Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jenten min på 9 mnd er så småspist og jeg synes det er slitsomt å alltid "lure" i henne mat! Er fornøjd hvis jeg får i henne 1/3 middagsglass, ett glass yoghurt, frukt og noen små biter brød i løpet av en dag...grøt tar hun kanskje 5 skjeder av. Hun drikker mye MME da, 500-600 ml på en dag. Dere som har litt eldre barn som ikke likte fast føde, når begynte de å spise? Tror det kunne ha hjulpet meg å vite att det gikk bra med deres småspisere;) Kan kanskje slappe litt mer av da og tenke att det ordner seg. Hva spiser deres småspiste barn i løpet av en dag? Prøver å ikke stresse med det, vet jo att hun ikke svelter, men hade vært så utrolig deilig om hun ville spise litt mer!
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Først av alt, vår eldste jente har alltid vært småspist, hadde det akkurat som du skriver over her. Tror jeg kan telle på èn hånd de gangene hun spiste opp ett helt middagsglass. Ville ikke ha mer grøt fra 6 mnds alder, og var småspist ang brød også... Nå er hun en frisk og rask 4 åring på 16,5 kg og 104 cm.. Men fortsatt veldig småspist. Vesla her som fyller 9 mnd den 19 er en skikkelig storspiser, hun spiser så lenge hun får mat hun... En ca dag ser slik ut: Frokost: stor porsjon grøt Lunsj: 1/2 - 1 skive brød Middag: Ett helt middagsglass Kvelds: Stor porsjon grøt. Drikker mme innimellom disse måltidene. Men hun hadde gjerne spist mer om hun hadde fått mer...
Neijasså... Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Min jente på 9 mnd får jeg stort sett i et middagsglass per dag (fordelt på 3 måltider). Ellers går det kun i mm og vann. Noen få skjeer fruktmos, og muligens en og annen brødsmule. Hun liker godt brød, men tygger det bare og spytter det ut igjen. Skal ikke noe ned igjennom halsen her, nei! Grøt har hun aldri likt, så det gav vi fort opp. Søstra på 2.5 var helt lik (om mulig enda mer kresen!), hun levde på mm til hun var over 8 mnd, da begynte jeg å jobbe så hun innfant seg med å spise middag på dagtid. Merk - kun middag og da bare 6-mnd middagsglass fra HIPP. Fruktmos ble også akseptabelt etter hvert. Dette kostholdet (gikk over til 8-mnd glass fra ca året, da) levde hun på til hun ble bortimot 15 mnd (!), da begynte hun i bhg og tok etter de andre barna. Spiser helt normalt i dag, men er fortsatt veldig kresen. Det har hun nok fra sin mor... Det ordner seg! Viktigste er å ikke prøve å tvinge i henne mat, men la henne heller plukke selv. Griseri blir det, men ungen storkoser seg! Av og til går det an å snike inn litt mat mens konsentrasjonen om hans/hennes egen skje er på topp...;o)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Tusen tusen takk for svar 2 Lykketroll og AlmaAta! Nå føler jeg meg mer avslappet:) Skal tenke på det dere skrev neste gang jeg blir frustrert. Vil jo kose meg med datteren min å ikke la dette overskygge alt det fine! Godt å høre att det ordner seg, skjønner jo att det gjør det men ibland føles det frustrerende. Tror det er VELDIG viktig som du sier Alma Ata ikke å tvinge i mat og det å prøve å gjøre spisesituasjonen hyggelig! Forresten er der eneste som spises her HIPP. Noen mer med erfaring?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå