Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 noen som har født med hepatitt c?? leste at når man føder med hepatitt b, så blir barnet vasket fort, for å ha minst mulig kontakt med blod som måtte ha kommet fra mor.. hvordan er dette med hep. c? vet jeg vil få ene-rom, men det er sannelig den eneste info jeg har fått også.. da jeg spurte jm om jeg kunne få litt info om det, og hva slags konsekvenser det kunne få ved keisersnitt, og ellers for evt smitte til barnet; da svarte hun bare vagt; "hepatitt c, hmm.. hva var det igjen?!" Pliiis om noen har noe som helst info om det, så vil jeg høre.. finner svært lite om dette temaet på nett.. Har termin om noen dager, så derfor haster det litt..
blittmamma07 Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Fra lommelegen: Smittemåte Hepatitt C smitter via blod (som regel blodoverføring eller bruk av urene nåler hos narkomane) og i sjeldne tilfeller via seksuell kontakt. Det er teoretisk mulig å bli smittet via tatoveringsnåler. Smitte fra mor til barn ved fødsler er også en mulig smittemåte, risikoen for denne type smitte er omtrent 10 %. I rundt en tredjedel av tilfellene er det usikkert hvor smitten kommer fra. For helsepersonell er stikkuhell en liten, men reell risiko. Stikkuhell gir en risiko på mellom tre og fem prosent for smitteoverføring. Det finnes ingen vaksine mot hepatitt C.
nytthåp Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Hei Du kan slappe helt av! Jeg har selv hepatitt b og c. De er flinke på sykehuset. Ja,jeg ble riktignok isolert.Det som var mest kijpt var at jeg ikke fikk stelt ungen min sammen med de andre og når sykepleier stelte gutten min hadde hun hele tiden på seg hansker.Og på romdøra mi stod det en stor gul lapp.Festelig. Utrolig kijpt da jeg på det tidspunktet hadde vært rusfri over lengerer tid.Føltes ganske så nedvegende. Men det viktigste var at gutten min ikke ble smittet og jeg tok keisersnitt og det gikk helt fint. skal mye til nå får å smitte et barn med hepatitt. Noen blir alikevel smittet,det er det nok flere årsaker til. hepatitt c er like vanskelig å bli smitta av som aids.Det blir kun overført ved blodoverføring,urent utstyr og deling med hverandre,ja eller man må ha et åpent sår og ditt blod må da trekkes inn i det såret.Da er det noe annet. Så slapp helt av det skal mye til for at du skal kunne smitte barnet ditt ved en vanlig fødsel eller ved et keisersnitt.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 jeg fødte min datter med hep.c, hun ble ikke smitta til tross for at både meg og barnefaren hadde aktivt virus. det som er slitsommt er måten visse helse personell behandler oss på. barnet kommer og til å ta mye blodprøver de neste 2 åra. ca en gang i halv året... Det er først når den siste testen er tatt en vet sikkert at barnet er friskt, dette kan være belastende for deg som mor,da ingen av oss ønsker smitte vårt elskede barn.Jeg venter nå mitt andre barn ,men denne gangen uten fare for å smitte den lille. Dette fordi jeg har gjennomgått en interferon behandling over et halvt år.Jeg var heldig og klarte å bli kvitt hep.c men behandlinga var tøff og jeg ble skikkelig dårlig men jeg hadde gjort d igjen. barne faren er midt i behandlinga og jeg krysser fingrene for at interferonen kan hjelpe også han. Etter du har født kan du og søke om denne behandlinga,alle som ikke har rusa seg på lang tid kan få denne typen hjelp. men en kan ikke bli gravid under behandling og først 6 mnd etter endt behandling, for det kan gi misdannelser osv. Jeg har lyst å si alt vil gå bra m barnet ditt men det vil bare tiden vise. rekner m at dette er din første, vil bare gi et lite tips i forhold til sykehuset. det skal ikke henges opp såkalte gule lapper på barne sengen eller på døren. slik informasjon skal stå i deres journal og dette er slikt som du minner om, men ingen har rett til å tråkke på deg. hep.c er ikke smittsomt med mindre det er blod mot blod.... under sex er det vel ca 2% sjanse for å bli smitta..... helse personell vet ofte lite og ingenting om sykdommen..... har du fått testa deg for å finne ut hvilken type hep.c du har og hvor mye virus du har i blodet. til mer virus til høyere smittefare. Ønsker deg lykke til med alt... hilsen fra en som har vært gjennom den samme uroen.
Misssi Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 eg har hep c og venter nå mitt andre barn...tror nok det og vil gå bra.han første min nå e 2 år og e kje smitta. d eg fekk beskjed om når eg gjekk med han første var eg ville føde på enerom og bli der på sjukehuset, syns egentlig d va greit eg. legen og sykepleierene vil ha på seg munnbind, hansker og alt sånn for å beskytte seg sjøl for å kje bli smitte...forståligt. ette eg hadde født behandla dei på sykehusetmeg helt likt som andr..va bare at eg lå på enerom. også e d når du amme vis du får såre brystvorter må du slutte pga d kan smitte då elles e d jo vis du blør kje få d over på ungen. eg har kje hatt nåke problemer med han føste. einaste som va fælt når dei tok blodprøvene for å sjekke. stakkar liten. dei tar en når han e ca 3 mnd også en når han e blitt et år. håpe d vil gå like bra for deg som gjorde for meg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå