Gå til innhold

Hva hadde dere ønsket dersom dere kunne velge hvordan barnehagen skulle være?

Anbefalte innlegg

Hva savner dere der dere nå har barna deres?

Har dere barna i privat eller kommunal barnehage?

Hadde dere skiftet fra kommunal til privat barnehage dersom de ønskene dere har hadde blitt oppfyllt i privat sektor?

Og ikke minst, hvor gamle er barnet/barna?

Tenk fritt å gi meg idèer!

"Bakebarnehage" - bake brød, rundstykker o.l. 2-3 dager i uken?

"Sunnhets barnehage" - vektlegging av sunt kosthold og aktiv hverdag for barna.

Vet det er teite navn, men bare for å kalle det noe...

Og hadde dere vært mer skeptiske dersom det var en ung person som åpnet barnehage?

Hva slags ansatte ønsker dere i en barnehage, hva føler dere at det bør være?

Send gjerne en personlig mld..

Fortsetter under...

jeg har barna mine i en privat barnehage, og er kjæpmefornøyd med det. har to jenter på 2 og 3 år. det er en barnehage med tre avd, en avd fra 0-3 år og to avd fra 3-6 år. selve avd. er ikke så store, de har veldig mye bassert på fellesarealet. de har felles måltider og forskjellige lekerom.

føler at vi foreldre blir godt motatt når vi kommer å leverer i bhg, flere foreldre er med inn om morgenen og tar en kaffeskvett mens barna spiser frokost.. det er noe både barn og voksne setter pris på.. så det er iallefall viktig at en føler en deltar i barnas hverdag:)

Ungene våre går i privat barnehage. De som eier den har bygget et stort bygg, er 68 unger der. For at det skal være lønsomt å eie og drive egen barnehage må det være såpass. De tar ut ca. 500.000 i årslønn, noe som er helt utenkelig for en styrer i en kommunal barnehage. Siden barnehagen er såpass stor er det alltid barn som er hjemme eller syke. Slik "sparer" en litt personale også. Dvs. at styrerne er barnehage"tanter" når ALLE barna er der.

Det jeg ikke liker med dette er: de tar ut MYE i lønn i forhold til utdannelsen sin, og i forhold til andre styrere i kommunale og dels private barnehager. Barnehagen blir en slags fabrikk.

Vet ennå ikke om det er en non-profitt barnehage. Dvs. at alt overskudet går tilbake til barnehagen i form av leker, utstyr osv. osv. og ikke i form av penger til de to styrern/eierne.

At vi må møte på dugnad. Hvorfor skal foreldre delta på dugnad når dette er en privat bedrift, der eierne tener masse penger til seg selv. Da burde de bruke noe av lønnen sin til å ansette noen til å gjøre div. arbeid. Vet at det er til det beste for ungene at foreldre deltar på dugnader, men i en privat bedrift er jo dette litt rart, som om noen vil jobbe gratis for andre???? En kommunal barnehage er noe heeelt annet, da hadde jeg gledelig stillit opp, også en privat barnehage der jeg vet styreren tar ut akkurat pase i lønn, ikke eier bygningen og ikke driver "sin egen bedrift".

Vel, nok om det.

En barnehage jeg ville sendt ungene mine i må være såpass stor at der finnes unger nok i alle aldrer å leke med. Ca. 40 barn kanskje.

Det må være nok personale, helst over den minimunsgrensa.

Uff....orker ikke skrive mer. Men lista er lang!

:-) :-)

Jeg synes vel den barnehagen mine to barn har begynt i nå er ganske nærme den perfekte barnehagen for meg.

Den er privat, men eiet av foreldrene. Tror de ansatte får godt betalt, slik at de kan tiltrekke seg flinke folk som også er stabile, det er liten utskiftning av personale. Det er god økonomi, mye fordi foreldrene føler litt eierskap og det er dugnadsplikt. Sparer mye penger på at foreldre tar på seg mye av løpende vedlikehold.

Barna får et måltid om dagen, det er fokus på sunt kosthold, men ikke noe sukkerhysteri. De drar på turer, teater, svømming, skiskole. De har temadager innimellom som krydrer litt. Mange sosiale sammenkomster der foreldrene kan bli litt kjent.

I tillegg er det alltid nok av materiale, perler, tegneark, plastelina etc, og alt ligger fremme slik at barna kan sette i gang med det de vil når de vil. Det er to pedagoger på hver avdeling, to store avdelinger og en for barn under tre år. Ca 50 barn tilsammen, det er ikke for stort, men stort nok til at alle finner minst en venn. Det er stort sett åpent mellom avdelingene, men de er flinke til å skjerme de små. Fint utearele.

De ansatte er ganske unge, ingen eldre enn 35, men har mye erfaring og utdanning. De har vikarer barna kjenner igjen. Jeg ville nok foretrukket at en som startet barnehage hadde førskolelærerutdanning og en fire-fem års erfaring i jobben.

Savner at det er mer ro over barnehagen. Skulle faktisk ønske barnehagene var delt opp i 0-3 år, 3/4-6 år...Dvs. en egen barnhage med avdelinger bare for de små etc.

Mitt barn er 2 år 8 mnd. Gikk først i en liten barnehage med bare 2 avd. med 0-3 åringer. Denne var kjempefin og rolig. Rolige, avbalanserte barn og ansatte. :-)

Har flyttet, og har nå i kommunal. 2 småbarnavd. og 3 storbarns. Ganske bråkete, spesielt når 'alle' er ute.

Ja, hadde kanskje byttet til privat om tilbudet var der.

'sunnhetsbarnhage' hadde absolutt vært av interesse. ikke 'fanatisk', men sukkerfritt, rett og slett. Veldig gjerne økologisk. Dette tror jeg hadde slått godt an, tro meg!

Ang. alder på ansatte: Ikke så viktig, men syns ofte unge, utdannede er flinke, 'selv om' de ofte ikke har barn selv. På den annen side, er det noe med de som har barn selv også...en egen forståelse. Men de kan bli litt bedrevitende også. Der barnet mitt går nå, er det flest 'eldre'/modne ansatte. Syns det er både/og, føler meg litt overtrampet noen ganger. Avd.lederen nekter at det er noe som heter trassalder, f.eks...hm....Syns det er fint med en blanding av unge og eldre ansatte.

Lykke til med evt. planer!

Annonse

Ville hatt den slik den er nå, en familiebhg med 10 barn i et eldre hus vegg i vegg med der styreren bor, på en bondegård. Barna har hver sin fjøs-stell-dag (2 og 2 barn sammen), de er masse ute hver eneste dag, sommer som vinter, de er nede ved sjøen og bader når fint vær, i en lavvo og "tryllehytte" når regn og storm.

Sånn bhg vil jeg fortsette å ha, men den forsvinner dessverre til høsten, til fordel for en stor bhg i regi av trygge bhg. Med 40 barn.

Savner ikke noe der jeg har gutten min nå selv om jeg er en krevende mor. Har nå min sønn i en privat barnehage (student barnehage) Gutten min er 15 måneder.

Ønsker at barnehagen skal ha et variert tilbud, som dekker alle områdene i rameplanen. Synest det er viktig at barnehagen vektlegger sundt kosthold.

Ja jeg hadde nok vært skeptisk dersom en ung person hadde opnet barnehage. Fordi det krever både stor kunnskap om barn og om admenistrativt arbeid som feks lover og regler. Dette trenger de fleste både utdaning og praksis for å beherske.

I min perfekte barnehage hadde jeg helst sett at alle de ansatte var utdannede førskolelærer, og at de var spredt i alder og erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...