Gå til innhold

Til lærerne her inne:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg med noen ideer til en gymtime for en femte klasse. Jeg har lyst å ha sammarbeidsoppgaver. Tenkete å dele de opp i grupper på fire fem. Vil de skal få øve seg litt mer på å hjelpe alle på gruppa, og å sammarbeide.

Noen som har noen gode forslag?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en artig og nervepirrende en som krever konsentrasjon og samarbeid på høyt plan. Skal prøve å forklare...

La oss si du har grupper på 5.

Du trenger:

en medisinball

2 benker

8 småballer (vet ikke hva de heter. Det er de litt myke der noen er røde og noen blå...)

Bruk halve gymsalen som spillebane. 2 lag spiller om gangen. Lagene har en benk hver som ligger på gulvet som brukes som mål. De er på hver sin ende av banen. I midten ligger medisinballen. Lagene har hver sin ballhenter som står på banen. Resten av laget (altså 4 elever) Står BAK benkene. De har ikke lov å gå ut på banen.

Elevene begynner med hver sin ball. Du blåser i fløyten og kampen er igang. Det er om å gjøre å få medisinballen til å komme borti motstandernes benk. Da blir det mål. Dette skal gjøres KUN ved å kaste småballer på medisinballen. Ballhenterne må kaste baller inn til laget sitt. De har egentlig den tyngste jobben, for de må løpe hele tiden.

Når et lag har scoret, blåser du og gjerne skifter ballhenter. Alle bør få være det. Begynn alltid med medisinballen på midten.

Skjønte du dette?

Elevene elsker den!!!!!

Skrevet

Jeg testet ut noen elever i høst, på koordinasjon og motorikk, og fant ut at de trengte masse trening!

Grupper på 3 - 5, hver elev har enten en tennisball eller en ertepose. Det er enklere jo flere erteposer hvert lag har. Men minimum en ball pr. lag. Så blir poenget å få baller og erteposer til å være i bevegelse hele tida, uten å falle i gulvet, og så øker farten etterhvert.

La elever bytte plass, altså skifte lag, ikke alle på en gang, men bytt ut 1 - 2 i hver "runde", slik at alle etterhvert samarbeider med alle.

Til slutt kan man prøve i stor ring, og til å begynne med utstyrer man alle med enten ball eller ertepose. Da vil man antakeligvis oppleve at man ikke klarer å få gjenstandene til å gå, de vil ramle på gulvet. Da må man redusere antall gjenstander, til man får bevegelsen til å gå. Når man blir sikrere, så kan man øke antall gjenstander igjen. Gjør gjerne dette til musikk.

Skrevet

Takk skal du ha for flott tips! Medisinball? er det en sånn stor yoga ball?

Skrevet

Høres veldig spennende ut!

Har dere prøv noen litt mer av typen å løse oppgaver utfordringer i fellesskap?

Skrevet

Medisinball er sånn kjempetung ball. 2 kg.

Skrevet

Dere kan jo varme opp med "stivheks"

Er jo på en måte litt samarbeid der også, siden de må redde hverandre.

Tarzantikken, kanskje? Der må jo de som er fri jobbe litt for å befri de som er fanget.

Skrevet

ja en sånn ja! Da forstår jeg:-)

Skrevet

ja det er jo en fin oppvarming. Men hvordan erTarzantikken? spørr mye her jeg! Er første år student og har ikke hatt så mange gymtimer før!

Skrevet

Har en hvor det gjelder å stole på hverandre.

Alle legger seg på gulvet, i to rekker, og hver rekke ligger med hodene mot hverandre. Rekkene ser ca sånn ut da ("o" er hodene):

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

oooooooooo

X

ooooooooo

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

De må ligge veldig tett sammen. Skulder mot skulder.

Alle løfter armene. En elev ("x" )legger seg på ryggen, opppå hendene til de første (trenger ca 6 par hender, 2 par på hver side til å holde han/henne oppe. Så sender de eleven nedover rekka.

Nå 1.mann kommer til enden av rekka, legger han seg ned i enden av rekka. Så reiser en av de som ligger først i rekka seg, og sendes nedover osv til alle har blitt sendt nedover.

Denne øvelsen er ganske skummel, det gjelder å stole på de andre + den er tung, krever koordinasjon, og styrker armene.

Du må gjerne stå i enden av rekkene å ta i mot elevene, lett å gå i bakken når man kommer til enden. Ligg gjerne på matter, kan bli litt knall og fall.

*puh, så vanskelig det var å forklare dette da*

Skrevet

Det er bare å spørre :o)

I tarzantikken bruker man hele gymsalen. Du setter benker ut rundt omkring, legger rokkeringer, madrasser, bukker... alt mulig du kan finne utover gulvet, for her er poenget at man ikke skal tråkke på gulvet!

(man tråkker jo faktisk på gulvet når man hopper inn i rokkeringene, men det regnes som at man ikke tråkker på gulvet da.)

Legg ned tjukkassen og dra ut tauene også. Det er stas. De kan klatre i ribbeveggen, slenge seg i tauene, hoppe fra rokkering til rokkering, balansere på benkene... Masse god trening!!! Så bestemmer du et sted de som blir tatt må stå og vente på å bli befridd.

Én elev (eller to-tre om du vil) skal ta de andre som i vanlig tikken. (Bare være borti de andre og si "tatt".) Da må de som blir tatt gå inn i fengselet og vente på at noen kommer bort og tar på dem og sier "fri".

Kan godt være at elevene kan denne leken. Den er veldig populær på skolene her i bergensområdet ihvertfall.

Bare spør hvis du lurer på noe. Ikke sikkert jeg klarte helt å forklare her... :o)

Skrevet

En til? Stafettmemory:

Del klassen i 4 lag, plasser hvert lag i hvert sitt hjørne av gymsalen.

Sleng ut en kortstokk i midten av salen (med billedsiden ned).

Gi hvert lag en farge kort, et lag er kløver, et er spar osv.

Når du gir startsignal løper en person fra hvert lag til kortene. De får se på et kort. Hvis de får "sin" sort tar de det med seg tilbake. Hvis ikke så må de legge det ned igjen med baksiden opp, før h*n løper tilbake til laget sitt. Når h*n er tilbake løper neste person ut, som en stafett egentlig. Bruk gjerne stafettpinne eller sett ut en benk e.l. de må holde seg bak så det ikke blir juksing. Det laget som først har fått alle kortene sine har vunnet.

De som står "inne" må organisere kortene slik at de vet når de har fått alle.

Skrevet

Kult!

Den skal jeg ta!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...