Gå til innhold

Forstervannsprøve, noen erfaringer?

Artemis*på overtid*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Jeg tok forstervannsprøve på Rikshospitalet i høst. Det var overhodet ikke noe å grue seg for hva selve prøvetakingen angår. Raskt og profesjonelt utført. Ingen smerte. Holdt meg i ro dagen etter.

Svaret kom etter ca tre uker.

Men valget angående hvorvidt du vil ta prøve bør etter min mening begrunnes "dypere" enn rundt dette praktiske.

Lykke til.

Jeg har bare tatt forstervannsprøve etter at fosteret var dødt, men det var ikke vondt og det varte kun noen få sekund.

Enig med Krisma om at det kan være lurt å tenke på hvorfor du tar prøven og hva du kan og ikke kan tenke deg å gjøre etterpå og hvilke konsekvenser valget ditt har.

Tusen takk for svar.

Nå er det mulig at jeg ikke begrunnet spørsmålet nok for enkelte av dere, men jeg tror ikke noen her velger eller får ta fostervannsprøve for å "sjekke om det gjør vondt" - ei heller jeg.

Jeg er fullstendig bevisst hvorfor jeg gjør det, jeg er snart 39, og har i likhet med store deler av gravide kvinner i min alder, ikke i utgangspunktet lyst til å føde og ta ansvaret for et handikapet barn. Trodde det var innlysende at det er grunnen til at en bli tilbudt et slikt alternativ og velger å takke ja til det.

Beklager om jeg har såret noen, men jeg mener det må være lov å spørre om smerter og erfaringer også på dette området, iallefall i et slikt forum.

Heisann.

Jeg har tatt fostervannsprøve 2 ganger tidligere (har 2 nydelige gutter), og skal ta nå igjen den 12 februar.

Det finnes ikke vondt. Og det varer heller ikke lenge. Du ligger på ryggen, og de tar en lang nål som de stikker inn nedenfor navlen (noen cm nedenfor), så tar de og trekker ut litt fostervann. Det er over på null komma null. Jeg har fått ligge og se på monitoren mens de gjør det, og sett både nåla og fosteret i forhold til hvor nåla er. Det viktige er å ikke skvette når de stikker inn nåla slik at den ikke ved et uhell kommer bort i fosteret - men ta det med ro - det gjør du ikke. Kan love deg at det er mye vondere å ta en vanlig blodprøve.

Her hvor jeg bor må vi dra med ledsager, og etterpå må vi være i ro 2-3 dager pga abortfaren (men den er på kun 1%).

Så som sagt, jeg har kun positive erfaringer med det å ta selve fostervannsprøven, og mener at du ikke trenger å telle på fingrene om du skal eller ikke skal....

Lykke til :o)

Annonse

Hei,jeg tok fostevannssprøve for to år siden. Hadde tenkt meg veldig om på forhånd, var da 41 år. Vi bestemte oss først for duotesten. Den slo psitivt ut på Downs nakke. Ble vi da tilbudt fostervannsprøve med engang. Den gjorde vondt, både underveis og i noen dager etterpå. Jeg har muligens reagert alergiskt på bedøvelsen. Måtte vente en uke på hurtigsvar og tre uker på resten.Alle svarene var bra, og har vi et sjarmtroll på 11/2 år. Kommer til med å ta fostervannsprøve igjen ved gravitet. Lykke til.

• 3 uker senere...

For ca. 6000 kr. kan man få en morkakeprøve ved Rigshospitalet i Danmark allerede i uke 10-11. Denne prøven gir et helt sikkert svart mht. både Downs og andre mer sjeldne kromosomfeil i løpet av et par tre dager. Man er da innefor grensen på selvbestemt abort og slipper å konfronteres med et valg som involverer muligheten av en senabort. Det er kun politiske årsaker til at dette ikke er et tilbud i Norge, men Rigshospitalet i Kjøbenhavn tar imot mange norske kvinner for denne testen.

hei,

Jeg skal ta fostervannsprove paa onsdag kl 15... er 38 ar og skal ha mitt foerste barn. Statistisk sett er det jo like stor risiko for aa spontanabortere etter en slik prove som det er aa faa positivt resultat paa testen. For meg er det viktig aa vite, saa jeg har bestemt meg for aa ta den.

Jeg er ikke saa stresset for selve proven, men ventetiden tror jeg blir grusom.

Lykke til med ditt valg.

• 2 uker senere...

Nå er det bestemt, 25 mars er datoen for fostervannsprøve! Jeg gleder meg til å få vite at alt er bra.... men det er med en viss engstelse også...

Og ja, jeg våger å si jeg gruer meg til stikket og uroen etterpå..

Hvordan har gått m deg joam? - og andre som har vært gjennom det?

Hei Artemis,

Det gikk veldig bra med meg. Alt var normalt og vi faar en liten jente rundt 20 juli. Stor stas!!!

Jeg maa vaere aerlig aa si at det var litt mere smertefullt en det jeg var forberedt paa, men heldigvis over paa kort tid. TIPS: ikke se paa!!

Som foerstegangsfoedende og supernervoes for alt, saa maa jeg si at dette var greia for meg. Naa har jeg det saa bra og virkelig nyter at jeg skal bli mamma og er gravid.

Lykke til med din prove

Så superkoselig å høre at alt har gått bra med deg, joam!!!

Er kjempeglad på din vegne! Og så jente da! ER faktisk rosinen i pølsa å få vite kjønnet..... etter testen er gjennomført og en har fått vite at alt står bra til!

Snart er det min tur,,, jeg holder pusten og prøver å holde graviditeten litt hemmelig til alt er klart- er ganske smånervøs jeg også, men har en fantastisk gynekolog så i dag har jeg fått sett den lille sprelle med armer og bein på en ekstra ultalyd! Så nå håper jeg alt går bra..!!

Lykke lykke til videretil deg!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...