Gå til innhold

PRØVRØRS DAMER! noen av dere som har hatt LAP?

*Mysillen*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har svart inne på ass. befruktning, men svarer her også..

Du behøver ikke vente - tror det er å starte opp så snart en har fått det utført og det er greit at dere planlegge at du skal inn til samtale, evt ha medisinene hjemme og klare til oppstart/syklus.

Jeg tok en lap. for et par år siden - tok den i midten av desember og startet opp med medisiner til forsøk i januar -tror det var første syklus etter lap jeg startet. Dersom de fjerner noe ifm laparskopien, f.eks endometriose vev / cyster, ønsker man å prøve så snart som mulig etter en lap da sjangsene da er større for å lykkes.

Tror nok at det, her som på andre omeråder innefor behandlingsregime varierer...

Jeg tok lap. i aug. 06, fikk fjernet en del endomitrose, og etter lap'en måtte vi fortsette å prøve på egenhånd i ca. 6 mnd. før videre IVF behandling, da de ville se om det hadde hjulpet å fjerne disse "tingene".

Ja, det vil antagelig variere etter når i prosessen du blir henvist til lap. Jeg var på første samtale/undersøkelse på fertilitetsklinikken -- og det var først her de oppdaget at jeg hadde cyster som mest sannsynlig var endometriose (dette ble ikke oppdaget i utredningen hos min gynekolog ved undersøkelse som ble utført 1/2 år tidligere). Så da jeg skulle ta lap var jeg altså i systemet ved fertilitetsklinkken og kunne begynne rett på når den var overstått.

jeg er ferdig med samtalene og slikt jeg da...hehe...

jeg har allerede hatt 2 ivf forsøk...vel og merke negative...

men om jeg så har tette eggledere så har jo ikke det noen betydning for forsøkene...de får jo tross alt tak i egg alikevel..

da vi holdt på med utredningen kunne fast legen fortelle oss at samboers svømmere ikke var noe til tess....de lå heller ganske dårlig an...men et år senere får vi beskjed på sykehuset at det IKKE feiler sambo noe...svømmerne hans er helt på topp....så da er vi liksom uforklarlig barnløse da...

men som sagt da så har jeg enda ikke hatt LAP...siden de fant "feilen" hos sambo når vi startet det hele....

derfor jeg kunne tenkt meg å høre med legen min om jeg kanskje burde ta LAP...

de har ikke nevnt noe om det på sykehusene..å de vet jeg ikke har vært gjennom det...

hmm.. ja tette eggledere har som du sier ingen betydning ift ivf.

Det som derimot kan ha betydning, er om en har endometriose da dette kan skape et ugunstig miljø for embryoet, og dette fjernes derfor ved lap. Men dersom det er endo. av en slik art at det skaper et slikt miljø vil man nok ha symptomer på endometriose vil jeg tro.

Andre ting en kan oppdage ved lap som kan ha betydning.. har lest at en skillevegg i livmoren kan gjøre at embryo ikke fester seg - vet ikke om dette oppdages/korrigeres ved lap eller ved hysteroskopi.

Men dersom dere er uforklarlige barnløse og det ikke feiler hans svømmere noe bør vel du utredes grundig dersom du ikke har blitt det tidligere?

Annonse

Hei,

Jeg hører ikke inne her inne, men måtte komme med et spørsmål. Alle de andre Bim-ene forsvinner inn her en etter en, så håper det snart er min tur, hehe. Da jeg tok lap, fant de ingen ting, men Hausken fortalte at jeg måtte vente i 2mnd før jeg startet opp igjen. 1uker etter lap, hadde mannen og jeg sex, og vips ble jeg gravid!!! Etter 10ivf forsøk klarte vi det på egen hånd. Så kan nok være gunstig å skylle igjennom eggledere:o) Du får høre med din klinikk der du skal ha ivf, de bestemmer hvor lang tid det skal gå! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...