Gå til innhold

Begynn på multivitaminer,b6 omega 3 og få sjekket jernet deres nå...!!!!Sv.kvalme


lana<3

Anbefalte innlegg

Dere som vil unngå den verste svangerskapskvalmen er dette den dokumenterte veien å gå for dem som vil unngå den verste kvalmen

 

Jeg selv hadde Hyperemesis Gravidarum (Kraftig Svangerskapkvalme) sist svangerskap og har fått råd av min lege og fortsette med:

 

3 ganger daglig 40 mg b6 vitamin pr. dag

2 ganger daglig Gravid kosttilskudd med vitaminer og mineraler

2 ganger daglig med Møller tyggekapsler med jordbærsmak(Absolutt INGEN kan si at disse smaker vondt)

3 ganger daglig Hemofer 27 mg jerntilskudd(Sjekk hb og ferritin)

 

Nå får vi se om et par uker om dette vil holde den verste kvalmen min borte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo avsindige store mengder vitaminer du tar!!!!

 

Jern er vel ikke noe man skal ta så store mengder av er det?

HVor får du tak i 40 mg B6 tilskudd??

 

Hvorfor tar du ikke b-kompleks?? B12 har også virkning på kvalmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,dette har jeg aldri hørt før,det eneste jeg vet er at de to andre gangene har jeg vært så kvalm at jeg har kastet opp alt som har kommet ned i magen,nå har jeg en relativt god blodprosent,noe jeg ikke har hatt de to andre gangen,og denne gangen er jeg bare litt kvalm,men nok til at jeg mister matlysten. Kanskje det har noen sammenheng,jeg aner ikke.

 

En annen ting,nå vet jeg ikke hvor mye det er i de tyggekapslene,men det er viktig å ikke få for mye omega når en er gravid,en skal ikke ha mer enn halvparten av det daglige behove da.Dette er veldig viktig at blir fulgt,slik at en ikke får en forgiftning på babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal prøve det. Har selv hatt Hyperemesis i mine 2 forrige sv.skap.Og er godt i gang nå med å kaste opp... Men problemet er om jeg klarer svelge disse tbl OG beholde dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid vitaminene inneholder alle de vanlige tingene man trenger og jeg spiser daglig anbefalt dose......for dem som sliter ekstra med kvalme er det ofte pga b6 vitaminmangel, jernmangel, folatmangel, og da hjelper det å ta ekstra vitaminer.....

 

De b6 vitaminene jeg har kjøpt er standard dose fra apoteket og legen anbefalte denne dosen siden jeg hadde kraftige kvalme sist sv.skap

 

Omega 3 kapslene spiser jeg normal dose av, det du mener er nok at man skal ikke ha for mye a-vitaminer når man er gravid for det kan skade foster, men i dagens tran/trankapsler er dosen såpass liten at man kan ikke overdosere...

 

Spiser ekstra jern for jeg som størstedelene av alle kvinner i norge sliter med jernmangel...og måler ferritinet en til to ganger i mnd for at jeg ikke skal få for mye såklart...

 

Det går an å måle blodprosenten om man trenger jern, men da måler man vanligvis kun hb ikke ferritin....og hb viser kun om man har jernmangelanemi ikke jernmangel...ferritin viser om du har jernmangel..og de aller fleste gravide sliter med jernmangel....og i Spania er det vanlig at legen skriver ut både folat og jern som standard medisiner.....Jernmangelsymptomer utarter seg akkurat som hyperemesis hvis ingen tar tak i det, og man må ha nesten tomme jernlagrer før det vises på blodprosenten at det er no galt...normalen er 25-45 i ferritin....jeg hadde 4 i ferritin for 2 mnd siden og spydde uten stopp...kunne ikke gå for jeg var så kvalm....men hb-en viste ikke at noe var galt...måtte nærmest hyle til dem: MÅL FERRITINET!! Og først når ferritinet ble målt fikk dem fingen ut....

 

Folatmangel, b6 mangel og generell mangel på vitaminer kan også gi symptomer som hyperemesis...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...