Gå til innhold

Dårlig i engelsk grammatikk, men vil bli engelsklærere


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hehe... dette er min store drøm i live. jeg SKAL bli engelsklærer uansett om jeg kan det eller ei :P

 

nei man burde da velge yrke blant annet ut i fra hva man har murligheten til og bli god på. må være fryktlig slitsomt og gå på jobb vær dag og vite at man er under middels god i det man gjør

Vel, jeg er dårlig i grammatikk. Dvs. jeg vet hvordan, men ikke hvorfor (Noe som er ganske uheldig når jeg da skal lære andre dette)Dette gjelder norsk grammatikk også. Jeg har et hull i barneskole opplæingen (det var nok mine party years;) Men jeg har ganske enkelt for å lære meg nye ting, så jeg håper da at jeg med litt innsats skal greie å lære meg dette her. Grammatikken var en av grunnenen til at jeg fryktet jeg ikke ville være egnet som engelsklærer. Men så er jeg så glad i faget, og det har også altid vært mitt beste fag, tiltross for grammatikken. Så jeg tok sjangsen, men da bare som bi-fag (60stp), Nå har jeg imidlertid endret det til å være hovedfaget mitt.

Jeg begynte på grammatikken våren 07, hadde fulstendig noia, trodde at det skulle bli sjit vanskelig. Men jeg jobbet ganske mye med det, og følte jeg lærte veldig mye i løpet av semesteret. Dessverre kjæsjet eksamen med fødsel, så den fikk jeg ikke tatt. Men tar det igjen nå. Faktisk hadde jeg min første time i dag;) Jeg tror det skal gå greit jeg:)

Og klarer jeg ikke å lære meg det, så vil jeg heller ikke bestå eksamen og da heller ikke bli engelsk lærer;)

Annonse

Jobber man i skolen risikerer man å bli satt til det meste. Du trenger ikke engang ha hatt faget på skolen sjøl - eller ha den fjerneste ide om hva det handler om - for å undervise i nynorsk som vikar i ungdomsskolen. Jeg har en ganske klar formening om at du ligger over det nivået, tross alt.

Annonse

det er vel ikke akkuratt noe nytt? og selvsagt får elevene svi for det.

men for å motbevise at man faktisk kan bli flink selv om man en gang sugde; ene læreren min ble ikke lærer før i godt voksen alder pga teoretiske problemer på vgs, han er til nå den desidert beste læreren jeg noen gang har hatt (nei, ikke i kjønnslig omgang bare for å påpeke det), både på det gramatiske nivå og lærenivå. virkelig en inspirasjonskilde. slik skal lærerne være ;)

Vi har dem på vgs også. De vil bli frisør. De mangler talent og jeg ville ikke latt de klippe bikkja mi. Og de må ha fritak i gym fordi de har vond rygg. Men frisør skal de bli.

 

Jeg skal bli hjernekirurg. Starter neste uke. Jeg har lyst nemlig.

Å, kåmm ån, luten - there's more to it than the grammar.

 

Jeg kunne vært en utmerket engelsklærer, hadde det ikke vært for at jeg avskyr å undervise og misliker ungdom sånn generelt - fordi jeg har en viss pasjon for litteratur generelt og engelskspråklig sådan spesielt. Men jeg suger i grammatikk, i den forstand at jeg i mange tilfeller aldeles ikke kan reglene for hvorfor det jeg gjør er riktig. Da måtte jeg selvsagt ha satt meg inn i det før jeg skulle forelese om det (eller satt min lit til at utdanningen ordnet det, men den er jo litt tvilsom).

 

Jeg tar heller engelskundervisning fra noen som brenner for Shakespeare og eeeelsker New York enn en tørrpinn som er en jævel på setningsanalyse, ass. Any day.

Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg stiller sånn grammatisk sett. Jeg har aldri blitt spesielt rettet på grammatikken min såvidt jeg kan erindre. Tror det har kommet automatisk. Jeg vet hva jeg må gjøre når jeg skriver, men jeg aner sannelig ikke hvorfor. Det er ting som faller seg helt naturlig. Jeg har fullført vgs. uten å ha den minste anelse om hva et adjektiv er, eller adverb for den del... Så, jeg tror alt som heter språk i mitt hode kun er ting som faller seg naturlig og som jeg vet er slik og slik.

 

Hadde jeg vært glad i barn - eller ungdom (hva enn jeg ville undervist) og faktisk vært god til å undervise - tror jeg at jeg kunne blitt en god engelsklærer. Ganske enkelt fordi jeg kan språket (men egentlig har ikke det noe å si, når jeg ikke kan lære bort... :P) MEN, hvordan i all verdens land og rike skulle jeg kunnet forklart regler når jeg ikke aner hvorfor jeg sier ditt og datt selv....?

 

Jeg mener at det aller viktigste i engelsk, faktisk er at man som lærer mestrer språket. Mitt inntrykk er at de færreste engelsklærere gjør dette. Da jeg tok den obligatoriske engelsken på vgs, ble det til tider satt spørsmålstegn ved veldig vanlige setninger - som var plettfri for feil, av engelsklæreren min. Ofte skjønte hun ikke hva jeg skrev. At en engelsklærer ikke en gang skjønner noe ganske så enkelt, er vel heller hårreisende.

 

Skal man bli engelsklærer vil jeg si at forståelse for språket kommer LANGT foran grammatikken. Hvordan lære bort et språk man ikke kan, liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...