Gå til innhold

DER ER IKKE FARLIG Å MALE INNE MED OLJE/VANNBASERT MALING!!

Anbefalte innlegg

Bare husk å luft godt.Og ikke sov i det rommet det har blitt malt med olje i før det er tørt!!!! Det er bare fare for deg/barnet å bli løsmiddelskadet hvis man maler over lengre tid...feks i hele svangerskapet!!..Det finnes også masker å få kjøpt hvis dere ikke klarer lukta!!!!

Ikke meningen å være krass men annenhvert innlegg har jo handlet om det samme her inne i det siste jo!!

Fortsetter under...

http://www.innemiljo.net/index.asp?G=2052&ID=9171

Jeg vet ikke hva som er riktig eller galt, men les denne linken.

Forøvrig synes jeg det blir helt feil at du presenterer din mening som fakta uten å oppgi noen kilde...

Jeg er maler lærling når jeg ikke er gravid.Fikk beskjed av sjefen min å ikke jobbe der med løsmiddler og maling under gravditeten. Men da er det jo snakk om hver dag i både olje og vannbasert maling. Men han mente også det at det ikke var farlig å male et rom eller to i huset så lenge man luftet godt og ventet til det tørket.Det er den langvarig og ofte bruken som er skadelig.Vi malere bruker en slags gassmaske ved oljemaling og den anbefales å kjøpe hvis du har litt du skal male.Da slipper du også lukten(som hun over skrev) og hodepinen som kan følge med.

men skal du male vanlige innvendig rom vil jeg anbefale å bruke vannbasert=)

Ja, og det er som med malere som med leger og jordmødre. Ulike fakta blir pressentert.

Og at du er maler er i grunnen lite troverdig når du til og med må opptre som anonym for å tørre å komme ut med dine meninger!

Men om du er maler og du er kilden, så har du vel publisert dette vil jeg tro? Eller du kan peke på andre publiserte skriv som kan underbygge det du sier?

Jeg har desverre ingen tiltro til fakta som blir pressentert her på BIM uten noen kilde å henvise til.

Innlgget mitt var ment til HI....

Som sagt så vet ikke jeg hva som er riktig her.

Men alle med litt anatomi og kjemikunnskap vet at løsemidler, som er i all maling er så små molekyler at de kommer til hvor det skal være i kroppen.

Så når man ser på de fakta man har om løsemidler og man vet det ikke finnes forskning eller erfaring som kan peke på at dette er, eller ikke er et problem skal man kanskje være litt forsiktig med å bastant påstå at dette ikke er skadelig for fosteret.

Annonse

Vem vet..?

Men det er kansje en grunn for at det ikke er lov å bruke oljebasert maling innendørs i Sverige. Og at svenskene ikke anbefaler små barn og gravide at sove i rom som er blitt malt ( vannbasert) de siste tre mån...

Infoen er basert på mine to søstre som bor i Sverige med tre barn hver og en brinnende interesse for dekorering.

Better safe than sorry....eller? :=)

Maler man i et godt luftet rom og ikke bruker terpentin, så er det ikke farlig å male i det hele tatt:)

Jeg maler selv, men pleier uansett å male ute når sommeren nærmer seg for jeg har ikke eget male rom. Da tenker jeg på malerier. Når det gjelder vegg maling så tror jeg at saken er helt anderledes. De inneholder nok mere stoffer som er skadelige.

Kanskje best å høre med noen som er speialister på det område, he he:) Som dere andre sier så sier alle leger forskjellig.

Det kan jo nevnes at grunnen til at flere og flere land kutter ut oljebasert maling er fordi det er kommet nye EU-direktiver som sier at all form for tradisjonell oljemaling skal være ute av markedet innen 2010. Dette gjelder også Norge. Det er ikke oljen i seg selv som er farlig/forbys, men en mengde av de løsemidlene som brukes i denne type maling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...