Matja Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Nå har min besteveninne fått en liten jente på 46 cm og 2500 gr for under en uke siden. Hun var kjempefornøyd da hun fikk til å amme fordi ingen i familien hennes har klart det før henne. Da hun var på sykehuset fikk hun beskjed om å amme 2.hver time for å holde produksjonen oppe og for at babyen skulle holde oppe sultbehovet, sugebehovet og ikke bli for mett. Min venninne sover jo ikke særlig mye (hvordan klarer man det når man ammer annenhver time??), hun har en del barseltårer og er stuptrøtt med konstant hodepine. Jeg prøvde meg på at hun burde gi noe tillegg eller iallefall pumpe seg så mannen kan gi på flaske sånn at hun får sove, men det kan hun ikke gjøre fordi da mister hun melken, babyen slutter å suge pupp og "da er vi inni en nedadgående spiral!" Jeg prøvde å si at det neppe ville skje hvis hun hoppet over EN pupping, men hun hadde fått beskjed om å holde på sånn som dette i et par uker, og da kunne hun gå ned til hver 3.time et par uker, og så hver 4. Er det ikke dette vi har holdt på med og nesten slitt oss helt ut på da?? Jeg sa til henne at jeg selv har vært der, at det er bedre å sove ut EN eller to ganger og være mamma enn å amme til du blir helt knekt. Men neida. Jeg blir helt oppgitt over dette ammehysteriet jeg altså! Er det noen som vet om dette stemmer? (det hun har fått beskjed om altså?)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Det var jaggu ei lita jente! Høres ut som om hun kom litt for tidlig? Det kan være litt derfor de er såpass hysteriske på sykehuset, min kom jo 3 uker før termin og det var ikke måte på hvor viktig det var at jeg prøvde å amme så ofte som mulig, selv om de alle så at hun ikke klarte å ta puppen. Jeg fikk ihvertfall ikke lov til å prøve flaske, for da ville det gå rett vest, samme som hun tydeligvis har fått beskjed om. Jeg tror det stemmer at man bør prøve å ikke bruke flaske i begynnelsen, de blir fort forvirret og flaske er lettere å skjønne enn pupp, men de kan jo gi hennes pumpet melk med nebb. Det bruker de på barneavdelinger, det er jo bare å helle melken i munnen til barnet. Jeg fikk som sagt ikke lov til å bruke flaske på vesla mi, så jeg måtte håndmelke (ja, for DET er enkelt!) og gi henne melk i en sånn liten kopp. Et måltid er ikke rare greiene den første tiden. Kan du ikke foreslå sånt nebb til henne så pappa'n kan trå til litt og hun får sove? Hun skjønner det sikkert ikke enda, men hun kommer til å trenge søvn lenge før det har gått 2 uker.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Hun kom 3 uker før tiden hun også. Jeg fikk da aldri beskjed om ikke å bruke flaske... Og melken rant ut da jeg lærte å håndmelke, men på klinikken brukte jeg sånne kopper, men da jeg kom hjem brukte jeg flaske. Jeg tror nok også at hun vil komme til å trenge søvn før det har gått 2 uker, men jeg tror nok også at hun er så sta at hun kommer til å holde ut og holde ut! Men plutselig sier det stopp og da er det jo som regel litt for sent. Eller så holder hun ut så lenge at hun til slutt har holdt ut liksom. Det er jo det beste
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Da jeg kom på barsel andre gang og visste at jeg neppe ville få ammingen til å fungere denne gangen heller, snakket jeg med mange barnepleiere og jordmødre som hadde en mer nyansert holdning til amming enn det de viser oss som førstegangsmødre. Den ene jordmoren sa "Det der med sugeforvirring tror jeg ikke noe på! Det er jo en grunn til at flaskesmukkene er formet som de er; for at de skal ligne puppen. Dette kan jeg egentlig ikke si, men jeg gjør det likevel siden du ikke skal amme." Min erfaring fra første barnet er også at det ikke er noe problem å kombinere flaske og pupp. Den gangen var jeg også veldig redd for å prøve flaske pga alt jeg hadde hørt om sugeforvirring. Da sa barnepleieren at det bare gjalt frem til barnet hadde opparbeidet god amme/sugeteknikk, og da hun kikket på teknikken min etter 7 dager sa hun at det var mer enn godt nok, det var bare å spe på med flaske, sugeteknikken satt som et skudd. Jeg tror derfor det med sugeforvirring er nok et forsøk på å skremme mødre til å ikke la seg friste av de "farlige" flaskene med mme
Mamsen og lillegutt Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 går jo an å gi mme eller pumpet mm med kopp. Det gjorde vi når mini var nyfødt:) Han var 48cm og 2790gr. Nå drikker han av flaske og av pupp. men når han var liten gikk det greit med kopp. De spiser jo ikke så mye til hvert måltid:)
BabyV Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har tre venninner som har fått unger som ligger mellom 2-2,5 kilo. De har vært født 3-4 uker for tidlig og det har vært bekreftet at morkaka ikke har fungert optimalt og dermed har ungen fått litt lite næring den siste tiden i magen. Alle 3 (3 forskjellige sykehus) har fått beskjed om ca det samme som venninna di. Gi pupp ofte, gjerne annahver time. Alle mine tre venninner har holdt ut i noen uker og så har det blitt litt bedre med at dem kunne amme litt sjeldnere. Dem har kommet seg gjennom denne perioden, men dem har jo alle 3 sagt at dem var dødsliten av å holde på sånn. Men dem har holdt seg inne og vært i ro, samtidig som at pappan har trådd til og hjulpet til med stell og sånt. Så har det gått på et vis. Men det er jo selvfølgelig slitsomt og tungt så lenge det står på. Jeg har selv hatt tette melkekanaler og pumpet/ammet annehver time døgnet rundt i nesten en uke. Også på natta. Det er kjempeslitsomt. Men så lenge det ikke er for en lengre periode så går det meste så lenge man får litt hjelp til andre ting tror nå jeg. Men jeg tror også at det er et godt alternativ å gi litt pumpet melk fra nebb/skje innimellom så venninna di får slappe litt av.
Matja Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2008 Vel, BabyV, ikke alle er like heldige som deg og dine 3 venninner. Både jeg og mange her slet oss helt ut på det der, og hadde vi ikke sluttet å amme hadde vi blitt gal eller innlagt, så jeg mener jo da at helsepersonell i første omgang bør ta hensyn til mor. Det hjelper ikke å amme hvis du blir innalgt av nervesammenbrudd liksom ;-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Men Matja, man kan da fint amme sitt barn fra sengen på lukket avdeling. Så vanskelig kan det vel ikke være å få noen til å hente/bringe barnet annenhver time i et par uker, man må for all del unngå den livsfarlige morsmelkerstatningen! Du vet vel at morsmelk er det beste for barnet ditt? Tihi :-p
Matja Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. januar 2008 Joda, jeg vet jo det! Men da jeg var innlagt lå jeg i tvangstrøye og seler, og da hadde jeg bittelitt problemer med å finne puppen. Det var bare det jeg tenkte på ;-)
LaPaysanne Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Det er ikke sikkert din løsning er riktig for alle, selv om den var riktig for deg, Matja. Selv de som har "sett lyset" og gått over på flaske for å slippe å bli innlagt, behøver ikke å se på dem som jobber hardt for å få det til som hysteriske tullinger heller. Mange klarer det ikke - velger flaske - og ære være dem for det. Men mange klarer det også. Heier på venninna di, jeg.
Matja Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. januar 2008 Min løsning har vært riktig for de fleste her inne virker det som, men du har jo tydeligvis stått på og stått på, helt til ett eller annen sviktet, siden du er bruker av dette forumet... Jeg heier også på henne, men jeg er redd for at hun skal slite seg ut fordi hun ikke vil høre på andre enn seg selv. Hun er verdens staeste menneske. Og jeg blir skikkelig forb*** fordi helsepersonell sier en ting til førstegangsmødre og en annen ting til andregangsmødre. For til de som har født før, så er det ikke måte på hvor lett det er å blande flaske og pupp, nemlig. De som har født før får HELT andre råd enn førstegangsmødre, og det syns jeg er en uting! Jeg har engasjert meg veldig i dette temaet fordi jeg ser at det ikke er så mye hjelp å få for mange av de som sliter med amming, og jeg har hørt 100-vis av historier siden jeg fødte. Det er mange likhetstrekk og nå ser jeg at min bestis sliter veldig, og jeg vil ikke at hun skal slite seg ut. Hun sliter jo ikke med ammingen, for den går så det suser, men å amme annehver time i ukesvis, uten NOEN avlastning fordi hun har fått beskjed om at barnet vil bli forvirret og at hun vil miste melken hvis hun ikke gjør det syns jeg er HELT vanvittig!! Og tro meg, jeg ser ikke på de som holder ut som hysteriske tullinger. Det tar jo helsevesenet all ære for selv. Det er jo de som er hysteriske. Men det er veldig bra at du holdt ut og fikk dreisen på ammingen!
LaPaysanne Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Hehe... Tro meg, jeg hører til blant de Gro Nylander helst ikke vil møte i en mørk bakgate:-) (Siste nytt derfra er visstnok amming til poden er tre år) Og min egen amming skar seg på grunn av nettopp sugeforvirring etter bruk av flaske, derfor noen sporadiske opptredener på dette forumet. Jeg er stolt flaskemamma, som også synes ammehysteriet er noe dritt. Jeg irriterer meg jevnlig over mangelen på veiledning og kompetanse om flaskemating i helsevesenet, og får titt og ofte lyst til å skjære hodet av folk som kommer med idiotiske kommentarer. Men vi må heller ikke tippe andre veien, og bli "oppgitt" over at noen etter en uke velger å ikke gi flaskemelk selv om de er slitne. Jeg vil ikke kalle det å være offer for ammehysteriet akkurat. Jeg skammer meg ikke over å gi flaske, det ble etter hvert den beste løsningen for meg. Men jeg skulle gjerne ha fått til å amme, og jeg skammer meg ikke over å si det heller.
Matja Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. januar 2008 Det er heldigvis ingen som snakker om skam her, men jeg lurer på hvor mange barn du har? Og så lurer jeg på om du vet hvorfor barn nr 2 IKKE kan bli sugeforvirret mens barn nr 1 kan det?? Jeg har hørt eksempler på at jordmødre sier forskjellige ting, og det er helt idiotisk! Når det gjelder min venninne, så har hun også fått beskjed om å mate annenhver time. Det fikk jeg også. Men når er annenhver time? Jo, hvis du begynner å gi mat kl 8, skal du begynne på neste måltid kl 10. Alle mine andre venninner som har barn gjorde også dette (vi var 5 som fikk barn omtrent samtidig for ett år siden), mens min bestis gir mat kl 8, bruker tre kvarter og begynner da å gi mat igjen kl 11. Hun har fått beskjed om at hvis babyen sover kan det gå 3 timer, men da må hun vekkes. Og hvis babyen da sover kan det hende hun ikke får mat før kl 12, og da har det jo gått 4 timer! Nyfødte sover jo som kjent mye. Dessuten er det faktisk fødeavdelinger (eks sykehuset i Ålesund) som gir smokk til HELT nyfødte babyer! Selv fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte bruke smokk før lillegull hadde sugeteknikken inne. Skjønner du hvor jeg vil hen? Dette handler ikke om hysteri hverken den ene eller den andre veien, men å ta vare på en nybakt mor med de erfaringene som jeg selv har. Jeg var like blank som henne, men hørte på tipsene som jeg fikk, og slet meg dermed ikke helt ut! Dvs jeg har to helsesøstervenninner + min egen helsesøster som alle ga forskjellige tips, så da mikset jeg alt sammen og tok ut det som samsvarte mest med det mine venner og familie sa. Ikke lett, men hysteri er det kun Gro Nylander som klarer å skape i mine øyne.
LaPaysanne Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 For å svare på spørsmålene dine: Jeg har bare ett barn, og har dermed ikke fått noen avvikende råd mellom nummer en og to. Jeg fikk derimot avvikende råd fra vaktskifte til vaktskifte på barsel. Jeg har aldri hørt at sugeforvirring kan ramme nr én, men ikke nummer to. Det virker ulogisk. Grunnen til at jeg oppfattet dette som et innlegg om ammehysteriet, og at du relaterte det til din venninnes valg om å lytte til rådene hun fikk på sykehuset, er at du i ditt første innlegg skriver: "Er det ikke dette vi har holdt på med og nesten slitt oss helt ut på da?? Jeg sa til henne at jeg selv har vært der, at det er bedre å sove ut EN eller to ganger og være mamma enn å amme til du blir helt knekt. Men neida. Jeg blir helt oppgitt over dette ammehysteriet jeg altså!" Men hvis poenget ditt skulle være at du ønsker at vi fikk samsvarende råd fra helsepersonell, så er jeg veldig enig med deg i det. Poenget mitt er at ingen av oss er blitt Klara Klok for andre enn oss selv. Jeg skjønner godt at du vil hjelpe venninna di ved å dele av dine egne erfaringer. Men hvis hun har et oppriktig ønske om å fullamme, må det jo også være greit at hun velger å ikke lytte til dine råd. Jeg tror også at det muligens er flere enn henne som har slitt med barseltårer og søvnløshet samtidig med amming hver andre-tredje time de første par ukene. Ja, det ER drit slitsomt.
Matja Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. januar 2008 Jeg tror egentlig du misforstår litt, men jeg er helt enig i alt du skriver altså. Vi er nok enige, men i forhold til min venninne har du nok misforstått det jeg mener, hvis ikke jeg er helt elendig til å forklare da... Når det gjelder sugeforvirring hos nr 1 og nr 2, så stemmer det at det ikke er noen forskjell, men til en annen gangs mor har de mye mer tillitt og vil i den forbindelse ikke si noe om sugeforvirringen. Jeg har flere eksempler på dette (dvs 2) i min omgangskrets som har fått ulike råd mellom nr 1 og nr 2. Og jeg mener bestemt at uten søvn, amming annen hver time, barseltårer og alt nytt, så er sjansen for å miste melken og bli utslitt enn hvis hun får sove over ETT måltid, dvs mer enn 1-2 timer i strekk. Jeg husker iallefall hvor lite jeg sov i utgangspunktet (jeg måtte jo følge med om hun pustet eller ikke ;-), og jeg ga mat hver 4. time. Jeg hadde mamma hos meg fordi jeg ikke har noen mann, og hadde jeg ikke hatt henne hadde jeg blitt gal. Typen til min venninne jobber jo, så hun har ingen avlastning på dagtid, og om natten vil jo han gjerne sove siden han tross alt skal på jobb igjen... Det var ikke meningen å starte noen diskusjon. Jeg er (fremdeles) ikke imot amming, og jeg føler at jeg bidrar med mye her inne på dette forumet. Du ser jo selv hvor mange som sliter og som ikke vet om de skal slutte å amme eller ikke selv om de er helt utslitt! Du gir kanskje råd om å fortsette, men jeg vil fortsette å gi råd om å slutte. Nettopp fordi det i mine øyne er bedre å være en opplagt flaskemamma enn å være en utslitt ammemamma. Men nå har jeg sagt mitt, så nå får du ikke flere forklaringer på hva jeg EGENTLIG mente ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå