bomper`n Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 får ut max 50 ml tilsammen fra begge brystene. har jeg lite melk eller er det vankeligere og få ut i pumpe enn av babyen? han virker jo fornøyd og går opp det han skal i vekt.-
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg tror babyen får ut mye mer enn pumpene, det er også min erfaring. Jeg kaller av og til babyen min for "verdens beste pumpe" - har hatt brystbetennelse og måtte tømme brystet ofte og jeg merket stor forskjell på de gangene jeg pumpet og de gangene babyen min "pumpet". Dette har jeg klippet ut fra www.ammehjelpen.no - veldig bra nettside! "Når du skal pumpe deg, bør du ta deg god tid, da stress hemmer utdrivingsrefleksen. Dessuten skal du sitte godt, lage deg noe å drikke hvis du er tørst, finne noe å lese eller lytte til musikk, hvis du har lyst til det. Før du begynner pumpingen, setter du i gang utdrivingsrefleksen på følgende måte: Massér og rull brystknoppene med rene fingre, varsomt til brystknoppene "knopper" seg. Å se på et bilde av babyen om den ikke er i nærheten eller å sitte ved siden av barnet ,kan forsterke utdrivingsrefleksen. Når melken så begynner å komme, setter du i gang pumpingen. Husk at dobbel pumping (pumping av begge bryst samtidig) gir bedre stimulering av det melkeproduserende hormonet prolaktin og halverer pumpetiden."
fanta Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er elendig på å pumpe, får knapt skviset ut noen milliliter på det verste. Men jeg har fullammet to store og velfødde babyer i 5-6 måneder hver, ingen problem med vektoppgang eller noe noen av gangene. Hører jo at babyen svelger unna som bare det. Så ja, babyen er myyyye mer effektiv enn pumpa. For mitt vedkommende er det nok utdrivingsreflelsen som gjør det. Får den ikke i gang "på kommando" selv om jeg gjør alle knepene. Så blir jeg stressa fordi jeg ikke får den i gang, og det hemmer den jo enda mer, og så har vi det gående. Det er jo et finstemt hormonelt samspill dette her, brystene er jo ikke tappekraner som kan skrus av og på etter behov, dessverre. Heldigvis ikke samme problem når babyen dier, selv om den av og til bruker litt tid på å komme i gang. Har aldri vært en av de hvor spruten står av seg selv bare jeg ser en baby ;-) Så lenge babyen din er fornøyd og går fint opp i vekt, så har du nok melk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå