Gå til innhold

er det et styggt navn?

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har en sønn som heter Loke Sebastian, jeg synes det er et sinnsykt fint navn!!

men en dag fikk samboeren min høre fra en arbeidskollega:

"Loke Sebastian? hvorfor ikke bare kalle han djevelen!"

hva mente han med det? syns han at det var så innmari styggt?

hva syns dere? er det et styggt navn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136533291-er-det-et-styggt-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loke Sebastian er et uvanlig sammensatt navn - men ganske kult i grunnen. Loke forbindes med djevelen siden det er et navn som blir brukt på slik "stygge" skikkelser i filmer og eventyr. Det blir forbundet med noe negativt av oss "gamle" som husker navnet fra slike filmer og bøker.

Helt ærlig - ville personlig aldri kalt sønnen min for Loke, selv om navnet er tøft i seg selv. For meg blir det som å kalle sønnen Lucifer, Adolf eller Judas - så jeg skjønner din manns kollegas reaksjon. På den andre siden kunne han jo ha spart seg å si det når dere allerede har navngitt sønnen deres! Sebastian er et flott navn, men passer heller ikke med Loke - stilkrasj. Men - til syvende og sist: Det er deres sønn, og deres smak som teller, ingen andres - hvis det er noen trøst!

Loke er en norrøn halvgud som det ikke akkurat er knyttet positive egenskaper til. Loke er en mangfoldig og tvekjønnet skikkelse, slu og bedragersk.

Det er nok ikke mange som ville kalle opp barnet sitt etter han.

Det er lurt å undersøke litt rundt et navn før en tar det i bruk på barnet sitt.

Her er mer info om Loke, fra www.caplex.no:

Loke, norr. Loki, løgnens far i norr. myt., en vanære for guder og mennesker. Han er oppr. jotun, men tatt opp blant æsene idet han blander blod med Odin, noe som gir ham magiske krefter. Sønn av jotnen Farbauti og Laufey (Nál), bror til Byleist og Helblindi. Han er fager, men med ond legning, slu og bedragersk; steller i stand ugagn for æsene, hjelper dem ut av vanskene igjen ved sin list. Gift med Sigyn, far til Narve, mor til Sleipne; med Angerboda avler han Fenrisulven, Midgardsormen og Hel; opphav til alle trollkvinner. Som straff for å ha forvoldt Balders død, blir han bundet fast med en eiterorm over hodet slik at giften drypper ned i ansiktet hans.

Annonse

Loke

Opprinnelse norrøn

Betydning luring - nesten alle navn er kommet til etter 1990

Kjente personer Loke var i mytologien den svikefulle løgneren, var ikke av gudeætt men sønn av jotnen Farbauti, var gift med Sigyn

Statistikk Det er 113 menn som har Loke som første fornavn.

Det er 74 menn som har Loke som eneste fornavn.

[ Statistikk: SSB ]

Det vil si at det er 113 andre som synest dette navnet er fint. Jeg synest det sier sitt, det er mange navn som klinger fint men ikke har den fineste betydningen og omvendt...

Nå er jeg en av de som ikke kjente til betydningen av navnet fra norrøn tid, og dermed ikke ville hevet et øyenbryn dersom jeg hadde blitt presentert for en Loke. Uavhengig av alt dette synes jeg det er et fint og uvanlig navn, hvilket er positivt i seg selv.

For meg er er det noen navn som er litt vel norrøne og jeg synes Loke er et sånt, men jeg tenkte ikke på at Loke hadde en dårlig mening, selv om flere tydeligvis gjør det. Hvor gammel er gutten? Om du får kalde føtter kan du jo kalle gutten Sebastian istedet, det er hvertfall kjempe fint:)

Jeg er ingen fan av navnet Loke, men synes at kommentaren til kollegaen var veldig stygg. En ting er om mannen din hadde nevnt det navnet til en kollega mens du ennå var gravid og ingenting var bestemt. Men å reagere sånn når noen sier hva sønnen heter, synes jeg er både unødvendig og veldig lite voksent.

Annonse

hmm. konstance, sahara,savanna,india, DET er stygge navn. Loke er fra norrøn mytologi, fra vår arv. syns det ikke bare er et fint navn, men det tar vare på norsk kulturarv. supert at noen bruker det!

og til dere som sier det er et såkalt "ondt" navn, mange kaller barna sine for Elizabeth, og det er liksom såååå fint navn, hørt om Elizabeth Bathory eller? Vladimir er også godt brukt,,ingen reagerer på at "Dracula" het det,

Sønnen deres har et nydelig navn, og er det noen som sier noe annet, drit i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...