Gå til innhold

Noen som har studert/studerer bachlor administrasjon og ledelse eller økonomi og admistrasjon her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper dere vil hjelpe meg litt!

Vurderer å søke på et av disse bacholorprogrammene, men lurer på en del ting...

Er det mye forelesninger/grupper med obligatorisk oppmøte (hvor mye i uka)?

Går det greit å få bra karakterer uten å være på forelesninger? (Eller blir ting for dårlig forklart i bøkene, slik at man må på forelesninger, for å forstå, stille spm. osv.?)

Hvor mange obligatoriske innleveringer var det i semesteret og hvor omfattende var de?

Var det mye "tvungent" gruppearbeid eller var det lov å jobbe alene?

Ca hvor mye tid i uka brukte du på forelesninger og på selvstudier?

Opplevde du studiet som krevende eller lett?

Tror du det ville være mulig å ta studiet på egenhånd og få bra/brukbare karakterer uten å være noe særlig på skolen?

Var det mye matte som var vanskelig?

Hvor studerte du og hva het studieretningen din? Anbefaler du det?

Nå virker jeg sikkert veldig lat og sær... Men, som jeg har skrevet i tidligere innlegg, jeg har to kronisk syke barn, som egentlig er fulltidsjobb i seg selv, så jeg har ikke så veldig mye energi og tid til å bruke på studier, men har likevel lyst til å få en bachelorgrad. Har studert i over 4 år, så er vel ganske rutinert som student... Når det gjelder spm mine om matte... Jeg liker virkelig ikke matte, og det bekymrer meg litt når det gjelder denne studieretningen. Har aldri kunne fordratt matte, men var visstnok flink likevel, ifølge min mattelærer fra vgs! Har M i matte fra ungdomsskolen og 5 fra vgs, men tok da avsluttende matte (allmennfag, for de som ikke skal fortsette på matte i 2. og 3.). Tror ikke jeg husker så mye matte nå, er tross alt 12 år siden jeg hadde det sist (og ikke akkurat det faget jeg har brukt energi på å vedlikeholde..) Vil jeg få problemer med matten? Har ikke tid/energi til å jobbe voldsomt mye med det...

Håper på veeeeldig mange svar!!! Vær så snill, dette er viktig for meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, sann! Her gikk det fort unna! Mener selsagt bachelor og administrasjon... (flau nå)

Skrevet

Vær så snill å svare på noe, da i hvert fall! - Eller er det skrivefeilene i overskriften som skremmer dere vekk? Må da være noen her inne som har studert dette, vel?

Skrevet

Har jeg svart deg på noe av dette før?

Jeg tar ikke bachelor i øk. ad. eller adm. og ledelse men i offentlig styring som inneholder mye av de samme fagene.

Jeg synes det er et forholdsvis enkelt studie som man fint kan klare seg bra på uten å være fulltidsstudent. Jeg har joebbet 40 % og 60% ved siden av studiene (dagtid), og har dermed skippet mange forelesninger.

Vi har hatt noen obligatoriske innleveringer men ikke mer enn at det går helt fint.

Matten grudde jeg meg til også, men det gikk over all forventning. Vi hadde en skikkelig "inn med t-skje" foreleser så det var vel knapt noen som strøyk og mange bra karakterer. Så det er vel forelesninger jeg anbefaler at man får med seg, så kan man heller bruke mye egentid på å lese org. -teori og psykologi osv.

Skrevet

Hei!

Vet ikke om jeg kvalifiserer til å svare her, men jeg studerer Bachelor Planlegging og administrasjon.

Studiet er veldig greit, jeg går nå 2.året, og de tre første semestrene er lagt opp med to fag, som avsluttes med eksamen i slutten av hvert semester.

Vi har ikke hatt noe undervisning som er obligatorisk, og forelesninger fra 9-13 3 dager i uka ca. Veldig greit egentlig.

Har hatt to økonomifag, et som heter økonomi, og så kommunal økonomi. Ikke så mye matte, men litt formler og sånn er det da. Men fikk lite av det på eksamen da.

Hvert fag har hatt en hjemmeoppgave (eksamensoppgave som leveres) og en eksamen. Så lenge du sprer arbeidet utover semesteret er det ingen problem å bli ferdig.

Hos oss var det kun en tvungen gruppeoppgave, men det gikk fint, la gruppearbeidet på dagtid og avtalte i gruppen når vi møttes o.l.

Jeg er en av de som ikke er så mye på forelesinger, men sitter heller hjemme å leser endel, og dette er veldig greit. Har stått med god margin på alle eksamenene mine, og er fornøyd med det, hadde jeg vært litt mer selvdisiplinert hadde sikkert karakterene vært bedre, men jeg har prioritert ungene foran skolen, og sånn er det bare.

Jeg anbefaler dette studiet, siden det er veldig store muligheter etter utdannelsen, og siden det er såpass enkelt å kombinere med det å ha barn:)

Håper du har fått svar på litt hvertfall:)

Bare å spørre hvis du lurer på mer:)

Skrevet

Hei! Tusen takk igjen! Jo, du har svart meg før, men visste ikke at det var mye av de samme fagene. Festet meg ved at du jobbet 40 og 60% ved siden av og det høres helt ypperlig ut i forhold til min situasjon, så jeg har tenkt litt på ditt studium faktisk, men kunne tenke meg noe som både passer i det offentlige og i det private næringsliv (det gjør jo sikkert ditt studium også, da, siden det er mye av de samme fagene...)

Skrevet

Joda, du kvalifiserer til å svare! Visste ikke at det var noe som het det, bare, men det er absolutt interessant! Hvor studerer du? Ca hvor mye har du jobbet med studiene i uka?

Skrevet

Studiet er rettet mot det offentlige og organisasjoner og bedrifter som har mye kontakt med det offentlige. Er litt tredelt i forhold til økonomi, juss og adm/ledelse. Mindre økonomi enn f.eks øk.ad. Begynte først på bachelor i øk. ad. men byttet etter ett halvt år..

Skrevet

Da høres jo dette mer interessant ut for meg en øk/ad egentlig... Er jo ikke så glad i matte, akkurat, og vil gjerne drive minst mulig med det både i jobb og studier...

Skrevet

Fint, skal sjekke det ut! Takk!

Skrevet

var som om jeg skulle spurt om akurat de samme spm selv..dytter :)

Skrevet

Jeg har bachelorgrad i økonomi og administrasjon, med fordypning i ledelse,organisasjon og strategi.

Min mening er at det er fullt mulig å ta studiet på egenhånd. Jeg var lite flink til å møte opp på forelesninger, men har stortsett bare A-er og B-er på vitnemålet. Nytten du har av forelesningene kommer an på foreleseren og hans/hennes metoder - noen fag var jeg "nødt" til å gå på forelesning for å lære noe (mikro/makro-økonomi), mens andre fag lærte jeg best ved å lese meg til ting selv..

Vi hadde matte og statistikk det første året - det var relativt lette fag (jeg hadde 5 i matte fra videregående). Det vi gikk gjennom da var mye likt det vi hadde på videregående. I mikro- og makroøkonomi var matten litt vanskeligere, men ikke verre enn at det gikk. Vet ikke om de faga er en del av pensum på den studieretningen du vurderer.

Ellers hadde vi jo matte i bedriftsøkonomien - men det var ikke så vanskelig det heller :)

Vi hadde ingen fag med obligatorisk oppmøte. Vi hadde derimot en hel haug med oppgaver- både individuelle- og gruppeoppgaver.

Alt i alt var jeg veldig fornøyd med opplegget, og kan anbefale det for andre! :)

Skrevet

Jeg studerer på Høgskulen i Volda.

Hvor mye jeg jobber med studier avhenger av hva vi driver med, når vi skriver oppgaver så har vi mye fri, og da sitter jeg 2-3 timer hver dag med oppgaven over en uke eller to, før jeg blir ferdig. Til vanlig leser jeg en time eller to hver dag (i de periodene jeg er flink! ) og går på noen forelesninger.

Før eksamen har jeg en innspurt de siste ukene før eksamen, så da sitter jeg endel. Fungerer veldig bra for meg hvertfall:)

Må ta meg i nakken og tvinge meg til å lese de fleste dagene, for jeg er ikke den som er alt for motivert....

Du kan lese mer om studiet her:

http://www.hivolda.no/index.php?ID=9012

og her:

http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/content/view/full/13995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...