Gå til innhold

utsatt fedrekvote når mor er arb. ledig?

Anbefalte innlegg

Etter mine bergeninger avsluttes min permisjon 1. mars.(jente født mai 07) MEN jeg har tenkt å si meg opp, og velger å ikke jobbe igjen før i august. Kan mannen min likevel få utsatt sin fedrekvote til juli? (Han kan ikke ta det ut før grunnet prosjekter, og dette er i samsvar med hans arb.giver) Jeg har jo ikke opptjent full ferie fra 07, og vil gjerne ta det lille jeg har da. Er det noe lover/regler som sier at han ikke kan utsette sin kvote når jeg er arb. ledig? Finner ikke ut av disse spm. på NAV sine sider... Håper noen kan svare!

Fortsetter under...

Hvorfor trenger du ferien i juli når du har sagt opp jobben og er i ulønnet perm frem til August?

Og nei han kan ikke vente til juli med å ta fedrekvoten:

§ 14-10 Foreldrepenger må tas ut sammenhengende fra det tidspunkt uttaket starter.

Jeg har samme "problem" - jeg er arbeidsledig når permisjonen min slutter og mannen min vil utsette fedrekvoten.

Pratet med NAV i dag og de sa dette ikke var noe problem - men man må i god tid i forkant sende inn et skjema for faren som spesifiserer utsettelsen (Avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om arbeid i fødsels- eller adopsjonsperioden/ Avtale mellom selvstendig næringsdrivende/frilanser og NAV lokalt om arbeid i fødsels- eller adopsjonsperioden) .

Se § 14-11: "Dersom det er fedrekvoten far ønsker å utsette, stilles det ikke krav om at mor er i aktivitet verken når far arbeider heltid for å utsette fedrekvoten eller han faktisk tar ut stønadsperioden som fedrekvote."

Hun på NAV sa også at jeg burde melde meg arbeidsledig - trodde strengt tatt jeg ikke fikk dagpenger når jeg har ansvaret for den lille, men det er jo verdt et forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...