Gå til innhold

Kan jeg ha kroppsøving på skolen?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går på skole, og lurer derfor på om jeg kan ha gym (2t uken)? Jeg trener ikke til vanlig (og kan heller ikke si med hånden på hjertet at jeg har vært noe særlig aktiv i gymtimene heller) og har hørt at det ikke er noe lurt å begynne å trene når du er gravid. Gymtimene er faktisk ganske harde, men mye løping og hopping. Er også ganske redd for at jeg skal få et slag i magen, f.eks. når det er ballspill. Er typisk meg å bli skadet, hehe. Hvis vi har grunn, får vi muligheten til å trene individuelt, det kan det vel ikke være noe problem med hvis jeg tar det i mitt eget tempo? Jeg er antagelig litt mer nervøs enn hva som sikkert er nødvendig, men sidne jeg har hatt en spontantabort før, er jeg livredd for å oppleve dette igjen.

 

Takk så mye for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan trene normalt under et svangerskap, men du trenger jo ikke akkurat bestemme deg for at nå skal jeg bli toppidrettsutøver, siden du ikke har trent så mye før:) Det er derimot ikke dumt å begynne med litt lett trening, slik at man er i litt form til fødselen og tiden etter. Jeg har snakket med jordmor og treningsveileder, og har fått beskjed om å trene som normalt, men kjenne på kroppen, man blir mye fortere sliten osv. Hopping er ikke farlig, men blir etterhvert veldig tungt og kan også være belastende for bekkenet. Du kjenner selv kroppen din og hva den tåler. Det er overhodet ikke farlig å trene når man er gravid, så lenge svangerskapet er problemfritt, det gjør derimot bare godt. Om dy synes det er skummelt med ballspill og slikt, kan du jo be om individuelt opplegg, det må du da kunne få. Jeg spiller fotball på lavt nivå, og har fått beskjed om at jeg kan fortsette med det når kvalmen gir seg( har hyperemisis og ligger stort sett bare i ro nå..veldig kjedelig)..og frem til jeg kjenner at kroppen min ikke klarer mer.

 

Med andre ord, trening er bra og ikke skadelig, men du kan jo hoppe over de øvelsene du synes er skummel og heller får gymlæreren til å sette opp et program til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar :)

 

Jeg tenkte det at siden jeg har kondis på bånnivå (røykekondisen henger jo fortsatt i selvfølgelig), så tenker jeg at hvis vi f.eks.skal springe 3000 meteren (fæl, fæl test) så dropper jeg den. Jeg skal ikke presse meg i noe, kan ikke forestille meg at dette er det rette tidspunktet for slikt. Får ta en prat med henne (læreren).

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Jeg er i samme situasjon som deg Annci89. Har også gym på skolen. Har trent litt fra før jeg da, men som du sier så kan gymtimene være ganske tøffe til tider. Jeg har valgt å ha et induviduelt opplegg (spinningsykkel osv) når de andre har ballspill, men er med dersom det er styrke osv. Fungerer greit for meg. Ikke press deg selv. Det kan jo hende gym læreren har en video med trening for gravide?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte fotball til jeg var i 5 måned. Men hele laget var livredd for å komme borti meg så jeg var den målsniken!!! ;) Ingen kamper selvsagt, bare med på morroa på trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...