Gå til innhold

Noen som er gravide og går på rehabiliteringspenger???

Anbefalte innlegg

jeg går dessverre på rehabiliteringspenger, og vet at jeg må ha jobbet minst 6 av de siste 10 mnd for å få fødselspenger - men er litt redd for at jeg ikke får gjort det. Hva vil man evt få når man går ut i fødselspermisjon da, bare en engangsstønad???? Jeg vet at rehabiliterinspenger ikke gir grunnlag for fødselspenger, så jeg burde komme meg ut i jobb igjen, men vet ikke om jeg klarer. Kjipt å ikke få penger etter fødselen....noe må man vel få???

Fortsetter under...

Du får bare engangs stønad så lenge du ikke bor alene med barnet og bor sammen med barne faren.(hvis han har jobb da)

vet du...selv om du føler du ikke takler å jobbe så lønner det seg så absolutt. Finn en lett jobb som du kansje vet du kan klare. Prøv det ei stund...det går an å sykemelde seg om man ikke greier mer. Da er sykepengene grunnlaget for foreldre pengene, som det heter nå.

Lykke til

det går nok ikke....jeg er daglig leder (ansatt) og må jobbe i minst 26 uker for å ha rett på sykepenger - så alternativet er 100% jobbing, som fører til "å drukne i jobb" i 26 uker....eller fortsatt gå på rehabilitering...kroppen sliter fortsatt (har ikke noe med svangerskapet å gjøre)

Er litt i samme situasjon som deg.

Har mistet retten til sykepenger fordi jeg har i perioder vært helt og delvist sykemeldt gjennom mange år ifb med aborter og prøverørsforsøk. Har ikke rukket å ha 26 uker uten sykemelding sammenhengende

Har valgt å ta 50 % permisjon, ulønnet.

Det er en tap-tap situasjo uansett, men penger er ikke alt. Mannen jobber fult så vi klar oss.

Føler jeg jobber 150%. 50 på jobb og 100 med babylaging + husarbeid.

Målet er en baby, det kommer i første rekke uansett.

Det er prioriteringer det går på hele veien

Ta vare på deg selv du. Helsa og psyken kommer først :-)

Hei Emma

- joda jeg er helt enig med deg, helsa og psyken kommer først.

Men vi har lån på huset, og mannen min begynte som selvstendig i august og kan nesten ikke ta ut lønn - så jeg er veldig avhengig av en inntekt om vi skal klare å betjene lånet vårt. - og en liten baby koster jo litt ekstra det også. Men jeg har tenkte og tenkte, og om jeg må "krabbe meg tilbake" så har jeg 5 uker ferie jeg kan ta ut, jeg har vel fortsatt rett til å ta ut sykmelding inntil 16 dager som er arbgiverperioden og egenmeldinger - om alt skulle bli et helv.... - men akkurat nå synes jeg 6 mnd er lenge når kroppen ikke er frisk nok.

jeg får spørre litt mer - hørte om ei som gikk på rehabilitering og skulle søke om engangsstønad i tillegg - synes det hørtes rart ut jeg da, for NAV er da vel ikke så "gavmilde"??? Det blir jo som å gå på sykepenger i tillegg til "fødselspenger" - har du hørt om noe slikt?

Sniker meg innom for å svare på dette...

Gikk selv på rehab under alle forsøk, sv.skap og permisjon m/unntak.

Hvis du går på rehab stemmer det at du ikke får fødselspenger, bare engangsstønad (ca 33 tusen). Men du får rehab-pengene dine selv om du er i permisjon. Altså får du både engangs+rehab! Det er kun hvis rehab-perioden din avsluttes mens du er i permisjon at du står helt uten inntekt. (MEN; Hvis sykdommen din forverrer seg av selve graviditeten, kan du søke om tidsbegrenset uføretrygd for den perioden sv.skapet varer. Da vil du i mange tilfeller få rehab-penger mens søknaden er under behandling. Altså gjelder dette ved kronisk, eller annen langvarig sykdom, med forverring.) Når rehab-perioden er over, kan du søke om yrkesrettet attføring, i stedet for å gå tilbake til din vanlige jobb, hvis det er medisinsk grunnlag til at du ikke kan fortsette. Men yrkesrettet attføring gir ikke rett til pengeutbetalinger under permisjon.

Håper du ble litt klokere, og lykke til ;)

Klem fra en gammel traver her inne

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...