Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jo at man før satte inn flere, men at det nå ikke er like vanlig pga mange flerlingefødsler... Men hva tenker dere? Og hva anbefaler legene deres?

Vi er ikke helt der enda, men da vi har prøvd noen mnd., så har tanken på at kanskje det ikke går med naturmetoden dukket opp (allerede :-( ) Og da har jeg tenkt litt på dette med antall egg..

Jeg har lite kunnskaper om emnet, men tenker at hvis det viser seg at det er vanskelig for oss å få barn med naturmetoden- så er det kanskje like greit å sette inn to egg med en gang. Da er sjansene for at minst ett av dem klamrer seg fast større, og vi vet jo at vi ønsker flere. Ideelt sett ønsker vi jo et barn om gangen, men hvis man må ha hjelp, så er det jo ikke ideelt lenger uansett. Men, hva tenker dere? Er jeg på bærtur? Og for alt jeg vet, kanskje man ikke lenger setter inn flere?

Håper noen har lyst å dele tankene sine om dette. Og så håper jeg inderlig at ikke noen føler seg støtt av at jeg kommer på besøk på dette forumet når det slett ikke er noen grunn til å tro at jeg kommer til å høre til her (6.pp) enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi ville sette inn to, men siden det er vårt først IVF og vi ikke er 38-39 år, så får vi ikke lov - tilhører Riksen.

Skrevet

Jeg tilhører Haugesund, og der kan man ikke bestemme selv. Det er forskjellige kriterier man må fylle før de setter inn 2 egg.

Jeg ønsket selv og sette inn 2 egg, men siden jeg ikke fyllte kriteriene fikk jeg "bare" satt inn ett.

Bare så det er sagt, kan det gå veldig fint med bare ett egg også. Første forsøket satt som ett skudd her ;o)

Skrevet

Heisann=)

Vi hørter/hørte til Hausken (privat klinikken)

Fikk beskjed om at vi kunne klare dette selv men sannsynligheten for det var liten.

Allerede på forsamtalen la vi frem ønske om to egg viss det skulle vise seg å være en mulighet for det.

Fikk da beskjed om at jeg var ung, osv... så det blir sikkert bare ett på dere... Jaja tenkte vi, det er jo greit det. Skal vel bare ett til også=)

Men når jeg lå i stolen innsettingsdagen, ble det bestemt at de satte inn to, dette fordi det var bare ett egg med god kvalitet, så de satte inn ett 4-delt og ett 2-delt. Ingen gode nok til frys...

Så jeg fikk spm når jeg lå der med bena til hver sin side, om jeg ville ha inn to... og JA klart det.

Nå sitter vertfall ene av dem, om 14 dager vet jeg om begge to sitter=)

Masse lykke til og krysser fingrene for at dere klarer det selv=)

Skrevet

Synes det er litt skummelt med bare ett...

...da vi fikk to egg på forsøkene på Riksen og tre på Nordica. Større sjanse for å bli gravid har vi tenkt, men faren er at ett dårlig egg kan dra det andre med seg. For et dilemma :o/

Den sjansen er vi villige til å ta :o)

Dette er et åpent forum med stor takhøyde - alle er velkomne!

Skrevet

anonimo...

Jeg spurte da jeg lå i stolen og skulle svare på om vi ville ha inn ett eller to. Da sa jeg at det vil jeg om det øker sjangsene våres, og spurte om dette var tilfelle at det ene kan dra med seg det andre. Hausken nektet på kniven, dette var IKKE tilfelle, så da sa jeg at de bare skulle få inn to så lenge han kunne si dette helt sikkert... da dette økte sjangsene våres med 10-15 %..

Det er irriterende om noen sier det kan mens andre sier det ikke kan.

Skulle ønske at alle var enige om en ting!!! Så lett forvirrende...

Skrevet

anonimo...

å såg jeg at dette innlegget mitt kanskje så litt krast ut.

Det var aldeles ikke deg de siste strofene var myntet på altså!!=)

Irriterende at legene/klinikkene ikke kan være enige.. hehe=)

Regner egentlig med at du skjønt det men måtte skrive et innlegg til så har jeg sagt det vertfall=)

Skrevet

Ingen sure miner fra min side :o)

Det er sant at de lærde strides... Vi fikk opplyst dette på Riksen, men valgte å gå for våre egne ønsker da vi fikk det. Vet om mange som har satt inn to egg, men har kun sittet igjen med ett foster.

Vi tar gjerne tre igjen, vi :o)

Skrevet

Bra=)

Da kan jeg tasle meg i seng med god samvittighet=)

Gå for egne ønsker så sant de ikke sier nei til dere.

Masse lykke til=)

Jeg satte som sagt inn 2 og er spent på hvor mange som sitter fast=)

Der er vertfall ett og det er godt nok for meg=)

klem

Skrevet

Spennende tider fremover for dere nå :o)

Håper endelig at egget/ eggene fester seg godt! Lykke til med svangerskapet!!!

Klem fra

Skrevet

Maa si at jeg ikke helt vet hva jeg vil. De har ikke sagt noe til oss om hva som er vanlig heller, saa faar spoerre neste maaned naar vi skal paa UL igjen.. Spennende med to, men vet at om det lykkes og blir tvillinger maa jeg mest sannsynlig ta KS og det har jeg egentlig lite lyst til..Mens med en saa kan jeg evt proeve vanlig foedsel..Vi faar se...

Skrevet

Hej akicha, klart du er velkommen, tankarna på dette tror jag børjar surre tidligt viss man ikke får det till ganske fort den naturlige måten.

Her kommer iallefall min åsikt om 2 eller 1 egg. Jag sjelv har satt in 2 egg vid 2 st ivf førsøk vilka har endt negativt begge ggr. Men det beslutet vi hade tagit innan det var om vi kan klare en ev fosterskade. Jag har flere veninner med tvillinger og det er nesten alle som har haft komplikationer i form av både prematurer og fysiske skader og hodeskader. Det krever en helt annan uppføljning og mye psykisk press og se att barnet ditt ikke har det helt gott.

O andre siden så er det mye gledje med 2 st de har mye gledje av varandra og i vårann situation så blir man på noe sett "ferdig" med det på 1 gång. Ettersom vi ikke har så stor chans att klare dette på første førsøk.

Kanske en del negativt i mitt inlegg men tror det er veldigt viktigt att ta med i vurderingen før 2 st er ikke bare en dans på roser.

Sedan så er du under 35 så setter de bare in 1 egg i de fleste fall viss det ikke er noen specielle orsaker som det som er nemt ovan bla.

Det er i tillegg en viss risk med att bæra fram 2 st barn før moren. Så ikke ta før lett på det.

Nu hoppas jag ikke jag har skremt vettet ur dig chick det er ikke meningen. Som sagt så setter jag in 2 st sjelv. Jag lever til daglig med en handicappad man så vi har varit så klare det går att bli øver vad som kan vente oss, men man kan aldrig vete helt.

Lykke til

Skrevet

har lest at i USA setter de inn opptil 4 egg, de lover at 80 prosent blir gravide...dette må jo være lite lurt...men to egg må jo være fint,ikke så farlig å bære fram tvillinger som 4linger....

Skrevet

Grensen går ved tre for oss...

... selv om også det er risikabelt og veldig slitsomt dersom vi skulle få trillinger :o)

Skrevet

Hm, en diskusjon som ikke er lett.... Pga min alder (over 40) ble vi anbefalt å sette inn 2 egg. Hadde da snakket mye om dette på forhånd og var godt forberedt, selv om det sikkert kan være litt slitsomt med 2 små samtidig. Men, bedre med 2 enn ingen. På spørsmål om evt 1 dårlig egg kunne ødelegge for evt det andre, så bekreftet legen at det ikke var tilfelle (Volvat) så det gjordenmeg trygg og 2 ble satt inn. 1 festet seg og klarte segi 7 uker, og akkurat da var vi veldig glade for at vi fikk inn 2...

Neste gang blir det også satt inn 2 og jeg håper det øker sjansen for at ett av dem klamrer seg fast leeeeeeeenge...

Til dere spreke unge damer, ett gullegg er nok, dere har ikke den samme risikoen for å miste... :o))

Skrevet

Jeg ville sette inn to da jeg var på første forsøk. Det var bare to som klarte seg og begge ble satt inn. Andre runde ville jeg også sette inn to. Da var det tre egg som klarte seg, to bra og et litt mindre bra. Lindenberg spør så hvor mange jeg vil ha og da sa jeg sett inn alle tre. Det ene egget hadde ellers blitt kastet og det ville jeg ikke. Neste gang går jeg nok også for to egg men tar tre dersom det blir likt som sist. Var 36 år på forsøkene og kommer til å være 37 år på neste.

Skrevet

om vi har litt bedre flaks ved 3ivf nå....å får flere egg...som klarer seg så skal jeg spørre om vi ikke kan sette inn 2...siden det er vårt 3 forsøk...

Skrevet

Ja dette er jammen vanskelig. Jeg har satt første sprøyte for 2. forsøk i dag, og vi har begynt å lure på om vi skal gå for 2 egg denne gangen.

Fikk 7 egg sist, 3 befrukta som delte seg, og ett av dem ble satt inn, men gikk ikke noe bra. De 2 andre egga ble fryst, men nå må vi begynne helt på nytt, for de mente 2 fryste egg var for få til fryseforsøk. Kjipt, men håper de kan få ut et par egg til denne gangen.

Så tenker vi at kanskje det er like greit å sette inn 2. Ikke det at jeg ønsker meg veeeldig tvillinger (har ingen barn fra før), det høres skummelt ut!!! men på den andre sida, vi ønsker oss barn over alt på jord, og helst mange har jeg alltid sagt -før dette helvetet her starta. Så hvis vi nå hadde fått to hadde det jo bare vært fantastisk. Men bekymrer meg jo litt pga større risiko++

Men igjen da, når vi ikke klarte å få en baby på første forsøk, når egget som ble satt inn var "perfekt" i følge klinikken, hva er sjansene for at det blir to nå??? Må jo være minimal.

Vi gjør dette privat, så sjøl om jeg "bare" er 27 år kunne vi bestemme sjøl om vi ville gå for ett eller to. Men så gjenstår det jo å se om det i det hele tatt blir noen egg å sette tilbake.

Skrevet

Heisann!

Jeg har også tenkt på dette. Står på venteliste for ivf på stolav, der setter de kun inn 1!Kommer til å måtte vente i 3-4mnd. Jeg vurderer faktisk et privat forsøk slik at jeg kan få satt inn 2 egg, er 36 og har ikke lyst på så mange forsøk.

Skrevet

Tenkte jeg skulle svare på Ine sitt innlegg. Jeg blir behandlet på StOlavs, og etter 4 innsettinger vurderer legene der det nå til at de ønsker å prøve å sette inn 2 egg ved innsetting i februar (hvis det er nok egg som tåler opptiningen da...) Tror det er sånn at StOlav er mer restriktive på å sette inn flere egg samtidig, men at det også her gjøres individuelle vurdering i forhold til kvalitet på egg, antall egg, alder, antall forsøk osv... Men det er bare min erfaring fra de da. Er selv 33 år og problemet ligger i stive eggstokker.... Eller eggstokk nå etter EXU'en!

Skrevet

Huff, dette er altså ikke lett. Som sagt over her så er jeg enig i at man ikke skal ta så lett på dette å sette inn 2, det er ikke bare bare å skulle bære fram friske tvillinger hverken for mor el. barn og det er risiko ved det. Jeg har aldri ønsket meg to, var "lettet" når jeg fikk en gutt på tredje forsøk selv om de satte inn 2 egg da pga. siste forsøk. Nå er det sånn at vi ble gravide men mistet første søskenforsøk - da satte de inn bare ett, men vi skal ta fryseforsøk om ikke så lenge og jeg er stadig i tvil om hva vi skal velge hvis vi får tilbud om 2 egg nå. Jeg ønsker kun ett barn, så om de sier det er like stor sjanse ved å sette inn ett som 2 så går vi vel for ett egg tror jeg. Kommer til å høre på legene ang. dette. Men er jo så mange teorier, så vanskelig valg. Og tro meg, det er nok jobb med ETT barn. Kommer til å få helt hetta om jeg noen gang skulle få beskjed om at jeg venter to... Er temmelig slitsomt å gå gravid men kun en og. Uansett lykke til alle sammen med det ene el. andre valget :-)

Skrevet

Er nå på 2 dag på sprøyter på 2 icsi.

Holder til på privatklinikk selv om jeg bare er 31 år.

Ved første forsøk satt vi inn 1 egg, og påfølgende fryseforsøk satt vi inn 2, uten at det hjalp stort.

Nå skal det settes inn 2 stk til spira sitter har vi bestemt oss for.

Både fordi vi ikke har noen barn fra før, (vi ønsker oss 2 barn), og fordi min mann er 12 år eldre en meg så vil vi helst slippe søskenforsøk om noen år.

Er ikke i tvil om at tvillinger er en slitsom affære og at det tærer på både mor og barn under graviditeten, men tanken på å ikke få barn er hundre ganger værre for meg så valget ble lett for meg.

Hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde vært tålmodig av natur og at jeg ikke trenger mye søvn, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...