malla Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 jeg har ei datter på 2 1/2 mnd. å hun gjør ikke annet enn å henge i puppen..nesten så hun bruker den som smokk noengang, det er ikke noe annet som er bra nok.. har prøvd smokk også men den spytter hun bare ut igjen.. får ikke tid til noen ting.. noen ganger er det ikke mer en en time mellom hver gang..er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å kanskje få litt lengre tid mellom måltidene?
Nr4? 💓 Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Hei hei!!! jeg har vært akkurat der hvor du er nå.. det endte med at jeg tok meg kjøreturer slik at det oftere gikk lengre tid mellom hvert måltid(så han skulle bli vant med lengre tid imellom), for i bilen er han ganske så tålmodig! Han er 2 1\2 mnd nå og det går som regel 2 timer mellom hvert måltid..er egentlig veldi fornøyd med det!
You can call me Dårris Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Har du sjekket at du har nok melk? Kan lønne seg å pumpe ut og se at du har nok til at den lille blir mett. Hvis ikke kan du kanskje prøve å gi litt mme i tillegg?
VinterSol+2 Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 babyer har et enormt sugebehov, om du ikke hadde hatt nok melk, ville baby blitt sint, så du trenger ikke gi flaske, da vil sugebehovet bare bli enda større! det er slitsom i den første perioden (3-4 mnd) og en kan føle seg som en levende smokk.. prøv å leke med barnet, distrahere det.. og snart vil hun/han bli opptatt av hendene sine ol, og så er det slutt på levendesmokkingen ;-) du kan også prøve andre typer smokker! el finger?
fanta Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Jeg vil IKKE anbefale at du pumper for å "se om du har nok melk". Pumpa er ikke like effektiv som babyen til å få ut melk, og det du evt. får ut med pumpa gir IKKE noe riktig bilde av hvor mye melk du produserer! Den eneste måten å finne ut om babyen får nok næring på er å se på vektoppgangen og antall våte bleier (5-6 i døgnet). Jeg f.eks. får såvidt skviset ut 40 ml med pumpa, men jeg fullammer en stor baby så jeg vet at jeg har nok. Hvis du gir mme i tillegg, kan du risikere at melkeproduksjonen daler fordi brystene ikke får nok stimulering, så hvis du vil bevare ammingen bør det gjøres kun i nødstilfeller der babyen ikke legger nok på seg eller mor er fullstendig utslitt. Det er ikke uvanlig å amme kjempeofte de første 2-3 månedene, men hvis du er veldig sliten og mistenker at det er like mye suttebehov som sult, kan du jo prøve å strekke tiden mellom måltidene litt. F.eks kjøre bil, trille vogn, bære i sele/sjal - hvis hun roer seg av slike ting. Prøve å underholde henne litt med fargerike leker, bære henne rundt i huset og se på ting, speilbildet sitt f.eks. Det vil gå seg til etterhvert, jeg lover! Mine har spist veldig ofte de første ukene og månedene, sjelden mer enn 2 timer fra start til start, og gjerne hver halvtime til time om kvelden. Etterhvert lærer de å ta inn mer melk pr. måltid, og min på 6 mnd. spiser nå ca. hver 3. time (fullammes så og si ennå). Lykke til videre!
malla Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2008 tusen takk for noen flotte svar.. ja jeg har bra med melk helt til hun spessielt om kvelden vil ligge på veldig ofte å det bare blir små skvetter å få i seg.. men jeg skal i allefall droppe pumpinga.. takk igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå