Gå til innhold

Jeg har inntrykk av at veldig mange ønsker KS... er det bare jeg som har vanvittig angst for å måtte gjennomgå KS igjen?

Anbefalte innlegg

For meg var det en grusom opplevelse å måtte ta KS. Var ikke superkritisk, men ble haste-KS med narkose. Det var mitt største mareritt. Å ikke få være våken når barnet mitt ble født, å ikke se ham på seks-sju timer. Ikke klare å løfte ham opp til meg når han gråt hele første uka... komplikasjoner og infeksjoner i fire mnd etterpå, som bidro til at jeg ikke husker noe fra de fire første mnd av min sønns liv.

Jeg er nå gravid igjen, og har vanvittig angst for å skulle gjennomgå dette en gang til.......

Fortsetter under...

Du opplede et hasteKS med narkose hvor det er større sjanse for komplikasjoner, som er noe helt annet enn et planlagt KS hvor du er våken hele tiden og får barnet opp på brystet med en gang så fremt at er i orden med barnet.

Det er heller ikke forbundet store komplikajsoner med et planlagt KS

Jeg har fått velge KS på grunn av at jeg fikk totalruptur i underlivet etter sist vaginale fødsel. Hadde store smerter i et par mnd etter fødsel og har prblemer med å holde på luft og avføring nesten 1.5 år etter fødselen.

Jeg kan ikke få spinalbedøvelse. Så jeg kan ikke være våken ved KS, må ha narkose. Og det er som sagt det verste jeg føler jeg kan oppleve igjen.....

Jeg har ikke noe problem med at andre ønsker det av medisinske grunner, eller må, for den saks skyld. Men jeg synes det er så mange som ønsker KS, og ingen som er "redde" for det. For jeg har en reel angst for nytt KS....

Det er nok veldig stor forskjell på planlagt og haste ks!!!!! Det er nok ingen som VIL ha haste ks med full narkose..... Men ved et planlagt ks blir jo ting litt annerledes..... man får faktisk med seg fødselen! Planlagt ks er en fin opplevelse og det tror jeg det er for de fleste!

Som sagt over, MÅ jeg ha narkose. Får sannsynligvis heller ikke epidural/spinal ved vanlig fødsel, men vil likevel heller ha vaginal fødsel....

Hei.

Jeg har en liknende opplevelse som deg. etter 2 døgn med veer satt tulla helt fast og det endte med haste KS i narkose.

Ønsker ikke denne opplevelsen en gang til, ikke minst for stakkars mannen som satt på gangen og gråt og ikke visste om noen av oss overlevde. Derfor har jeg søkt om KS denne gangen, for å være sikker på at jeg skal få være uthvilt før KS, at jeg skal få være våken og at mannen skal få være sammen med meg og oppleve å få en ny baby.

Har veid for og imot mange ganger, og sitter med større angst fo rkomplikasjoner en gang til, selv om jeg nok innerst inne skulel ønske at jeg kunne føde normalt denne gangen. men da krever jeg garantier legene ikke kan gi meg, så...

Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til. det er et vanskelig valg, og KS er aldri enlettvint løsning uansett

Annonse

For meg vil KS aldri være et valg. De kommer til å måtte ta meg med makt som sist. For KS er det siste jeg ønsker. Så jeg håper bare at ungen vil ut denne gangen.... Vet at ikke så mange velger KS "lett". Men jeg har som sagt vanvittig angst for dette. Håper ditt planlagte går fint, og at du får en fin opplevelse :-)

Skjønner at du har angst for KS etter sist opplevelse og at du er nødt å ha narkose.

Håper at du får en vaginal fødsel som ikke er lang eller veldig smertefull, for er den det MÅ man i noen tilfeller ha epidural for å klare å fullføre fødselen Og hvis jeg var deg ville jeg heller ha gått for et KS som er kontrollert selv om det innebærer narkose enn å ta sjansen på et nytt haste KS pga at du ikke klarer å fullføre fødselen fordi du ikke ha krefter igjen, eller en veldig tøff fødsel som du bare har vonde minner fra

men for all del, jeg skjønner som sagt at du ut i fra din erfaring, heller mot vaginal fødsel.

Takk for forståelsen:-)

Jeg har en særdeles høy smerteterskel, i følge legene, så jeg er ikke redd for en fødsel uten smertestillende. De smertene som er da har jeg selvfølgelig ingen mulighet til å forestille meg på forhånd, men har gjennomgått en del andre ting der leger har reagert på at jeg ikke har følt mer smerte enn at jeg har klart å kontrollere meg selv. Er god på pusteteknikker når det gjelder smertelindring. Er også rimelig utholdende, og sta, noe jeg tror også vil hjelpe meg i en fødsel. Så kanskje jeg er naiv og blåøyd, men en vaginal fødsel, med det den måtte medføre av smerte og revning, er jeg mentalt helt klar for. :-)

Kan forøvrig få akupunktur f.eks. Noe som har fungert bra på meg ved andre anledninger.

Har i utgangspunktet ikke angst for ks igjen, men er litt redd for at det ender på samme måte en gang til.

Endte med haste ks med narkose jeg også pga at bedøvelsen ikke fungerte.

Det som gjør meg nervøs for å ende i ks igjen er at jeg kanskje da også må ha narkose og går glipp av de første timene til den lille. Det plager meg ennå at da jeg første gang fikk se lillegutt så var han vasket, kledd på, og sov. Jeg vil ha en klissete unge opp på brystet og se hans/hennes første reaksjon på verden.

En annen ting som får meg til å frykte ks er at jeg orker ikke alle smertene i nesten 2 uker etterpå, ikke klare noen ting selv og bare sitte der.

Men selv ks'et frykter jeg ikke.

Ok ja det hjelper jo på å ha høy smerteterskel og å ha inne pusteteknikker og en sta vilje.

Jeg mener selv at jeg innehar alle disse kvalitetene selv, da jeg har blandt annet blitt operert uten bedøvelse over lang tid og ikke laget en eneste lyd. Jeg har selvkontroll og evne til å vende smerten innover.

Men likevel ble fødselen min verre enn jeg noen gang hadde fryktet.

Laget ikke en lyd, men noe døde inni meg av den traumatiske opplevelsen, Jeg kan med hånden på hjertet si at det å bli operert uten bedøvelse var ingenting i sammenligning.

Er ikke meningen å skremme deg fra vaginal fødsel, for mange fødsler er både lette og greie, men vil bare forberede deg på at en ikke kan vite på forhånd hvordan fødsel en får og at du bør være forberedt på at tidligere erfarng med høy smerteterskel og stahet ikke trenger å betyr noe hvis du får rett type (dvs feil type) fødsel.

Håper virkelig at du får en kjempefin fødsel, det fortjener du :-)

Det er AKKURAT DETTE jeg mener! Takk!

Operasjonen er jeg heller ikke redd for. Men er redd for å miste alt jeg mistet med førstemann, akkurat slik du beskriver det...

Litt kjapp der. Denne var ment til intesity...

Men til Anonym:

Jeg har også operert tre ganger uten bedøvelse. Det har ikke gjort meg noe i det hele tatt. Jeg mener ikke at jeg er "uovervinnelig". Men jeg vil heller hyle meg gjennom en fødsel, for å si det sånn, enn å gråte og være deppressiv i fire-fem mnd etter KS.....

Annonse

Ja enig med deg der, men JEG ville heller ha tatt KS i stedet for å gråte og være depressiv i mange mnd etter fødselen siden jeg fikk en grusom fødsel (og dermed også barseltid)

Ulik erfaring, ulike ønsker.

Ønsker deg uansett lykke til, og jeg forstår selvfølgelig at du tenker slik du gjør.

Enig med deg at ulik erfaring gir ulike ønsker :-)

Håper vi begge får en mer positiv opplevelse ved neste fødsel :-D

Huff da, skjønner at du har hatt en forferdelig opplevelse da du satte det første barnet ditt til verden.

Har selv født to ganger og hatt ett keisersnitt, og for min del er vaginal fødsel det "riktige". Nå var mitt ks planlagt, men uansett så var det en tragisk opplevelse som jeg gjerne skulle vært foruten. Var redd i utgangspunktet, og opplevelsen har ikke redusert denne redselen. Venter barn til sommeren, og min største skrekk er at jeg må gjennom enda ett ks. Vi er nok flere som sliter med ks-fobi, men kanskje ikke så mange inne på denne tråden...

Skjønner godt du vil føde normalt og få barnet opp til deg denne gangen, og håper virkelig det går i orden for deg. Skjønner du føler du mister noe når du må være i narkose under hele fødselen. Har ikke opplevd det selv, var våken under keisersnittet mitt, men de tok han med seg med en gang, så jeg fikk ikke sett han noe særlig før etter jeg hadde ligget på oppvåkninga. Har født normalt etterpå og det er annerledes å få barnet opp til seg.

Men skulle du måtte ta keisersnitt igjen, så prøv å tenk på at de første timene er ikke viktigst for babyn, men at du er der senere er det som teller. Skjønner kanskje at det ikke hjelper,men...

Også vil jeg si at veldig mange føder uten epidural og det uten problemer. Kjenner selv mange(Jeg har ikke gjort det, men min smerteterskel er lav). Så du kan jo faktisk få en fin "vanlig" fødsel. Krysser fingrene for deg:)

Takk til beggge anonym over her for gode og støttende ord. Og til dere andre også. Er litt godt å få luftet sånne frustrasjoner litt... heldigvis over seks mnd til termin, så jeg håper jeg klarer å forberede meg godt uansett hva det ender opp med... men håper virkelig på en vaginal fødsel, som går "greit"...

Du har iallfall rett innstilling med at du ser positivt på det hele og er bevisst på detta med å puste riktig, og må si at jeg synes du er tøff, eller uvitende, alt etter hvordan man ser det hihi (neida det var en spøk :-D) som går inn i en fødsel vel vitende om at du ikke kan få epidural uansett hvordan det går.

Men de fleste fødsler går greit og det er mange som ikke trenger epidural enten fordi riene ikke er så gæli vonde, eller som ei oppførbi her sa, fødselen kan bli kort og da trenger man jo som regel ikke noe smertestillende. Lettere å holde ut vondt over kortere tidsrom liksom :-)

Detta går bra skal du se!!

Gå inn på fødselsangst med sånne historier!!! Jeg er i den situasjonen der jeg ikke kan føde flere ganger, og jeg blir redd av å lese slike historier!!! Hva er vitsen??

Vitsen er at dette er en ks-debatt, som inkl alle pos OG neg sider av ks. Hadde selv en grusom opplevelse av ks, og gruer meg til neste gang. Må være lov å si det...

For det første er det liten forståelse for min angst på fødselsangst-forumet.

For det andre håper jeg du da skal ha planlagt KS, med spinalbedøvelse. De fleste har også en helt annen opplevelse enn meg, men det føltes riktig for meg å ta dette opp her....

Var ikke meningen å skremme deg.

Jeg beklager mine sterke uttalelser i går, jeg kjente bare panikken bre seg jo mer jeg las... sitter jo i "saksa" og har ingen vei tilbake.Må gjennom det. Tror det er best jeg bare holder meg unna slike innlegg heretter....

Håer det går bedre for dere alle neste gang!

Ha en fin dag videre!

Mayla23;):

Da har jeg prøvd å lage en profil :-)

Skriv et innlegg her igjen dersom ejg ikke har fått det til.. hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...