Gå til innhold

noen som har lest "Volvo lastvagnar" av Erlend Loe her? (tama og motiv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er litt kort enda. men jeg skal gjøre rede for temaet og motivet i boken. er ikke helt sikker på om jeg har funnet det, men men.. om noen har noen tilbakemeld så blir jeg glad :-)

”Volvo lastvagnar” av Erlend Loe.

Erlend Loe ga ut ”Volvo lastvagnar” i 2005, som er hans 6 roman.

Denne romanen er oppfølgeren til ”Doppler”. Det har vært store forventinger til oppfølgeren siden ”Doppler” var en så stor litterær sukse.

”Alle” hadde forventninger til ”Volvo lastvagnar”, hva ville skje med Doppler og hans kamp mot samfunnets jag etter flinkhet? Litt utventet begynner ikke boken med Doppler, den begynner med en urgammel dame som heter Maj Bitt. Maj Britt har mistet retten til å ha fugler etter og ha kuttet av dem deler av nebbet. Hun benytter dagene til å høre på musikk og røyke hasj. Allerede her viser Erlend Loe at han ikke har tenkt og gi oss det vi forventer i en oppfølger.

Et godt stykke inn i boken dukker Doppler opp. Han kjemper ikke lenger mot samfunnet. Han har blitt en tafatt og utslitt mann uten evne til og sloss for noe som helst. Andreas Doppler slik vi kjenner han fra boken ”Doppler” er ikke slik vi husker han og han blir raskt forlatt av sinne ”disipler”, elgen Bongo og sønnen Gregus.

Erlend Loe bryter mange normer og regler med sin skriverstil i denne boken. For eksempel går han utallige ganger inn i teksten og sier sin mening eller like ofte mangel på mening ”jeg som skriver dette…..”

Som for eksempel da von Borring skulle lage ”Trost i øl for 4 indianere”. Her går Loe inn i teksten og kommenterer at det står ”for 4 indianere” dette er en trykkfeil fra forlaget som han personlig syns er litt sjarmerende. Egentlig skulle det stå ”trost i øl for 4 personer”.

Denne romanen er egentlig todelt. Det ene delen er hva karakterene i boken gjør og den andre delen er det Erlend Loe bryter inn i teksten og forteller oss, med å bruke ”jeg som skriver dette…”

Motivet i boken er avmakt. Doppler føler en avmakt overfor verden, ”jeg vet ikke hva jeg trenger, men hjelp høres ut som en begynnelse”. Han vet ikke hvor han vil med livet eller hva han gjør. Han bare eksisterer og ender med å bli kasteball i Maj Britts og von Borrings kamp om og plage hverandre.

Ser vi bare på hva Erlend Loe sier ved sine stadige inngrep i romanen sitter vi igjen med en forfatter som også føler avmakt. Han sliter med og rive seg løs fra de litterære reglene som følger med i en roman. Loe vil ikke ha ett forfatterskap som består av og være flink, han vil være kreativ og nyskapende. Det kan virke som om Erlend Loe sitt mål med boken var og utfordre følelsen av avmakt for så og få igjen makten over seg selv å sitt forfatter skap. Dette et bokens tema.

Skrevet

Ta tema først, motiver etterpå:)

(tema er jo det store og det hee mens motivene faller innunder temaet)

Vet ikke hvor langt det skal være/bli men dersom det ikke skal være veldig langt vil jeg anbefale at du kommer konkret inn på tema og motiv litt tidligere enn nest nederste avsnitt.

Dersom det skal være så langt at det ikke er til hindring ville jeg bare sett på relevansen av teksen du har i avsnittene over og flettet denne inn i motiv og tema delen di:)

For dersom den ikke er relevant for det du skal frem til er den egentlig malplassert, men viser godt at du har lest og forstått boken;)

(blablabla, bare meg igjen:p Hehe Synes du er flink jeg!)

Skrevet

skal bare skrive 2 A4 sider i dag også (fatter ikke hvorfor jeg valgte dette, hadde jeg tatt noen bøker om barenfordeling hadde jeg jo nesten sluppet og lese bøkene)

men hvordan skriver man mer om temaet og motivet da? syns mine to avsnitt om det var vanslig nok og liker frem... hehe

hva skal være med liksom?

hva er relevansen?

tusen takk for at du hjelper meg hele tiden. om 14 dager jeg "vi" ferdige med særemnet for denne gang :-)

Skrevet

Hovedgreie for hele bokanmeldelsen;

IV. BOKANMELDELSER

En bokanmeldelse er en faglig kritisk vurdering av et nylig utgitt faglitterært verk. Bokanmeldelsen skal gi en saklig vurdering av bokens innhold, struktur og form i lys av anmelderens egen innsikt i temaet. En bokanmeldelse skal inneholde anmelderens selvstendige vurderinger og kommentarer, og skal således ikke kun gjengi bokens hovedinnhold.

Om akkurat denne boken; http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/03/445155.html

Tema; (jææævlig lang ling, men ordet tema skal være merket ut i første avsnitt der for deg)

http://64.233.183.104/search?q=cache:Mcplawm2H1cJ:www.

haugsbakken.no/Bokanmeldelse%2520av%2520Bruce%2520

Kapferers%2520bok.pdf+bokanmeldelse+%2B+tema&hl=no&ct=

clnk&cd=25&gl=no&client=firefox-a

Denne var bra om både tema og motiv, kort omhva det er og hva som skal med:)

http://home.no.net/amry6206/Episk%20diktning%20jan-febr%2002.htm

Skrevet

takk :-) fikk litt flere ideer nå :-)

du har blit min lille hjelper :-)

Skrevet

Får jeg ha lyspære på hodet da?! Sånn som i tegneserien?! (evt så kunne jeg gjerne blitt så slank:p Hihi)

Skrevet

hehe... selvsakt har du lyspære på hodet. også er du drit slankt. det er så vitt jeg kan se deg. så tynn er du... hihi.. egentlig er du så digg med den lyspæra på hodet at har lyst til og volta deg på stedet.

Skrevet

jeg fant ingen fin måte og putte temaet først og motivet sist jeg.

men så er i hvert fall det forløbige resultet. så får jeg heller fikkse litt på det i mitttimen i morgen. *trøtt*

”Volvo lastvagnar” av Erlend Loe.

Erlend Loe ga ut ”Volvo lastvagnar” i 2005, som er hans 6 roman.

Denne romanen er oppfølgeren til ”Doppler”. Det har vært store forventinger til denne romanen siden ”Doppler” var en så stor litterær suksess.

”Alle” hadde forventninger til ”Volvo lastvagnar”, hva ville skje med Doppler og hans kamp mot samfunnets jag etter flinkhet? Litt utventet begynner ikke boken med Doppler, den begynner med en urgammel dame som heter Maj Bitt. Maj Britt har mistet retten til å ha fugler etter og ha kuttet av dem deler av nebbet. Hun benytter dagene til å høre på musikk og røyke hasj. Allerede her viser Erlend Loe at han ikke har tenkt og gi oss det vi forventer i en oppfølger.

Et godt stykke inn i boken dukker Doppler opp. Han kjemper ikke lenger mot samfunnet. Han har blitt en tafatt og utslitt mann uten evne til og sloss for noe som helst. Andreas Doppler slik vi kjenner han fra boken ”Doppler” er ikke slik vi husker han og han blir raskt forlatt av sinne ”disipler”, elgen Bongo og sønnen Gregus.

Erlend Loe bryter mange normer og regler med sin skriverstil i denne boken. For eksempel går han utallige ganger inn i teksten og sier sin mening eller like ofte mangel på mening ”jeg som skriver dette…..”

Som for eksempel da von Borring skulle lage ”Trost i øl for 4 indianere”. Her går Loe inn i teksten og kommenterer at det står ”for 4 indianere” dette er en trykkfeil fra forlaget som han personlig syns er litt sjarmerende. Egentlig skulle det stå ”trost i øl for 4 personer”.

Denne romanen er egentlig todelt. Det ene delen er hva karakterene i boken gjør og den andre delen er det Erlend Loe bryter inn i teksten og forteller oss, med å bruke ”jeg som skriver dette…”. I denne delen tar Erlend Loe et oppgjør med alle som måtte mene noe om han eller hans forfatter skap.

Erlend Loe går også imot janteloven ved og la sitt egent forfatter navn vinne en diskusjon mellom Mai Britt og Doppler om hvilket land som er best av Norge og Sverige når det gjelder litteratur: «Og så har vi Erlend Loe. Det er han som skriver dette. Uten han ville vi ikke eksistert. Det forandrer saken, sier Maj Britt.» Dette viser Loes evne til å la humor og overraskelser i teksten gå hånd i hånd.

Motivet i boken er avmakt. Doppler føler en avmakt overfor verden, ”jeg vet ikke hva jeg trenger, men hjelp høres ut som en begynnelse”. Han vet ikke hvor han vil med livet eller hva han gjør. Han bare eksisterer og ender med å bli kasteball i Maj Britts og von Borrings kamp om og plage hverandre.

Ser vi bare på hva Erlend Loe sier ved sine stadige inngrep i romanen sitter vi igjen med en forfatter som også føler avmakt. Han forteller oss at han etter naiv.super har fått mange spørsmål om tid og at han ikke vet noe om tid, i hvert fall ikke noe mer enn folk flest.

Han sier selv at han sliter med og rive seg løs fra de litterære reglene som følger med i en roman. Loe vil ikke ha ett forfatterskap som består av og være flink, han vil være kreativ og nyskapende. Det kan virke som om Erlend Loe sitt mål med boken var og utfordre følelsen av avmakt for så og få igjen makten over seg selv å sitt forfatter skap. Dette et bokens tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...