Gå til innhold

Victor kom til verden den 13 januar 2008!!! 11 dager før termin. (litt langt)


la_mia_vittoria

Anbefalte innlegg

Etter noen uker med vonde maserier og en tur på føden den 1 januar (falsk alarm), ble Victor født den 13.01.08. 11 dager før termin.

 

Riene startet lørdag rundt kl.18, men det tok litt tid før jeg skjønte at det ikke var maserier denne gangen. Så jeg dro på butikken og handlet inn mat for helgen, og etterhvert som jeg gikk der mellom butikkhyllene kjente jeg at dem bare ble vondere og vondere. Så endte da opp med at jeg også kjøpte en pakke libero newborn bleier og en flaske vann til sykehuset (sånn i tilfelle noe var igang). Kom hjem og fikk ryddet inn matvarene, og ringte til føden ettersom det fortsatt ikke hadde gitt seg. På vei til sykehuset bestemte vi oss for å ta tiden mellom riene. Var da 3 min og varte i ca. 50 sekunder. Kjente jeg ble litt stresset pga. at begge mine forrige fødsler gikk rimelig kjapt. På sykehuset ble jeg koblet til en CTG med en gang, og den viste kraftige rier med 3 min imellom og en varighet på ca. 50 sekunder. Jordmor sjekket da åpning og den var fortsatt 2 cm (samme som den 1 januar). Så ble litt skuffet ettersom jeg hadde hatt mye vondt de siste 14 dagene. En annen jordmor kom inn og "tøyet" litt ekstra, fikk da beskjed om at her blir det fødsel men at det ville nok ta litt tid. Jeg fikk en akupunktur nål i panna for å slappe av og gikk opp i badekaret. Der ble jeg da også sittende en stund. Til slutt ble riene så kraftige at jeg måtte opp av vannet og inn på fødestua igjen. Fikk da flere nåler mot smertene og begynte å ta ibruk lystgass. Helt utslitt allerede pga. alle maseriene i flere uker. Tiden gikk, og fortsatt ingen forandring så en lege kom for å vurdere om dem skulle ta vannet eller ks pga. antydning til at barnet var for stort til å komme igjennom bekkenet. I mellomtiden hadde jeg fått epidural så jeg kunne få hvile litt. Vannet ble tatt, og det ble litt mer action. Plutselig var det 8 cm, 9 cm og 10 cm. Endelig kunne jeg presse, og søndag kl. 05.30 var lille prinsen født!

 

Fikk høre etterpå at jeg var veldig fokusert under fødselen. Og var mer opptatt av å høre hvordan det gikk med de rundt meg, istedet for å klage over smertene. Så denne gangen ble det tatt i bruk full smertelindring.

 

Han veide 3900 gram, var 50 cm lang og 34 cm rundt hodet. Og masse mørkt hår på hodet!! :-) Helt nydelig!! Så nå er vi hjemme igjen og koser oss.

 

Hadde en lang, men utrolig fin fødsel og jeg fikk ingen rift eller noenting! Moren min var med på hele fødselen, og hun var bare helt fantastisk. Var også veldig heldig med de 2 jordmødrene som var med og barnepleier. Så takk til dere på Bærum sykehus! :-)

 

Ønsker alle dere som snart skal føde lykke til! Klem fra meg og Victor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye, flott fødsel, selv om forberedelsestiden (modningen) ble vel lang og slitsomt for deg. Så rart når noen med termin ca en uke før meg føder, da er det vel min tur snart da...:) Håpe..håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ennaa en gang vennen!! haapet du ville skrive foede'brev' :)) Saa koselig alt er bra med dere!! jeg er driitlei naa, som du sikkert har skjoent. Gikk tur idag, paa mammas oppfordring-selv hun begynner aa bli utolmodig og hun har alltid gaatt 2-3 uker over tid!! -men fikk bare sinnsykt vondt i magen (kanskje en rie?) og maatte humpe meg hjemover igjen..huff..haaper det er min tur snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gratulasjonene! Ønsker dere alle lykke til med fødsel snart. :-)

 

P.S. Mia vennen, sendte deg en mail nå nettopp!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...