Gå til innhold

microlax til baby 7mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er full stopp!

alt- ja ABSOLUTT alt annet er prøvd!

andre som har brukt det? på ungen :-p

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det har jeg brukt på eldste, det gikk bra det, OG det kom ut!

Skrevet

Måtte bruke det på jenta mi da hun var baby, det funka som fjell det.

Håper det kan hjelpe babyen din , ikke særlig når det blir full stopp.

Skrevet

Tror ikke du skal bruke det på 7 mnd gammel baby.

Hør med legen først :-)

Skrevet

nei, nei, nei...

plages barnet?

første min kunne gå i dagevis uten å bæsje, uten å plages. la naturen gå sin gang. det var rådet fra alle rundt meg, leger og helsesøster inkludert. derfor stresset vi ikke med det. jeg er superskeptisk til å gi en baby avføringsmidler!

antar at dere nettopp har begynt med fastere føde? da tar det gjerne tid før fordøyelsessystemet venner seg til.

Skrevet

da prøver jeg det- det er helt grusomt m stopp! nå har ho slutta å ville ha mat antagelig for det gjør så vondt når ho prøver å få det ut- dakkar ho HYL gauler når ho presser =(

snakka m HS ho sa jeg skulle dele en dulcolx tbl i 4 og gi- MEN man skal jo aldri dele tbl uten delestrek!- så spurte jeg legen om det gikk ann men neida! det eneste rådet han kunne komme med var å ta fingen inn å plukke det ut- han visste ikke om noe annet som man kunne bruke på de små- og NEI jeg fulgte ikke rådet med fingeren!! :-P

jeg spurte om han trudde ho hadde det store rumpehullet? :-P

inkompetente idiotlege!!!!

Annonse

Skrevet

ja barnet plages!!! og nei hun har fått fast føde i 2mnd! og ho har ikke dritt på 2uker!

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du mener når du sier du har prøvd alt. Men har du prøvd Laktulose?

Hva kan man gjøre selv?

Massasje av barnets mage

Noe som alltid er godt er å massere barnets mage. Du kan gjerne bruke litt olje. Man starter ved navlen og masserer utover i sirkelbevegelser, med klokken. Det er selvfølgelig viktig å følge med på om barnet slapper av og liker massasjen.

Bevegelse er bra

Et eksempel er å lage sykkelbevegelser med barnets ben, gjerne en rask tur. Dette vil gi bevegelse til magemusklene, som vil trykke på tarmene og dermed få dem til å bevege seg mer. Bevegelse i det hele tatt vil gi denne virkningen.

Et varmt bad

Et varmt bad kan hjelpe barnet til å slappe av, og eventuelt være med på å lette avføringen. Man kan i tillegg massere barnets mage, hvis det kan hjelpe barnet til å slappe bedre av.

Vask og vaselin

Vask eventuelt barnets rumpe og smør litt krem eller vaselin rundt endetarmsåpningen. Ikke før et termometer eller lignende opp i barnets endetarm for å stimulere avføringstrangen, da dette kan gjøre vondt verre.

Følg doseringsanvisninger

Hvis barnet får morsmelkerstatning, må man være oppmerksom på doseringen gitt på pakken. Det er viktig å følge denne nøye, da overdosering kan gi forstoppelse.

Ekstra væske

Man kan også gi ekstra væske i form av avkjølt, kokt vann.

Forskjellige typer av morsmelkerstatning

Det finnes forskjellige typer morsmelkerstatning på markedet. Det er viktig å bruke det samme merket hele tiden. Beauvais har laget en morsmelkerstatning, surnet med sitronsyre som gjør den lettere fordøyelig. Sitronsyren skal angivelig være god for å forebygge forstoppelse, men det finnes ingen dokumentasjon på en slik sammenheng.

Grøt og frukt-/grønnsaksmos

Spedbarn som er fire til seks måneder gamle kan begynne å bli introdusert for mer grøt, frukt- og grønnsaksmos. Grøt, frukt- og grønnsaksmos er rikt på fiber som motvirker forstoppelse. Sviskemos er bra.

Man skal også være oppmerksom på at barnet får nok væske, gjerne vann. Det er greit å ta vann fra kranen, siden vannet ikke behøver å være kokt lenger.

Hvordan kan man behandle forstoppelsen?

Hvis forslagene som er gitt ikke er nok, anbefales det å gi avføringsmidlet Laktulose. Dette kan kjøpes på apoteket. Før man starter behandlingen er det en god ide å snakke med enten lege eller helsesøster.

Behandlingen gis til barnets avføring har blitt normal. Det tar ca. syv til ti dager. Etter dette trapper man ned over noen uker. Noen barn har behov for behandling over lenger tid. Snakk med helsesøster om dette. Denne behandling brukes hyppigst til barn som bruker morsmelkerstatning.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/forstoppelsespedbarn.php

Skrevet

ja alt det er prøvd! + sviskesaft/mos + mer fiber kost- havregrøt + malt

sier jo allt er prøvd!

Skrevet

ok, så viss du har prøvd laktulose over tid, hadde jeg gitt mikrolax som en nødløsning, og etterbehandlet videre med laktulose

Skrevet

ja jeg vil jo tro at når den nederste lekablokken er ute- er det plenti med myk avføring etter alle disse tiltakene :-P

Skrevet

Ja, du kan bruke microlax på et barn på 7 mnd. Og som du beskriver det så BØR du gjøre det! Begge mine har slitt med forstoppelse til og fra i babytiden og av og til så er det ikke annet som hjelper enn klyster. Husk bare at du ikke skal dytte inn tuben mer enn ca halvveis inn til merket (ca 1.5 cm). Virker raskt og er adskillig mindre smertefullt for barnet enn å ikke ha hatt avføring på 2 uker!

Skrevet

beklager. du vet jo best selv...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...