Gå til innhold

Noen som er gravide og går på rehabiliteringspenger??


Julie73

Anbefalte innlegg

jeg går dessverre på rehabiliteringspenger, og vet at jeg må ha jobbet minst 6 av de siste 10 mnd for å få fødselspenger - men er litt redd for at jeg ikke får gjort det. Hva vil man evt få når man går ut i fødselspermisjon da, bare en engangsstønad???? Jeg vet at rehabiliterinspenger ikke gir grunnlag for fødselspenger, så jeg burde komme meg ut i jobb igjen, men vet ikke om jeg klarer. Kjipt å ikke få penger etter fødselen....noe må man vel få???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre får du ikke noe annet enn engangsstønaden.

 

Satt i samme dritten forrige gang jeg var gravid, og denne gangen. Nå jobbet jeg 50 % forrige gang og gjør det denne gangen også, så jeg fikk i hvert fall 50 % lønn hver mnd. Går på attføring jeg, da, men det går for det samme.

 

Er noe jævlig dritt : (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg er på attføring nå og gravid i uke 23.Jeg har sjekka litt ut i forhold til at jeg ikke har krav på fødselspenger.Det jeg skal gjøre nå er at jeg skal søke rehabiliteringspenger på grunnlag av min kroniske sykdom og ikke pga av graviditeten.Rehabiliteringspenger kan man få lengre enn et år og jeg kan derfor søke rehabiliteringspenger i det som ville vært den vanlige permisjonstiden.Så mitt tips til deg er at du fortsatt søker rehabiliteringspenger på det grunnlaget du har dem for nå.Man har ikke rett på rehabiliteringspenger pga graviditet.I tilegg til rehabiliteringspengene skal jeg søke engangsstønaden.Vet ikke om mitt svar hjelper deg,men stå på for det er jevlig kjipt at man ikke har krav på en dritt.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helias...

I vedtaket står det at jeg kan få rehabiliteringspenger i opptil 52 uker. Mener du da, at om jeg fortsatt er syk (ikke pga svangerskapet selvfølgelig) så kan jeg søke om å få reh.penger i den perioden jeg skulle hatt fødselspenger, i tillegg til engangssstønad????? Det hørtes "gavmildt" ut fra NAV sin side, de er jo alltid så strenge. Jeg har liten tro på at jeg klarer å komme meg ut i jobb slik at jeg opparb. meg retten til fødselspenger nemlig, for det er liten til ingen fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg også går på attføring. og har bare rett på engangstønad. Det jeg skal gjøre er fortsette på attføringen 6 uker etter at jeg har født. (må ta permisjon 3 uker før- og 6 uker etter fødsel). Studerer via internett. Satser på å gjøre unna mye av lesingen før jeg føder slik at jeg har god tid til å komme gjennom pensum etter jeg har fått babyen. Dette kommer jeg best ut av økonomisk..

Men sjønner at dette kan være vanskelig dersom man har attføringstiltak utenfor hjemmet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie73..

Hei igjen:)

Man kan få forlenget rehabiliteringspengene etter 52 uker.Hvis du går på nav sine sider og søker på "engangsstønad ved fødsel" vil du kunne lese litt der om det.Videre henviser de til loven som man kan klikke seg inn på.Hvis du da leser Paragraf 14-17 står det at man har rett på engangsstønad om man mottar rehabiliteringspenger.Håper jeg har forstått loven rett da,men gå å les.:)

Lykke til også håper jeg det ordner seg for oss som ikke har krav på fødselspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg gikk på rehabiliteringspenger da jeg gikk gravid for et år siden. Jeg fikk både rehabiliteringspenger, og engangsstønaden ;-) Dette fikk jeg fordi jeg kunne fortsette med behandlinger, og utsikten til å bli "frisk" var fortsatt til stede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det da jeg fødte for ett år siden:

 

Jeg gikk på rehabiliteringspenger, derfor fikk vi engangsstønaden. Etter fødselen fortsatte jeg på rehabiliteringspenger. Noen måneder etter fødselen hadde jeg gått på rehab i 52 uker, jeg fikk innvilget lengre rehab pga jeg hadde ett lite barn å ta meg av og ikke var frisk nok til å prøve meg på attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...