Gå til innhold

Ååååhhhh - er så forbanna!!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har bonussystem på jobben, og størrelsen på bonusen blir bestemt utifra resultatet. Godt resultat i 2007 tilsa fin bonus, noe som vi også har snakket her på jobb i noen uker nå (også sjefen). I dag forteller sjefen meg at min bonus blir avkortet pga av jeg hadde svangerskapsperm i deler av 2007. Dvs jeg får bonus bare for de månedene etter at jeg kom tilbake fra permisjonen. Og det er nytt av året - tidligere har det ikke vært sånn. Her har jeg jobbet og slitt i 11 år av mitt liv, og dette er takken. Og nå er jeg så sint at jeg har mest lyst til å gå hjem og grine!

Må legge til at jeg er eneste jenta her, og dette er et meget mannsdominert firma, for å si det mildt. Fikk lyst til å si opp jobben på stedet - eller rope ut at "jeg er gravid igjen" (er det da, men bare 7 uker på vei) - for DET var ikke særlig populært sist. Da var sjefen sin reaksjon (og jeg siterer ordrett:) "Ja ha - da blir det vel annethvert år fremover". Ikke et ord om gratulerer! Hva gir dere meg? Og hva gjør jeg???

Fortsetter under...

Bonus-regler kan jo endres, men utrolig kjipt at du ikke fikk vite om dette i forkant. Hvor lenge har du jobbet der? Jeg synes det har litt med saken å gjøre. Jeg selv har jobbet bare et år i firmaet før jeg gikk ut i permisjon, og føler jeg ikke har like mye å slå i bordet med som om jeg hadde vært der lenge. Men kan ikke sammenligne, har ikke bonusordning direkte, så jeg vet ikke akkurat hva du bør gjøre. Snakk med noen andre i firmaet du stoler på, iallefall. Når det gjelder kommentarer som den du fikk om annethvert år framover..., synes jeg sjefer snart må lære. De sender ganske kraftige signaler med sleivekommentarer som det, og burde vite bedre. Det er så innmari hårsårt å skulle fortelle at man er gravid, for man vil jo være den perfekte medarbeideren som alltid er der og gjør en strålende jobb. Sjefer må lære at jenter ikke trenger MER dårlig samvittighet. Men når det er sagt, bør vi la sånne kommentarer seile sin egen sjø også, og vite at vi ikke skal la det gå innpå oss. Men hyggelig blir det ikke!

Hei, jeg er selv leder i et firma med personalansvar og bonusordning. Jeg reagerte på innlegget ditt og mener du har blitt urettferdig behandlet. Var jeg deg ville jeg rådført meg med advokat evt gjennom fagforbund hvis du er organisert. Jeg mener at det er brutt en regel fra din arbeidsgivers side her, du har ikke fått informasjon om dette på forhånd. Hvis din arb.giver hadde lagt godviljen til hadde du selvsagt fått bonusen for hele året. Har en ganske sterk mistanke om at dette er en form for "straff" som rammer de som er gravide/svangerskaps perm.

Et godt råd: Ikke fortell at du er gravid på ny før etter 1.trimester om du ikke må.Ta det opp på en rolig måte at du føler dette urettferdig og at du ikke hadde forventet dette siden du ikke har fått informasjon om dette tidligere og evt at du vil rådføre deg med advokat. det siste kan du jo ha som et kort i ermet om han er vanskelig.

Typisk at dette rammer oss jenter. Men, ingen mann hadde akseptert dette, derfor oppfør deg som en mann du også og ikke aksepter dette uten å gi uttrykk (på en saklig måte selvsagt) for at dette ikke stimulerer deg i ditt videre arbeid.

Lykke til og stå på!!

Tusen takk for svar og gode argumenter, jenter! Er godt å lese at det ikke bare er meg selv som syns dette er urettferdig. Siden jeg skrev dette i går har jeg ikke ligget på latsiden - har ringt personalkontor i to andre bedrifter her som det er naturlig å sammenligne seg med, og jeg har faktisk ringt likestillingsombudet! De to andre bedriftene avkorter ikke bonuser, så det har jeg tenkt å bruke mot sjefen min. Har nemlig ikke tenkt å gi meg, og som en av dere sier - jeg har tenkt å oppføre meg som en mann! Likestillingsombudet kom med en del gode argumenter, men jeg kan dessverre ikke slå loven i bordet og kreve noe der. Med unntak av om bedriften ikke avkorter fedre for sin pappaperm - den er lovpålagt i likhet med mors 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Gjør de forskjell her, er det diskriminering, og da skulle jeg sende en mail til saksbehandleren og så tok hun det offentlig med bedriften. Men må vente til bonusen blir utbetalt om ca 1 mnd slik at de ikke får sjansen til å rette dette opp før utbetalingen skjer. Så grei er jeg ikke :-)

Til deg som lurte på hvor lenge jeg har vært der: Har jobbet der i 11 år og knapt vært borte en dag - så du skjønner sikkert at da føles det ekstra simpelt og smålig.

Det beste av alt; den ene bedriften jeg kontaktet i går oppfordret meg til å søke en av to svært interessante stillinger som blir lyst ut i dag. Og jeg må si det frister - VELDIG!!! Tror ikke jeg gidder å bruke så mye mer tid og energi på en arbeidsgiver som behandler kvinner på denne måten. Er litt lei av jobben min, og dette bidro jo bare til at det ble lettere å velge noe annet om sjansen byr seg.

Uff, dette ble visst langt, men tenkte jeg ville fortelle litt om det hvis dette kan hjelpe andre i lignende situasjoner. Har iallefall ikke tenkt å la sjefen slippe lett, og det er det ingen grunn til for andre heller. Stå på!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...