Gå til innhold

Hvor mye penger har dere brukt paa proeveroer...

Anbefalte innlegg

og hvor setter dere grensa??

Vet i det offentlige faar man refundert alt over 15000 for hvert foersoek (eller 3 ?) Men mange proever flere ganger, gaar privat osv?? Naar har dere bestemt at nok er nok??

Fortsetter under...

Etter 1.IVF ca 30 000,- til selve forsøket pluss medisiner ca 9000,-

Huff, blir fort peneger av dette. Når det gjelder refusjon er det kun medisinene som refunderes etter egenandel på 15 000,-. Denne summen gjelder for tilsammen 3 forsøk uavhengig av kalenderåret....

Går løs på 2. forsøk, så nå er det bare å holde seg unna shoppingen:o))

I det offentlige vi man maks bruke 18500.- på 3 forsøk. Det er 1500.- i egenandel pr forsøk og man betaler maks 15000.- for medisiner (der gjelder jo det samme for de som går privat). Vi har i utgangspunktet tenkt å klare oss med med 3 forsøk, men man vet jo aldri....

Venninnen min har hatt sitt 3. IVF/ICSI (har også hatt et fryseforsøk) på Volvat. De har til nå brukt ca. 100 000.- De har gått litt i tenkeboksen nå, men en ting er iallfall sikkert; Det er ikke pengene som stopper dem dersom de ikke orker mer. Selv om de var godt forberedt på at det kunne bli vanskelig (høy alder og ingen barn fra før), så er det helt klart det psykiske som er det tyngste - og som evt er årsak til at de sier stopp.

Hvis man får dette utført privat så blir det fort dyrt.

Men det er absolutt verdt det, for er nå 20 uker på vei og har termin i begynnelsen av juni :-)

Pengene hos oss har gått på:

- testing, nedfrysing og lagring av sæd i Danmark

- tre turer til Danmark med hotell (mat ikke inkludert)

- pakke på tre IVF-forsøk

- ekstra for ICSI

- medisiner

- akupunktur

- nedfrysing og lagring av befruktede egg

Har vel brukt nærmere 150 000. Blir fort enn del ekstra når man ikke kan få utført forsøk her i Norge.

Vi tjener ikke bra,men har vært så heldige at vi har bodd veldig billig et år, og har derfor sluppet at pengene skal ha vært et problem. Det er jo også snakk om prioriteringer. Ingen dyre ferier og går sjeldent ut og bruker penger, koser oss heller billig hjemme eller borte hos venner.

Vi holder til i det offentlige og er bare på første forsøk (ICSI). Første runde i høst ble avbrutt pga overstimulering men er nå i gang igjen. Vi har allerede gått over grensen på 15 000 - brukt ca. 17 500 bare på medisiner. Så blir det vel 1500 til sykehuset når forsøket er fullført.

Kommer til å ta de tre forsøkene i det offentlige først og satser på at vi får det til. Hvis det ikke går må vi nok ta en diskusjon om private forsøk nå den tid kommer.

Annonse

Fyttirakker`n....dette har jeg og mannen nettopp regnet på og dæven døtte hvor mye penger vi har brukt.

På prosjekt baby gjennom de årene vi har vært prøvere så har vi brukt på medisiner, reiseutgifter, tapt arbeidsfortjeneste osv osv ca300.000kr.

Og vi har ennå ikke begynt på medisinutgiftene til 3-pakken vi har kjøpt i det private.

Det koster flæsk kan jeg si!!

Ja helt enig, dette er dyrt! Vi skal igang med IVF i løpet av våren.. Vi har bestemt oss for å gå for privat... Vet ikke om det blir Norge eller Danmark. Tror det blir Danmark pga assisted hatching... Noen som har regnet på kostnader Danmark vs Norge? Det er vel litt billigere i Danmark, men så går det opp i opp med reise og opphold etc??

Vi har vel tenkt at vi klarer det i løpet av de tre forsøkene man får i det offentlige. Da vil vi max komme opp i 19500,- (15000 i medisiner + 3x1500 for forsøket) Etter 1. forsøk er vi oppe i ca 10000 tror jeg.

Det er mange som sier at det ikke skal stå på pengene, og at det er verdt det og sånn, men det er en tøff psykisk prosess man er gjennom, og skal man bekymre seg for økonomien oppi dette også, blir det ikke holdbart. Jeg kjenner jeg blir irritert når jeg prater om temaet, for jeg synes det er så urettferdig at vi som sliter, i tillegg skal tenke på om vi har råd til å bli gravid....

Hei

Iom at vi har valgt å begynne privat så har vi betalt for kontraktspakke med 3 icsi + 1 frys Kr 52.000,-

Har tilsammen brukt 14.000,- på medisiner, og er midtveis i 2 icsi.

Alt over 15.000,- får vi dekket av nav.

Totale utgifter blir derfor 67.000,-

Skulle vi ikke lykkes i løpet av disse forsøkene skal jeg ta det offentlig på Riksen, men da har jeg allerede brukt opp "kvoten" på 15.000,- i medisiner og må betale alt selv, dvs 1.500,- + ca 8.000,- i medisiner pr forsøk.

I danmark får vi 3 offentlige forsøk + nytt forsøk hvis abort. Egenandelen er små 3500,- pr år

Jeg har fått 6 offentlige forsøk og er igang med nr 2 privat. På Nordica betaler jeg det det koster, men det er fortsatt kun 3500,- i egenandel på medisinene i året.

Nok er nok når vi har fått barn!

Vi har brukt godt over 100.000 kr med 3 ivf forsøk i danmark og reise + div der nede.. nå skal vi i gang igjen men i det offentlige, men det går penger ja... penger skal ikke stoppe meg og forsøk, da er det helsen som evt sier stopp!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...