♥♥mortil4♥♥ Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Har klødd som en gal i vel et par måneder nå, og fikk beskjed i dag, at blodprøvene jeg tok sist uke, viser noe forhøyet leververdi. Noen andre som har opplevd dette? Og kan det holde seg stabilt, eller er det mest sannsynlig at de vil øke?? Vet jo at dette kan være farlig for knøttet i magen, og blir så urolig..... Skal ta ny prøve om 1-2 uker, for å holde det under kontroll, men har så lite kunnskap om alvorlig svangerskapskløe. Vanskelig å finne noe særlig om det på nettet..
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #2 Skrevet 14. januar 2008 ....ingen som har erfaring, eller kunnskap om dette?
Maigullet Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Sorry, kan ikke så mye om det der. Men hvor klør det? Eneste jordmor sa til meg var at så lenge det ikke klødde inni håndflater og under føtter var de ikke så bekymret... Håper andre kanskje vet litt mere!
Kvitrebekk Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Jeg fikk også beskjed om at leververdien var noe forhøyet, men at det var normalt i svangerskap. At det ikke var så høyt at det var noen fare. Men det var høyt nok til å skape kløe. Man føler seg jo fortsatt litt utrygg da, men får vel stole på at de vet hva de gjør.
Smiiil Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Dette skal tas alvorlig. Jeg hadde både dette (som heter intrahepatisk cholestrase) i første svangerskap og har fått det igjen. Hvis du klør veldig må du si ifra til legen din, og hvis du ikke får time raskt bør du kanskje ta direkte kontakt med sykehuset. Jeg går til ukentlige kontroller på sykehuset nå, og er i uke 32. Jeg føler meg ikke særlig urolig, i og med at jeg blir passet godt på, men legen sa at jeg måtte regne med å bli lagt inn i uke 36 og at fødselen blir satt igang innen uke 38. Det er sikkert forskjell fra person til person, men jeg fikk inntrykk av at det for meg (kanskje siden jeg har hatt det før), var stor sjanse for at leververdiene mine (også omtalt som nivå av gallesyrer) ville stige, selv om de nå er lave. Jeg klør ikke enda, men det gjorde jeg sist. Dersom de stiger vil jeg få noen piller mot det, og så er det altså tett oppfølging fra sykehusets side. Jeg vet ikke om du blir beroliget av dette, men det er i hvert fall slik ståa er med meg. Og alt gikk strålende forrige gang, tross både høye leververdier og svangerskapsforgiftning!
Smiiil Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg glemte å si at jeg slett ikke klødde på hender og føtter i forrige svangerskap, men andre steder på kroppen, spesielt korsryggen. Det behøver ikke skyldes leververdier at en klør, men det kan godt gjøre det...
bøllefrøene Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 oj skulle til å skrive et klø innlegg.... har klødd mye de siste ukene.. men i natt voknet jeg at jeg klødde skikkelig fært på magen.. holdt på å bli sprø.... spørsmålet er om jeg bør ringe føden/ eller legen.. går egentlig bare til ullevål ukentlig nå.. venter tvillinger.. er i uke 31.... hva anbefaler dere... er jeg hysterisk eller bør jeg ringe.. de sier jeg skal ha lav terskel på å ringe pga tvillinger.. hm...
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 du som skal ha tvillinger bør vel ringe ,eller iallefall si ifra nestegang du er på kontroll,på ullevål,vet om en som også skulle ha tvillinger,og fikk sv. kløe.tvillingene ble forløst i uke 36,med keisernitt,og det gikk veldig bra.svangskapskløe skal tas på alvor.lykke til
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2008 Tusen takk for svar allesammen. Fikk spm om hvor jeg klør, og det klør inni hender, under føtter, magen, brystkassen, ryggen, og leggene. Har masse sårskorper, og kloremerker overalt =/ Skikkelig plagsomt. Smører meg mye, men det hjelper bare en kort stund. Er glad jeg skal til Jm på Onsdag, så jeg kan få snakket med henne om det. Føler hun er veldig flink, og tar ting alvorlig.
Smiiil Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Det kan godt være at du har en god jordmor som tar ting på alvor, men det kan være viktig å komme seg fort til lege når det gjelder alvorlig svangerskapskløe og høye leververdier. Da jeg gikk med min første fikk jeg beskjed fra jordmor om at jeg burde gå til legen pga litt for høyt blodtrykk (til meg å være, jeg har vanligvis veldig lavt), og noe utslag i urinen. Dette var i uken før påske, og jeg fikk ingen time hos legen før etter påske. Det syntes jeg var uholdbart, og ringte sykehuset og spurte hva jeg burde gjøre. De ble litt sure, ikke på meg, men på legen min som ikke tok meg inn, men ga meg en time hos dem tirsdag i påsken. Det ville si 5 dager senere. Da ble jeg lagt rett inn og fødselen ble satt igang. Påskekyllingen min ble altså født før jeg hadde fått time hos fastlegen. Det viste seg først etter fødselen at leververdiene mine også var høye. Det var på grunn av svangerskapsforgiftning at jeg ble satt igang. Men denne gangen er det på grunn av leververdiene at jeg går ukentlig til sykehuskontroll. Jeg ville heller følt meg litt "hysterisk" og ringt sykehuset og spurt, enn å vente til etter jordmortimen. Det skader i hvert fall ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå