Gå til innhold

Oppfordrer til å vurdere brukt !

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne oppfordre alle vordrene foreldre til å vurdere de flotte vognene og div som selges brukt. Det er selvfølgelig stas å kjøpe ting nytt, men når man vet hvor mange barn som blir født og hvor lenge f.eks en vogn varer i forhold til hvor lenge den faktisk blir brukt , så er det jo en fin ting å la spiren være med på å være miljøvennlig allerede fra sin egen fødsel.

Kommer til å kjøpe mye nytt selv, men vogn og bilsete og diverse er jeg bestemt på å kjøpe brukt , med mindre det kan arves fra noe sted.

Og plutselig har man råd til å kjøpe de flotteste vognene , bare at de er 2000-2007 modell i stedet for det aller nyeste.

Håper dere i hvert fall tenker litt på sånne ting også ! For det er en verden babyene våre skal ta over og da er det fint om det er en verden vi kan være stolt av å gi fra oss.

Go green !

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136539810-oppfordrer-til-%C3%A5-vurdere-brukt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter den!!! Til vårt første barn var det ikke mye vi kjøpte nytt- arvet både vogn, dyner, klær, bæremeis, skinnpose og baby bjørn. Kjøpte stellebord på salg og lekegrind brukt. Synes det er litt galskap å kjøpe de nyeste vognmodellene til mange tusen kroner, når man kan få fine ting til en billig penge eller gjenbrukt. Bor en liten anti-materialist i meg, har ikke noe til overs for å bruke og kaste. En dame vi arvet både vogn og masse klær fra ventet nr 2 (førstemann var 2 år), og hun ville at andremann skulle ha alt nytt, og "ikke lide under å gå i arveklær".. Dette syntes jeg var helt hårreisende, et spedbarn har da ingen begreper om slikt.. Men fint for oss da, som arvet masse pent tøy og en helt velfungerende vogn:)

Tenk miljø og sparing!!

Støtter denne!

Ikke bare er det miljøvennlig, men det er lommebok vennlig og :) Det er estimert at man bruker ca 25.000 i "startpakke" på den nyfødte (alt nødvendig utstyr, klær osv). Det kan rive i enhver lommebok.

Har selv arvet en god del tøy, får låne grind og bilsete.. og skal se om vi kan finne pent brukt utstyr ellers. Tror det skal ganske mange generasjoner med babyer til før endel av utstyret er slitt..

Når det er sagt "synder" jeg ved innkjøp av flunkende ny vogn..hihi

Brukt er ikke nødvendigvis veldig slitt, så jeg er helt for. :)

Kjøpte sportsvogn på Finn. Brukt fem ganger. Forrige eier hadde en annen vogn. Bagen kjøpte vi ny for å få samme farge. (Jeg ville egentlig vente og se om det dukket opp noe på Finn, men samboern var så gira, så da ble den kjøpt ny.)

Jeg har fått alle mammabuksene og en del annet utstyr, i tillegg er det en dame på jobben som vil selge oss sin stokkeseng og gi oss masse utstyr som stellebord, babybjørn, badebøtte, bleiebøtte barneklær mm på kjøpet. Har planer om å finne en del andre ting også brukt. Veldig koselig å være på utkikk.

Jeg har også sydd litt ting selv. Doble gardiner kom opp på barnerommet i helgen, og jeg har sydd min egen ammepute med trekk.

Jeg er helt enig i at man ikke trenger alt nytt! Vi kjøper det meste nytt nå, men vi skal bruke det om igjen til de andre barna vi forhåpentligvis får også.

Husk bare at bilstol ikke skal kjøpes brukt hvis du ikke kjenner den du kjøper det av og vet 100% sikkert at det ikke har vært ut for en kollisjon da... For sikkerheten er jo tross alt det viktigste!:)

Kjøpte selv brukt simo vogn da vi skulle ha tulla.

Den fungerer kjempefint, og vi kommer til å bruke den igjen denne gang.

Sprinkelseng har vi siden sist.

Til stellekommode så tok jeg en gammel kommode fra 1900 og malte hvit og skiftet knotter. (de gamle kommoder er bredere enn nye).

Bilstol kjøpte vi nytt til tulla, og skal bruke det igjen denne gang.

Ellers så jeg jer helt for det å kjøpe brukt. Man behøver ikke kjøpe slitt......bare ikke helt nytt fra fabrikk/butikk.

Denne gang så har vi kjøpt en ny ting, en hengevugge til å ha på soverommet vårt.

Ellers så låner vi vugge til stua.

Annonse

Har masse arvet og mye etter mine 2 andre barn.

Men en ting bilstol bør helst ikke kjøpes brukt, om man ikke kjenner vedkommende som har brukt det før. Pga sikkerhet, sikkerhet gambler jeg ikke med. Man kan aldri vite om det har vært i ulykke etc, selv om det ser helt ut. Bilstol skal heller ikke være over 5 år gammelt.

Støtter dette - Tenk Grønt=)

Kom over drømmevogna på finn.no. En teutonia mistral med softbag. Ser ikke brukt ut i det hele tatt. Og i tillegg til halv pris=) Arver også utstyr fra min søsters barn og har noe jeg selv brukte som barn også. Kjempemoro å ta det frem igjen.

Støtter denne!

Vi skal hjem til noen venner i neste uke som har en sønn på 2,5. De sa - kjøp ingenting før dere vært hos oss :)

Kommer nok til å kjøpe bilsete nytt - da jeg vil være helt sikker på det.

Ellers blir det brukt det meste tenker jeg - både arving og kjøpt brukt!

Sparer heller de 10 000 å er hjemme lenger... evt har til en god ferie eller noe!

Er helt enig med dere alle sammen :)

Eneste som blir kjøpt nytt er vogn den har besteforeldrene bestemt at de skal spleise på til oss,det har de gjort til de andre barna sine også, altså kjøpt vogn til førstemann,slik at den kan brukes til alle som kommer etter. Ellers er det finn.no som er planen,den dagen vi skal sette oss ned å begynne å bestille. (venter på at et huskjøp skal gå i orden,så vi venter til det er i boks før vi begynner å planlegge barnerom o.l.)

Ellers har vi mange å arve fra hvis det bli gutt, å ikke så mange vesst det blir jente. (slik jeg tror det blir...) mend et blir alltids nok klær :)

Er det noen som vet noe om hvor mye det blir i porto å få sendt det man bestiller via finn.no ? Er det vanlig post?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...