang kanskje for lettvint? :)

Tror ikke du bare kan slenge på de 10 ukene tilslutt. Dette er pga av at du MÅ ta 3 uker ferie i 2008, siden det bare er mulig å overføre 2 uker til året etter...som her blir 2009. (Dette med overføring av ferie er forskjellig fra firma til firma, men som hovedregel er det 2 uker som kan overføres fra et år til det neste) Så derfor må du ta ut litt i 2008 og resten i 2009. Permisjonstiden inkludert ferie blir jo den samme tilslutt, men en må bare sette opp i permisjonssøknadene at en vil avvikle ferie midt inni permisjonen! Da er det bare pause i permisjonstiden i de ukene du har ferie, men disse ukene får du jo da igjen på slutten!

Det er ihvertfall sånn jeg har oppfattet det!!

Er ganske sikker på at du har rett, mener det var slik når jeg var i sv. permisjon for 3 år siden. Det kan også være lurt å legge ferie til en måned med mye rød-dager (eks mei) Da får du dagene som er røde på kalenderen tilbake som ekstra feriedager.

Annonse

Hei!

Jeg fylte bare inn permisjonen på papirene til nav. Regnskapsføreren vår som annbefalte meg denne løsningen, ikke bare pga utnytting og overføring av ferie, men også pga at det er enklere for meg mtp at feriepengene kommer uansett i junli/juli, så da har jeg iallefall penger i ferien. Jeg får også pengene direkte utbetalt fra arb.giver, dette medfører en "normal" feriepengeutbetaling. Hadde pengene kommet fra nav, hadde jeg kun fått feriepenger for noen uker (husker ikke antallet, men dramatisk mye mindre), så alle som får lønn direkte fra arb.giver i permisjonstiden har en fordel der.

Uansett, mer som et puslespill dette med permisjon, så godt fornøyd med at jeg er ferdig med papirarbeidet:)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...