peonererfine Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 ...som har fått et inntrykk? Vurderer yrket, men ikke sikker på om det er veien for meg...Leste et innlegg i Aftenposten i helga som gjorde litt inntrykk også. To kvinnelige lærere med 30 års erfaring...de ville bl.a ikke anbefale yrket til småbarnsforeldre (pga. stress/ta med jobben hjem etc.).
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Min svigermor er lærer... Og ja det er en grunn til at de har lang sommerferie... De jobber syyykt mye hjemme.... Men det kommer vel sikkert litt annpå i hvilket trinn du jobber i... Hun jobbet på ungdommsskolen og hadde masse arbeid hjemme, mange sene kvelder ol. Jobber nå i barneskole, tror ikke det er såå mye der, men det kan ha noe med stillingen hennes å gjøre og.. vet ikke... Men det er i allefall ikke så enkelt og greit som mange tror med masse ferie og sånn... De har ikke krav på mer ferie enn oss, men derimot har de mye avspasering...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Ja, er lærer på ungdomsskolen. Hva lurer du på? :-)
rødhette* Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Hvor mye jobb det er, kommer jo an på hvor mye man legger i jobben man gjør og hvilken stilling man har. Men JA det er mye jobb, OGSÅ i barneskolen. Jeg jobber selv i barneskolen, men har enda ikke jobbet så lenge etter permisjonen var over. Så for tidlig for meg å si noe enda. Men er en del småbarnsforeldre også, som jeg jobber sammen med. Så det er mange som får det til. Man må finne en måte å få det til å fungere på. F.eks. jeg drar hjem så tidlig som mulig, og jobber heller ferdig når lillegutt er i seng. Sånn at jeg skal få mest mulig tid sammen med han. Nå har også jeg en mann som er flink hjemme, som gjør minst like mye om ikke mer enn meg. Da både når det gjelder husvask, matlaging og å ta seg av lillegutt.
peonererfine Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2008 Takk for svar. Lurer vel på alt fra disiplin i skolen til arbeidsmiljø generelt. Hvordan fungerer den 'nye' skolen uten den tradisjonelle klasseromsundervisningen...med grupper etc.? Blir det mer støy/er det vanskeligere å holde oversikt. Jobbet som vikar for endel år siden...dvs. tidlig 90-tall. Så er litt uforberedt på hvordan ting har forandret seg...:-)
rødhette* Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Er ikke alle skoler som har aldersblanda grupper osv. Noen har mest tradisjonell klasseromsundervisning. Men så har de kanskje grupper blandet på trinnet, ut fra nivå. Men de jobber likevel i vanlige klasserom, bare med andre grupper.
@nneliten Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Jeg jobber - enn så lenge - som lærer i barneskolen på en kombinert barne- og ungdomsskole. Jeg begynte i fjor høst, og har bare jobbet et halvt år. Det har ikke svart til mine forventninger, og jeg trives ikke så godt med arbeidsoppgavene mine. Jeg er timelærer, og har i løpet av uken godt over 100 ulike elever å forholde meg til. Jeg tenkte lenge at så fort jeg får min egen klasse (kontaktlærerstilling) - og helst 1. klasse, så vil jeg nok trives. Jeg har imidlertid sett hvor enormt mye merarbeid det er å være kontaktlærer - verd mye mer enn 1 time redusert undervisning og 15.000 kr. i ekstra lønn. Mannen min jobber som kontaktlærer og vi har to små barn som er 1 og 3 år gamle. Yngstemann er nettopp begynt i barnehage, og det er først nå vi ser hvordan det er å være to lærere i hverdagen - og det er TRAVELT! De små blir levert i barnehagen kl. 7.15 - 7.30 og blir hentet ca kl.16.00. Nesten hver kveld tar vi frem jobben etter at barna er sovnet. Jeg har også vurdert å søke redusert stilling, 80 %, men har snakket med andre som sier at da er det stor fare for at du får 80 % lønn og likevel jobber 100%... særlig når man er nyutdannet og har mye å lære selv. En annen ting som gjør at jeg ikke trives, er at jeg bruke mye krefter på å være streng/kjeftete. Det er utrolig mange regler på en skole - og mange elever som gjør det de kan for å bryte reglene. Å gå rundt å kjefte ligger ikke helt for meg - og dessuten biter det ikke så veldig på elevene uansett - så man går egentlig rundt og er sint/irritert til ingen nytte... Dette er jo subjektive vurderinger fra én person som har hatt én lærerjobb - så det kan godt hende at du vil trives i jobben. Jeg har imidlertid tatt konsekvensen av at jeg ikke får brukt meg selv slik jeg ønsker, og har fått meg jobb som pedagogisk leder i firmaet som driver barnehagene der barna mine går. Jeg gleder meg til å starte i ny jobb når oppsigelsestiden er over! Har jobbet som pedagogisk leder ett år tidligere og stortrivdes med det. Er travelt i perioder det også, men følte virkelig at arbidsoppgavene i en slik stilling passet meg mye bedre. Lykke til med yrkesvalg!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Vi har veldig mange elever og gammel, trang skole. Blir dessverre ikke så lett å få til nye løsninger så ofte. Vi ender oftest opp med 30 elever i et klasserom. Nå har jeg vært mye i permisjon de siste årene, men trives veldig godt i alle fall. Er periodevis veldig travelt, men ikke alt for ille syns jeg.
peonererfine Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2008 Takker igjen for utfyllende svar :-) Min 'frykt' er også den delen av jobben som går på å 'kjefte' på elever...som jeg tror fører til en del utbrenthet av lærere... Mht. jobb som pedagogisk leder...du skrev at du har jobbet med tidligere også...var det før du tok lærerutdanning? Lurer på om man kan få en slik jobb uten PPU (har cand.mag).
pippis mamma Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Samboeren min er lærer. Han jobber som kontaktlærer i 10. klasse. I bunn og grunn trives han veldig godt i jobben, det er sosialt, utfordrende og tida går utrolig fort sier han... Men: Han klager over at de bruker unødvendig mye tid på konflikter og sosiale problemer, selv er han kontaktlærer for 16 elever, av disse er det 4 med spesielle behov og problemer, han er på møter med BUP og PPT hver eneste uke, og bruker sinnsykt mye tid på kontakt med hjemmet, og tilrettelegging for enkeltelever. Jeg er ikke helt sikker på hvor mange undervisningstimer han egentlig har i uka, men etter jul har det vært sykemeldinger, så han har hatt alle timene undervisning siden han begynte i januar! dette får han ikke ekstra betalt for, da de har en kontrakt der det inngår at lærerne kan pålegges å gå ekstra innenfor månedslønna. Med så mye undervisning i tillegg til sitt eget, jobber han nærmest døgnet rundt, og fortsatt har han dårlig samvittighet fordi han ikke makter å gjøre jobben sin godt nok.
petite fleur Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er relativt nyutdannet og har kun jobbet 1 år som lærer, men dette er i allefall min erfaring: Det er mye ekstraarbeid utover undervisningen, men mye er hva du gjør det til selv. Jeg hater å være uforberedt (pluss at jeg var ny), så jeg satt ofte utover kvelden. Siden jeg ikke hadde barn i fjor gikk dette helt greit;-) Det aller verste ved læreryrket er likevel (igjen etter min erfaring) kontakten skole - hjem. Foreldre krever ufattelig mye av lærerne, og legger ofte skylda på de hvis englebarnet deres oppfører seg dårlig. De krever og klager og kjefter. Ikke alle selvfølgelig, men mange nok..... Har jobba en del med aldersblanding og inndeling i grupper, var med på å innføre dette på 3. trinn. Det var KAOS til tider! Når elevene ikke er vant med denne arbeidsmåten, trenger de nok litt tid til å venne seg til det. Men, har lest og hørt at dette fungerer veldig bra når det er ordentlig innkjørt. Ellers synes jeg det er et fantastisk, utfordrende og meningsfylt yrke!;-)
@nneliten Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har allmennlærerutdaning, men jobbet som ringevikar og sommervikar i en barnehage mens jeg gikk på lærerskolen. Da jeg var ferdig med lærerskolen, var det en ped.leder i den barnehagen som skulle ha fødselspermisjon - jeg fikk jobben på "dispensasjon" som det heter. Husker jeg vurderte å søke overføring til førskolelærerutdanningen, og angrer jo litt nå da... Alle rundt meg var så opptatt av at lærerne tjener mer og har mer ferie, og dermed ble jeg værende på allmennlærerstudiet. Nå kommer jeg til å ta videreutdanning på Universitetet i Stavanger, 30 studiepoeng småbarnspedagogikk og 30 studiepoeng barnehagepedagogikk, nettstudie med samlinger. Nå begynner jeg i en privat barnehage, og tjener det samme som jeg gjør som lærer. Det jeg liker med ped.lederjobben er bl.a. tett personalsamarbeid. Læreryrket er på en måte ensomt - selv om du er sammen med masse elever, er det sjelden voksne å "spille ball med" når du trenger det... Jeg liker fleksibiliteten som ped. leder: er det nyyyydelig vær, er vi ute, selv om vi egentlig hadde innendørsaktivitet på planen. Dagen styres mer av rutiner enn av ringerklokken. Mye tid ute i frisk luft - uansett vær og vind :-) Små barn har også evnen til å vise begeistring for de mest hverdagslige aktiviteter - i stedet for elever i skolealder som bare må si "Å nei!", "Det gidder ikkje eg!", "Eg nekter!" - uansett. (ARRRG!!!) (De finnes i barnehagen også, men ikke så mange - og de er stort sett lettere å avlede) Generelt mer positiv stemning i barnehage - selv om det også der er mye støy, konflikter og utfordringer. Jeg liker også det tette foreldresamarbeidet i barnehagen - lettere å ha dialog med foreldre når man møter dem ansikt til ansikt hver dag i hente-/bringesituasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå