Gå til innhold

Klatre i uke 9?


123ennah

Anbefalte innlegg

Jeg driver med klatring og pleier å bouldre (klatre 2-3 meter opp og hoppe ned på tjukkas) 2 ganger i uken. Har vært inne på trimmguiden og det står masse om at det er umulig å "hoppe på seg en abort". Er det trygt å fortsette? Jeg er nå i uke 9, og har ingen plager når jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan! Dette lurer også jeg veldig på, og har prøvd å undersøke litt, men er fremdeles litt usikker. Skulle ønske jeg kjente en nybakt/tidliger mor som både er lege og buldre-dame! Sjøl merker jeg at jeg er mere forsiktig når jeg buldrer for tida. Jeg trekker meg litt når jeg f.eks. skal catche for noe på toppen. Er heller ikke like god form som før jeg blei gravid.. Det er tungt å dra seg på trening når jeg helst vil sove. Men, til det du lurte på tror jeg (har ingen fagkompetanse innen dette altså) at det er relativt trygt å "dra på" endel de første 12 ukene. Men etter dette kommer som regel livmora litt opp og ut (er det ikke slik da), jeg har da hørt at man skal være forsiktig. Det verste som kan skje er livmor ruptur, fatalt for mor og barn. Jeg har googla en del og lest på amerikanske sider.

Jeg var hos gynekolog på Volvat, hun kjente ikke til buldring, men mente jeg burde være forsiktig med ukontrollerte landinger. Ringte også jordmor (som visste godt hva buldring er), hun mente at jeg bare kunne fortsette fram til ca 12 uker. Samboeren min er veldig engstelig og ber meg stadig roe ned, har derfor måttet fortelle til flere at jeg er gravid... fordi det blei så mye mas fra ham.

Jeg satser på campus en gang i uka, for å holde fingerstyrken ved like litt til.. Litt lettere buldring ellers, så ofte jeg orker. Tror ikke jeg gidder tauklatring som ei diger ku når den tid kommer..., men jeg er ingen fan av å klatre i tau heller da. Får se om jeg får veldig klatreabstinens eller ei. Skal satse på lav traversering så lenge som mulig, samt glede meg til å ta litt mammapermisjon i Font :)

 

Hilsen meg som i dag er 8+2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med svar fra deg!

Jeg har funnet ut at jeg fortsetter som før så lenge det ikke gjør vondt noen steder, men er veldig forsiktig. Ingen catching høyt opp i veggen for eksempel. Prøver å komme meg av gårde to ganger i uken, men kjenner at det er veldig vanskelig å holde seg unne sofaen når jeg har fått 2,5-åringen i seng og det er på tide å komme seg av gårde.

 

Det er en jente som pleide å være på klatreverket helt frem til termin. Så ganske sprøtt ut, men veldig imponerende. Hun gikk noen veldig lette buldere, men mest topptau mot slutten. Kjenner ingen jeg tror gidder å være med på topptauklatring med en "ku" som jeg kommer til å bli...

 

Så digg med permisjon i Font! Når skal du dit?

 

Jeg er 8+5 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Buldringa er ikke like moro nå for tida, men prøver å holde motet oppe. I dag har jeg faktisk vært inne på tanken på å prøve meg i tau... Er noen år siden sists, og må jo få meg brattkort også. Og sele!

Men vi tenker nokså likt rundt dette, tror som du sier at man kan trene ganske så normalt så lenge det ikke gjør vondt. Men trening er jo vondt, da, så må jo bety vondt på en annen måte.

Hva gjorde du sist du var gravid, da? (Hvis du holdt på med klatring den gangen da.) Jeg har null erfaring fra før, dette blir mitt første barn.

 

Kanskje jeg egentlig vet hvem du er, jeg får se meg om etter ei med gravid-mage om noen måneder ;) Hun som kjørte på (primært i topptau) helt til termin, tror jeg er en kjenning av meg. I alle fall fortalte hun at hun kutta ut buldring omtrent da hun fant ut av graviditeten. Jeg har ikke vært så forsiktig, men er så defensiv at de jeg buldrer mest med nå vet at jeg er gravid.. (godt hjulpet av en overnervøs samboer;)

 

Å dra til Font i løpet av mammapermisjon har vi snakka om lenge før barn var aktulet. Men det blir vel våren 2009, da! :) Vet om flere som har vært flere uker der med bebis.

 

Hilsen meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...