Gå til innhold

Hvorfor gir noen barna sine brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på hvorfor noen gir barna sine brus? Var på restaurant på søndag og så flere som ga barna sine cola - og da snakker jeg om barn som fortsatt sitter i barnestol. Er vel like lett å si nei til brus - som man sier nei til å gi barnet et glass vin.

Kanskje mange mødre ikke synst det er så "farlig" å gi barnet et glass brus.....ikke vet jeg....

Ser liksom ikke noe positivt med brusen jeg.

Nå skal jeg vel henges her inne, men hensikten min er bare å få et saklig svar for noen som gir brus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir ikke brus, men en venn av oss lar toåringen få et halvt glass brus hvis han drikker selv. Han mener det er bedre enn ath un skal hyle om det - man pusser jo tenner allikevel.

Er forsåvidt ganske enig med han.

Skrevet

jeg gir snuppa brus dersom det er noe spesielt fordi jeg mener hun oxo kan få noe godt som jeg kan=)

Skrevet

Her i huset drikker vi bare brus til "fest". Er ute å spiser veeeeldig sjeldent.

Lillemor fikk vann eller juice lenge, først siste året hun har fått brus av og til( er 6).

Og når man har to er det ikke så lett at minsten ikke skal få det samme.

Så de 4 gangene i året vi har brus til maten får de det, stas er stas...

Skrevet

Tja, hvorfor gir noen barna sine mat som inneholder raffinert sukker? Eller te som inneholder koffein? Eller mat smekkfull av farlig fett? Eller frityrstekt mat?

Noen lar også barna se mer på TV enn den halvtimen barneTV er..

Mye grusomme mødre og fedre!

Skrevet

Jeg ser ikke problemet idet, en sjelden gang man er på resturant..Hadde vært noe annet hvis det var flere ganger i uka osv osv...

Ungen min er to om noen mnd, og ho fikk masse brus på juleaften og på nyttårsaften har ikke fått etter det!

Jo ho fikk en del cola i helga du ho var sjuk..

Ser egentlig ikke problemet med og gi de brus når det er såpass sjeldent uansett...

Skrevet

Signerer Telines innlegg:))

Skrevet

Her i huset prøver vi oss på at farris og bon aqua er brus.. Og dette drikker hun.. :) Prøver å styre unna brus så godt det lar seg gjøre. Irriterer meg at farmor og farfar gir henne det når ho er der. Men de har skjønt jeg ikke liker det,så de har blitt bedre.

Skrevet

Er i og for seg enig med deg HI. Men det kommer ann på hvor små barna er syntes jeg. Ville ikke fallt meg inn å gi Thea på 10 måneder brus foreksempel. En på 3 år derimot. Det blir en annen sak...

Skrevet

Enig med Mylian...

HI... hvorfor er du i mot at barn får smake litt brus innimellom?

Skrevet

Det finnes da annet å gi de små barna enn akkurat brus som er så skadelig for tennene. Og cola er det jo koffein i og, er vel ikke så bra for de små? Jeg har tilbudt mine å smake brus i 3-års alderen, men da hadde de tydeligvis blitt så store at de ikke likte smaken. De har ikke mast om å få smake før det. De er 4 og 6 år og liker ikke brus. Husker på 17 Mai en gang som barna drakk vann (i mangel på melk) og alle så rart på oss når vi takket nei til brusen. Syns nok vi var skikkelig slemme mot barna, men vi kan jo ikke akkurat tvinge de heller! Det som tok kaka var en gang vi var på McDonalds og ei satt og ammet og etterpå fikk babyen cola!! Var langt under 1 år den lille!

Her drikker ungene melk og vann. Eldste liker juice og saft, men det begrenses.

Skrevet

Takk for svar! Er ikke ute etter å dømme noen jeg. Vile bare vite hvorfor noen gjør barna sine kjent med brus. Greit at man kan regulere det i ung alder, men det kommer en dag de vil ha mer.

Jeg lurte på hvorfor noen gir barna sine brus og svaret må vel være så enkelt at: Man gir brus fordi man drikker det selv.

Skrevet

Må vel være det? Mine har ihvertfall ikke mast om å få smake. Mellomste eeelsker melk da! Melk til ALT! Melk til lørdagsgodtet er nam nam! :)

Skrevet

Eg har vokse opp med foreldre som var superstrenge på sukker.

Dvs så godt som aldri brus og sjelden godteri.

Da eg vart tennåring og foreldrene mine ikkje kunne kontrollere det lenger, gjekk eg "fullstendig amok" i brus og snop i mange år før eg klarte å lære meg sjølv til at slikt var for spesielle anledninger.

Derfor har eg stor tru på å lære barna kva som er til kvardags og kva som er til fest. Derfor drikker me brus når det er "fest" og viss me ein sjelden gong er ute og et.

Nå er min eldste snart 10 år, han har allsidig kosthold og veit godt kva sukker gjer med kroppen. Han velger sjølv kva han vil drikke og velger ofte farris når me er ute og et.

Derfor får mine barn brus. Kan hende det er slik med dei du såg var ute og åt på ein søndag og, at det var ein sjelden gong?

Men einig i at foreldre må være forbilde, klart at visst me satt og helte i oss brus kvar dag så hadde unga våre gjort det og.

Skrevet

Har en på 14 mnd, han fikk smake brus og kake på bursdagen.

ellers får han ikke noe, til tørste drikke får han kun vann. Melk får han til frokost og kvelds.

Han får ikke kjeks, heller en kavring uten sukker. Han spiser frukt og grønnskaker som snacks.

Men når det er sagt, så er det mange som syntes jeg er altfor streng, men det bryr meg like lite som at foreldre gir barna sine brus ol

Har andre ting å bekymre meg over enn om foreldre gir brus til barna.

Skrevet

Vi kjøper kun brus til jul/påske ( unnatt noe eplegreier på lidel uten sukker). Men er vi en SKJELDEN gang på resturant så får barna her en brus, (2åringen og 10åringen) vel og merke. Jeg ser det ikke som "vanedannende" og skadelig hvis det er en skjelden gang, hver helg synes jeg er mye selv..jeg er ikke glad i brus og vi kjøper heller tropisk nektar, eplejuice ol. til helg.

Skrevet

Fordi dårlige vaner går i arv.

En toåring griner seg ikke til brus dersom h*n ikke er blitt introdusert for det, og da introdusert for det som "nammenam".

Ungen vår er snart to år, og har fått smake brus en gang i blant. Da åpner han munnen og alt renner ut igjen. Regner med han gjør det fordi brus er ren sukkerlake for de som ikke er vant med det, samtidig som kullsyren nok også er ubehaglig.

Har man selv et forhold til mat og drikke som "kosemiddel", så overfører man det til barna. Det som er trist er at ikke kos kan knyttes opp mot noe annet, f.eks aktiviteter i stedet. Og om det skal knyttes opp mot mat, hvorfor ikke mat som er sunt?

Vi vil alle det beste for barna våre, men vi blir vel ofte blind for hva som faktisk _er_ det beste for barna..

Skrevet

Og jeg kan uten å skjemmes et øyeblikk si at jeg er en mor som gjør alt det over når jeg har lyst og det passer seg.

Skrevet

Gjøre barna kjent med brus... man er på besøk, barna er i bursdag de er sammen med andre barn. Jeg ekskluderer ikke 3 åringen fra de andre bare for å leke hysterisk. Nei alt med måte sier heller jeg!

Skrevet

Jeg er veldig enig med trollmamma her..

Min lille snupp får hverken brus eller saft.. Når han skal kose seg får han utvanna appelsinjuice, fordi at det er noe han liker godt. Forøvrig har vi aldri brus eller saft i huset annet enn julebrus når det er jul, fordi at det er det er det eneste vi voksne liker. (Han liker det ikke, men har selvfølgelig fått lov til å smake på det)

Men så til spørsmålet til HI, hvorfor gir foreldre barna sine brus??

(Nå tenker jeg i hverdagen)

- Jeg tror MANGE av dem som gjør det (Ikke ALLE), gjør det fordi at dem drikker det mye selv, og kanskje derfor ikke tenker så mye over det. Og mange barn og voksne synes brus, og for såvidt andre søtsaker smaker godt, så jeg ser ikke hva som er galt i det å gi dem det lørdag til barnetv`n slik at dem kan kose seg den ene stunden i løpet av uka, når det gjør dem så glade og det er noe dem ser frem til store deler av uka!

Men så synes jeg det er det akkurat både godteri og brus/saft er: kos, og brukes det i hverdagen blir det ikke lengre den kosen det er ment til å være, og barnet eller vi voksne vil ikke ha den samme gleden av det som når det kun brukes til kos! (lørdager og spesielle anledninger er tilfellet hos oss).

Så min mening og konklusjon er:

Brus, saft og godteri er kos, og bør være lov på lørdager og ved spesielle anledninger. Det gjelder å ikke bli helt overhysteriske heller. Sunn fornuft, godt og variert kosthold, og litt kos innimellom (både når det gjelder mat og godteri/drikke) er en fin middelvei synes jeg :-)

Skrevet

Akkurat slik mener jeg det også. Kos trenger ikke være brus...

Skrevet

Jeg foreslår at vi starter å henge ut foreldre som gir barna raffinert sukker, skadelig fett, lar dem se på TV, bryter rutiner og generelt ikke er overmennesker, med bilde, navn og synd i foreldre&barn.

Det vil nok stramme dem opp.

Skrevet

Ååå teline kan vi kan vi kan vi kan vi ? vi må jo lære folk å oppføre seg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...