Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dosering:

Mikstur:

Voksne: 20 ml (2 barneskjeer) 3 ganger daglig.

Barn 10-14 år: 15 ml (1 spiseskje) 3 ganger daglig.

Barn 6-10 år: 10 ml (1 barneskje) 3 ganger daglig.

Barn 2-6 år: 5 ml (1 teskje) 3 ganger daglig.

Tabletter:

Voksne: 1 tablett 3 ganger daglig

Barn 6-14 år: 1/2 tablett 3 ganger daglig

Annen dose i henhold til leges forskrift.

Som det står på flaska (som jeg også har) så står det jo 2-6 år. Ville nok ventet til jeg fikk tak i en som har litt peil :)

Jeg har klipt ut dette til deg så du kan lese om den:

MIKSTUR 2,2 mg/ml: 1 ml inneh.: Noskapinhydroklorid 2,5 mg tilsv. 2,2 mg noskapin, sakkarinnatrium 1,2 mg, xylitol 130 mg, sterk sprit 38 mg, metyl- og propylparahydroksybenzoat (E 218 og E 216), smaksstoffer, renset vann. Bitter anissmak.

T

TABLETTER 50 mg: Hver tablett inneh.: Noskapinhydroklorid tilsv. noskapin 50 mg, hjelpestoffer til ca. 0,36 g. Filmdrasjert.

Indikasjoner: Luftveisirritasjoner, tørrhoste og annen uproduktiv hoste.

Dosering: Voksne: 1 tablett ev. 20 ml mikstur (2 barneskjeer) 3 ganger daglig. Barn: 10-14 år: ½ tablett ev. 15 ml mikstur (1 spiseskje) 3 ganger daglig. 6-10 år: ½ tablett ev. 10 ml mikstur (1 barneskje) 3 ganger daglig. 2-6 år: 5 ml mikstur (1 teskje) 3 ganger daglig. Tablettene bør ikke tygges.

Kontraindikasjoner: Noskapinallergi (sjelden).

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Kan gi irreversible skadelige (gentoksiske) effekter. Skal ikke brukes ved graviditet. Overgang i morsmelk: Passerer over i morsmelk. Det er mulig at barn som ammes kan skades. Skal ikke brukes under amming.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Hodepine, tretthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Kvalme, maveknip. Hud: Urticaria, Quinkes ødem. Øvrige: Brystsmerter, svimmelhet. Sjeldne (<1/1000): Luftveier: Pustebesvær. Vasomotorisk rhinitt. Psykiske: Hallusinasjoner. Syn: Konjunktivitt. Øvrige: Anafylaktisk reaksjon.

Overdosering/Forgiftning: Opptil 3 g noskapin til voksne har ikke forårsaket alvorlige bivirkninger. Overdoseringssymptomer: Ved døgndoser opptil 6 g til voksne er rapportert kvalme, mavesmerter, oppkast, hodepine, døsighet, svimmelhet.

Egenskaper: Klassifisering: Opiumsalkaloid av isokinolintypen uten narkotiske egenskaper. Ingen euforiserende effekt eller tilvenningsrisiko. Virker ikke analgetisk. Hemmer ikke respirasjonen eller bronkialsekresjonen. Gir ikke obstipasjon eller galleveisspasmer. Virkningsmekanisme: Virker sentralt og hemmer hosterefleksen. Svakt bronkodilaterende. Virketid ca. 4 timer. Absorpsjon: God, med hurtig innsettende effekt. Maks. konsentrasjon i plasma etter ca. 1 time.

Utlevering: Inntil 250 ml mikstur og inntil 50 tabletter er unntatt fra reseptplikt.

Pakninger og priser: Mikstur: 100 ml kr *. 250 ml kr *. Tabletter: 20 stk. kr *. 50 stk. kr *.

Noskapin er ikke farlig å gi. Så lenge du ikkje gir for stor dose å hele veien.. Jeg har brukt det til jenta mi når hun hoster kraftig. Gi henne litt iallefall... det gjorde jeg før hun var 2 år..

Solvipect hjelper ikke mot så kraftig hoste :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...