Gå til innhold

Etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dere mannfolks tanker om hvem sitt etternavn barnet deres skal ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid sett for meg (og gjer fortsatt) at barnet burde ha mannen sitt etternavn. Kanskje litt pga tradisjon osv.

Er vertfall veldig glad for at kjæresten min tenker det samme.

Skrevet

Det kommer litt an på hva som passer.

Hvis foreldrene har ett etternavn hver, så kan jo godt barnet få to etternavn. I mitt tilfelle så har madammen to etternavn og jeg kun ett, og dermed ender barnet opp med kun mitt.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Huff jeg er egoistisk, jeg mener at barnet skal ha mammas navn, inntil man er gift, å eventuelt alle bruker pappas navn......

Skrevet

Jeg synes en kombinasjon er fint, vi har tenkt (mest meg for øyeblikket, men hun er stort sett enig) å ha hennes etternavn først og så mitt sist. Jeg synes det er finest, men jeg er også litt gammeldags av meg så det er muligens derfor jeg syns det er best. Utover det er også mitt etternavn verna og jeg og min bror er de eneste guttene som kan føre navnet videre, i gammeldags forstand, så jeg mener det er veldig viktig at barna mine får mitt navn.

Men, altså, jeg mener på ingen måte at barnet skal ha KUN mitt navn, begge navnene skal være med, jeg syns bare at mitt skal være det siste etternavnet.

Skrevet

Hva når jeg har to barn fra før som har mitt etternavn og nå venter et nytt barn med mann nr 2? Vi har ikke samme etternavn. Jeg ønsker at barnet vårt skal hete det samme som meg og mine tidligere barn slik at det blir likt. Litt rart hvis de skal hete noe og vi noe annet. Hva synes dere?

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi har begge lange etternavn, som klinger dårlig sammen.. så vi har besluttet at jeg bytter navn til min mors pikenavn og tar også hans etternavn.. ¨Det har også andre grunner at vi gjør det.. Barna får da både hans og mitt etternavn, og vi heter alle det samme.. bortsett fra sære far da, som ikke har min mors pikenavn..;-)

Skrevet

Jeg har det likedan så det kommende barnet får også mitt. Min mann synes det er greit, vi vet jo tross alt hvem far er likevel ;-) Min mann tok faktisk mitt som mellomnavn da vi giftet oss fordi han ville hete det samme som oss uten å "ødelegge" det opprinnelige navnet sitt for mye.

• 1 måned senere...
Skrevet

Her i gården ville vi begge to i utgangspunktet ha vårt eget etternavn sist, selv om vi skulle la barnet få begge etternavna. Vi har derfor foretatt en trekning om hvilke navn som får stå sist siden vi synes det var mest rettferdig. Denne løsningen er vi begge fornøyd med. Vi er ikke gift.

Dersom man ikke bruker bindestrek mellom etternavna så vil kun det siste få status som etternavn og det andre som mellomnavn.

• 3 uker senere...
Skrevet

Min sønn heter det samme som sin mor. De har et fint og spesielt navn, med røtter fra min samboers oppvekststed. Jeg har et kjønnsløst sen-navn.

• 1 år senere...
Skrevet

Det er jeg helt enig i! men mest fordi det andre etternavnet ikke er så fint, etter min mening...det er langt, klumsete og stygt. Men samboeren er tydligvis veeeldig stolt over det fæle navnet og jeg tør ikke engang si ideen høyt for han.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ekstrem provosert over at jenter blander seg inn her. Klarer dere ikke la noe være for oss kommende pappaer?

Null respekt. Glad jeg ikke er typen din.

Skrevet

Ekstrem provosert over at jenter blander seg inn her. Klarer dere ikke la noe være for oss kommende pappaer?

Null respekt. Glad jeg ikke er typen din.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Wow, ekstremt provosert over det?

Glad jeg ikke er dama di hvertfall.

Skrevet

til miriel: enig med han som ber deg komme deg vekk fra PAPPA sidene.

Skrevet

Vi vurderer å bruke et etternavn av min samboer og et fra meg.

Jeg har selv dobbelt navn + 2 etternavn, menst hun også har 2 etternavn, så det er masse å velge mellom. =P

• 1 måned senere...
Skrevet

LES: Hva er dere MANNFOLKS tanker om hvem sitt etternavn barnet deres skal ha?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...