Gå til innhold

Påvist svangerskapsdiabetes - noen fler?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev av legen i dag om at jeg har svangerskapsdiabetes, og henvises videre til Riksen. Jeg er i uke 38, og har fått dette relativt sent. I følge noe jeg leste på nett, må man ta insulin ved verdier over 7, og at fødselen blir satt i gang i uke 39-40 også ved verdier over 7. Jeg hadde verdi 9.6!

Ikke er jeg i noen av risikogruppene for å få dette, så skjønner det ikke. Skikkelig kjipt...

Noen som har noen erfaringer? Som har hatt det, satt insulin eller måttet sette i gang fødsel?

Setter veldig pris på svar:)

Fortsetter under...

Slapp av Knerten. Det er antagelig ikke så dramatisk som du har forstått det til nå.

Jeg ble også veldig overrasket når jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 34 (er nå i uke 39). Da hadde jeg 9.3 i blodsukker på den andre målingen i glukosebelastningstesten. Nesten det samme som dine 9.6. Det er ikke dramatisk høyt. Når de skriver at du må ha insulin ved verdier over syv er det ditt daglige blodsukker det er snakk om - det bør helst ligge mellom 4 og 7. Fordi jeg også ble oppdaget sent har de tatt blodprøver for å se blodsukkeret mitt bakover i tid og om det har vært veldig høyt. Det var det ikke.

Jeg fikk utstyr til å måle blodsukkeret mitt selv for å prøve å passe på dette og det har gått helt fint. Jeg og har passet på å ikke spise særlig mye sukker, fint brød og pasta og har vært til ukentlige kontroller på sykehuset der de følger med på blodsukker, blodtrykk og veksten til barnet.

Barna til mødre med svangerskapsdiabetes har en tendens til å vokse seg store. Det er derfor de ofte settes igang før eller ved termin. Du blir antagelig kalt inn til kontroll på sykehuset relativt kjapt og kan da glede deg til en ekstra ultralyd der de foretar en vekstestimering for å se hvor stort barnet ditt er. Er det ikke veldig stort så blir du ikke satt i gang. Jeg skal på sykehuset på termindatoen for en vurdering, men har fått beskjed om at det slett ikke er sikkert at de foretar seg noe.

Jeg har fått beskjed om at min diabetes er så moderat og har utviklet seg så sent i svangerskapet at det antagelig ikke har fått noen konsekvenser for hverken meg eller barnet mitt. Siden du ikke er oppdaget før nå er sjansene store for at det samme gjelder for deg.

En annen grunn til at gravide med svangerskapsdiabetes blir så tett fulgt opp er at de også også en noe forhøyet risiko for svangerskapsforgifning, noe som viser seg gjennom høyt blodtrykk og protein i urinen.

Om du ikke har fått time på sykehuset allerede så kontakt legen din og hør om dette. Så kan du glede deg til et par ekstra ultralyder...... Skikkelig artig å se nå når de har blitt så store!!

Lykke til Knerten. Dette går så bra så.

Tusen takk for godt svar:)

Jeg var hos jordmor i dag, og hun betrygget meg veldig. Det er ikke så mye de gjør med det nå siden det bare er 1 uke og 2 dager til termin, må bare passe litt på kostholdet. Tror nok ikke han blir så stor denne siste korte tiden. Jeg har hatt 12 ultralyder, inkludert 3D (har ikke betalt for noen av dem), så flere spiller ikke så stor rolle for meg. Har hatt så mange pga oppfølging av spesialist og deltagelse i et par forskningsprosjekter.

Har fått time for vurdering av igangsetting av fødsel ved termin, men tviler på at jeg blir igangsatt, da han pr i dag ikke er særlig større enn 3400.

Du får ha masse lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...