Gå til innhold

Generell depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært deprimert i snart 8 år. Jeg har aldri fått noen diagnose på dette, da jeg aldri klarer å fortelle legen eller andre helt hvordan jeg har det. De sier at jeg virker som en helt normal person, og den eneste jeg virkelig har snakka med om det er kjæresten min.

Nå skal vi prøve å bli gravide, og det jeg lurer på da er om det er større sjanse for å få svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon når man lider av depresjon fra før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har hørt at det heller er motsatt. De som har depresjon skal bli veldig stabile under graviditeten. De skal også ha mindre fødseldepresjon. Teorien når det gjelder det siste er at de som er vant med depresjon attribuerer anderledes. De har en del strategier mot depresjon og de tenker ikke at tungsinn har noe med at de er dårlige mødre. Når det er sagt skal man ikke få barn som en kur mot alvorlig depresjon. Jeg har selv vært deperimert og sluttet på antidepressiva når jeg fant ut at jeg var gravid. Både jeg og sambo er enige om at jeg aldri har vært så frisk som nå når jeg går gravid. (Nærmer meg ftermin). Har ikke vært deprimert en eneste dag. Kanskje det er hormonene som gjør at jeg er i balanse, kanskje det er meningen ved å få barn, ikke vet jeg. Håper jeg slipper å bli deperimert etter fødsel, men skulle etter teorien være bedre rustet mot fødseldepresjon enn andre.. Lykke til:)

Skrevet

På grunn av mine tidligere depresjoner (litt opp og ned over flere år) ble jeg fulgt nøye med på under og etter svangerskapet fordi jeg hadde risiko for fødselsdepresjon.

Skrevet

Hei kjære deg

Har lang erfaring med depresjon, 14 år!!, denne oppsto etter min andre fødsel og var meget alvorlig. Må si at jeg aldri har blitt meg selv i ettertid, går på antidepressiva, men det har også vært perioder uten. De som er/ har vært depressive tidligere vil nok være mer disponert for å få en fødselsdepresjon, vær obs!, dette har som regel ingen sammenheng med svangerskapet, da man gjerne er i bra form. Var i bra psykisk form også under mitt tredje svangerskap, men ca 2 dager etter fødsel, merket jeg den begynnende fortvilelsen komme. Heldigvis skjønte jeg hva som skjedde og begynte tidlig på medisiner. Vær OBS!, det er bra hjelp å få. Husk at det er vanlig med "barseltårer" etter fødsel, og at man må skille mellom dem og alvorlig depresjon som ikke går over av seg selv. Det er stor forskjell på å være sliten, lei og nedfor, og det å være deprimert. Jeg er gravid i uke 11 og formen er fin bortsett fra uvelhet og trøtthet hele dagen...:-) Jeg er veldig klar over at jeg er disponert for en ny fødselsdepresjon, men det skremmer meg ikke, nå vet jeg jo at det er hjelp å få. Det er jo også alltid håp! Lykke til med prøvingen og svangerskap/fødsel. Lykkelig gravid.

• 2 uker senere...
Skrevet

hei! trist å høre om depresjonen din:( håper det ordner seg. har selv ei veninne som har en sønn på snart to år som var veldig deprimert før hun ble gravid. da hun ble gravid ordnet det meste seg. men nå har hun fallt voldsomt tilbake siste året, hun klarer verken skole eller å jobbe. alt er liksom et ork og hun må ta det veldig med ro. hun har fått diagnosen kronisk depressiv. så det er vel forskjellig om man faller tilbake eller ikke. hun er veldig lite sosial med oss venner og eneste personen hun er med er hennes kjæreste, hun får snakka bedre ut til ham. hun står på venteliste hos psykolog, så håper inderlig hun kommer inn. men det er nok ikke likt for alle. noen kommer ut av depresjon og andre ikke, håper det går bra for deg og lykke til med prøvingen;) klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...