Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har prøvd i snart et år, og bestemte oss tidlig i høst at vi skulle gå til lege over jul om ikke noe hadde skjedd til da. Nå er vi altså her, og selv om det enda er 1-2 pp igjen før vi runder året synes vi at det kan være greit å starte opp med de enkleste undersøkelsene. Ta noen progesteronprøver og sånt.

Skal altså til gyn etter hvert, har fått sendt avgårde henvisningen som jeg fikk av fastlegen. Tar det som regel veldig lang tid før en får time? Og skal begge møte, eller bare jeg? Hvilke undersøkelser gjøres der og da, og hvilke må man komme tilbake for? Skjønner jo at lap er noe som ikke gjøres først da, men tar de feks innvendig ul? Sædprøver, det gjøres vel på lab på sykehusene?

Håper noen som har litt erfaring kan fortelle hvordan opplegget var. Venter el til helgen og har i min optimisme kjøpt inn salviete (skulle ha grapefruktjuice også men det hadde de ikke gitt). Får bare tilbringe helgen i senga og krysse fingrene - igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136559858-f%C3%B8rste-time-hos-gyn-hva-skjer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk henvisning fra min fastlege til gyn. Måtte ringe og bestille time der selv og var litt over 1 mnd ventetid. Var hos gyn i slutten av mai. Dro dit alene. Tok GU og innvendig UL og en del blodprøver. Fikk med henvisning til mannen slik at han kunne bestille time på Riksen til å levere sædprøve (Hun ville at han skulle sjekkes først før hun satte i gang flere undersøkelser av meg). Dette skjedde i begynnelsen av juni.

Var så tilbake til gyn i slutten av juni da resultatet på sædprøven var klart. Fikk da resept på pergo og ble henvist til lap. Pga sommeravvikling ble det ikke lap før i slutten av august.

Det første som skjer er en samtale, hører litt på historien deres osv.. Så blir det tatt standar blodprøver for å se om det er noe galt der. Siden du ikkke skal til gynekolog nå første gang, så er det ikke sikkert det blir tatt innvendig UL, de fleste leger har ikke dette. Men hos gyn er dette normalt at blir gjort. Hva som skjer videre kommer anpå resultatene dine. Mannen får også henvisning til sædprøve. Når dette skjer er veldig individuellt.

Mannen din trenge rikke være med.

Okay. Jeg fikk henvisningen i posten fra legen og forsøkte å ringe og bestille time hos gyn - men den gikk ikke nei! Måtte sende henvisningen i posten (skanning og e-post var utenkelig), og pent vente på brev i posten tilbake. Aner med andre ord at det kan ta litt tid her også å få time, men vi har det jo ikke så travelt så det er vel greit.

Hvordan gikk det på lap for deg? Fant de ut av noe?

Jeg lurer litt på om jeg kan ha endometriose, har noen sympt. så er litt spent på akkurat lap-undersøkelsen for min del, om det kommer til det da. Men kanskje jeg bare bekymrer meg unødig også-.

Tusen takk for svar!

Jeg har allerede vært hos fastlegen, det er gyn jeg skal til nå. Da tar hun kanskje innvendig ul da. Hva kan de egentlig se der?? Går de inn i livmoren?? Gjennom livmorhalsen? Au... Sorry om jeg virker litt kunnskapsløs her, hehe.... Høres bare så rart ut. Gg mye må man jo uansett ha lap for å finne ut av.

Går egentlig ut i fra at blodprøvene er i orden, jeg har el hver mnd (tempet hele veien) og lutealfasen synes å være normal. Men man vet jo aldri!

Har forresten lest mange av trådene dine selv om jeg ikke alltid har vært så aktiv selv på å skrive i dette forumet. Krysser fingrene for at du snart skal lykkes med baby nummer to! Godt dere startet så tidlig med babyprøvinga. Jeg er 29 allerede, fyller 30 i år. På tide med en liten en, håper vi er heldige snart begge to :)

Annonse

Det må være både en lettelse (at alt virker normalt) og en stor frustrasjon (at det allikevel ikke lykkes!).

En god venninne har prøvd i 18 mnd hun også - de visste ingenting heller før tidligere denne uken, da en sædtest viste at mannen hennes er steril. Veldig kjipt. Ikke EN eneste levende sædcelle. De kan ha en liten sjanse til å lykkes gjennom icsi, men det avhenger av at det finnes levende celler i bitestiklene (som ikke kommer gjennom sædlederen). Ellers blir det vanskelig.

Skjønner veldig godt at du også begynner å bli lei. Det å ikke bli gravid er jo ikke som å ønske seg en ny ipod eller en kul jobb - som man ikke kan få. Babyønsket er liksom så grunnleggende.

Håper at du om ikke så lenge sitter der med den positive testen og smiler fra øre til øre :) Vi kan jo ikke annet enn å håper. Kanskje dere kan lykkes med assistert befruktning..?

da tar hun innvendig UL ja. De putter en "dildo" inn, men ikke lengre enn hvor en mans penis pleier å være;) Det er ikke vondt eller noe, så ingenting å kvi seg for. der kan hun se livmor og eggstokker.

Jeg har også normale sykluser, har EL osv... Men det var ikke normalt hos meg likevel. Så man vet faktisk aldri.

Så hyggelig at du har fulgt med meg. Er veldig glad vi begynnte så tidlig. Du er jo ung du også da;)

Hehe, godt å høre at de ikke stikker hele saken opp i livmoren og rører rundt inni der. Det hadde ikke fristet.

Sant at man aldri kan vite helt om ting er i orden. Men får håper på det beste inntil videre og se hva som skjer. Er jo ikke så gammel nei, det er sant det. Men føler veldig at det er på tide å få barn nå, ikke bare m tanke på alder/biologisk alder, men også fordi jeg har ønsket meg det i mange år. Mannen har vært "litt" tregere på det feltet dessverre, så har ikke så mye tålmodighet igjen til masse prøving i mange år nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...