Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Sitter her og skjønner ekstremt lite..mulig jeg er treig i oppfattelsen, men håper noen som har litt bedre oversikt over ting kan hjelpe meg litt... Her er altså min situasjon: Jeg er andreårsstudent og venter barn i månedsskiftet april/mai. Har 2 eksamener i slutten av mai som jeg har planer om å gjennomføre. Det er vel tillatt selv om jeg er pålagt 6 uker permisjon etter fødsel?? Da har jeg sommeren sammen med barnet før jeg begynner på mitt siste år av bacheloren. Slik vi har tenkt, har hverken jeg eller faren tenkt å ta permisjon, (har lest på lånekassens hjemmeside at jeg har rett på fødselsstipend selv om jeg ikke går ut i permisjon, men fortsetter på skolen uten avbrekk) siden jeg er såpass heldig at jeg er i en studiesituasjon som tilsier at jeg har mulighet til å sitte hjemme og lese, og dermed være sammen med barnet samtidig. Ved gruppeoppgaver o.l. kan jo barnet bare være med på skolen:) Resultatet kan nok bli synkende karakterer, men det er jeg villig til å ofre. Semesteret etter jul blir det vanskeligere, da jeg skal ut i praksis i 2-3 mnd før bacheloroppgaven skal skrives. Da har jeg ikke mulighet til å være hjemme, og faren, som er i 100% jobb, må dermed ta permisjon denne perioden. Det jeg da ikke forstår er: mister jeg da retten til fødselsstipend mens han tar permisjon, for da har vel han krav på foreldrepenger fra nav, og begge disse stønadene får vi vel ikke samtidig? får jeg da tilbake dette fødselsstipendet etter faren har hatt permisjon? og mens han har permisjon, får jeg stipend og lån slik som jeg får nå,som vanlig student? samtidig lurer jeg også på dette med søknad om fødselsstipend og forsørgerstipend. Jeg søkte nemlig om stipend og lån for dette studieåret relativt tidlig, før jeg visste at jeg var gravid, og krysset derfor ikke av at jeg venter barn. Hvordan skal jeg gjøre dette da, er det noen som vet??? jeg skjønner liksom ikke så mye av disse greiene, alt er så forvirrende!!! og får jo alltid forskjellig svar fra nav og lånekassen ved hver henvendelse, blir deppa av dette her jeg, vil gjerne vite!!!!!!
Erisa* Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Heisann! Skal prøve å svare deg så systematisk som mulig:) 1. Du kan ta eksamen selv om du egentlig har permisjon, så lenge du har avtalt det med skolen. 2. Når du skal ut i praksis, kan mannen din ta permisjon, og få full lønnsutbetaling i de ukene, mens du går tilbake til vanlig lån og stipend. Du vil også få barnetrygd. Han må søke om det fra nav. Du får altså penger fra lånekassen, men må betale tilbake en del av det (som vanlig altså). 3. Send en mail til lånekassen om at du har blitt gravid, har termin da og da. Du sender søknad om fødselsstipend etter at barnet er født. I sommer vil du forresten få utbetalt fødselsstipend fra lånekassen, i tilfelle du ikke visste det. Og du kan søke om engangsstønad fra nav allerede fra uke 26 (så sant du ikke har jobbet nok ved siden av studiene til å ha rett på foreldrepenger, da.) Var dt mer du lurte på da, eller svarte jeg på alt?
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Erisa: er det altså sånn at du kan få både engangsstønad og fødselsstipend fra lånekassen? Jeg trodde du bare en fikk engangsstønad dersom en ikke har krav på verken stipend fra lånekassen, eller permisjonspenger etter jobb?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 du får engangsstønad selv om du får fødselsstipend fra lånekassen.... engangsstønaden får du om du ikke er i jobb
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Åååå:-) det var en positiv melding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå