Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Har selv fått en skjønn liten datter med arm-/hånddysmeli.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 vi har ei datter med hånddysmeli, hun er snart tre år. Vil anbefale dere å ta kontakt med TRS og meld dere inn i dysmeliforeningen. utrolig hvor kjekt det er å treffe foreldre i samme situasjon.
Velve Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Gratulerer med datter! Vi har ei flott jente med armdysmeli. Støtter opp om "tuldes" anbefalinger om Norsk Dysmeliforening (dysmeli.no) og TRS. Vår jente har stor glede av å møte andre barn...og vi voksne koser oss også.....og utveksler erfaringer!
haater husarbeid Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har en sønn med Poland syndrom og hånddysmeli. Har vært på kurs på Frambu senteret, anbefales! Ta gjerne kontakt med dem for informasjon om rettigheter osv. De er kjempeflinke!
NickNoLte Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 hei, har en gutt 2 år med hånd-dysmeli. Går kjempefint - det vil det med din lille jente også! www.dysmeli.no vi reiser på kontroller/samlinger på rikshospitalet, kanskje noen nærmere der du bor, med dysmeli team http://www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/sykdom/undersokelser/detaljer?p_menu_id=32169&p_sub_id=32161&p_style_id=32182&p_doc_id=54683 http://www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/sykdom/diagnoser?p_menu_id=32169&p_sub_id=32161&p_style_id=32182&p_doc_id=32386
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Hei! Takk for svar til dere alle. Vi bor i nord-norge, men er henvist til rikshospitalet. Er veldig spent på når vi får komme dit, og hva de har å "si"... Når hadde dere første timen der?
Velve Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Såvidt jeg husker var vi på RH når hun var 3-4 mnd.
haater husarbeid Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Vi hører til St Olavs Hospital, men ba selv om henvisning til Rikshospitalet. Det kom ikke noe mer ut av det enn det vi fikk vite på St Olav dessverre.... men veldig greit. Han var da ni mnd.
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 hei. vi fikk diagnose ved fem mnd. og var vel kort tid etter på rikshospitalet, tror hun var 8 mnd. bor også i nord, Nå er hun snart tre år og veldig klar over at hånden er lita, sier noen ganger at hun ikke vil ha ei lita hånd. men ennå er det nok å svare at hun har ei hånd som er mindre enn den andre, og da sier hun ok. og når vi lakker neglene og beundrer hun begge hendene. så "sorgen" hennes er veldig kortvarig, heldigvis
godmammaen Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Hei hei! Har en gutt på snart 3 år, med armdysmeli. Det går veldig bra med han. Så du skal nok se at det kommer til å gå helt fint med henne :-) Vi bruker NTO på Ottestad,Hamar. Er veldig fornøyd med dem, fikk anbefalt å bruke dem i stedet for Rikshospitalet, fordi de har spesialisert seg på arm/hånd- proteser. Ser dere bor i Nord-Norge, tør jeg spørre hvor? Bor selv i Narvik.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #11 Skrevet 28. februar 2008 Jeg er den som startet tråden. Har sendt deg en pm jeg. Håper du svarer
haater husarbeid Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Kan du godmammaen fortelle meg litt om NTO på Ottestad? Vi skal til å få sykkelprotese og vil seff gjerne ha det beste for gutten.
Velve Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 Ser du lurer på noe,- og legger inn et svar.... Vi har byttet over til Ottestad og NTO. Vår datter mangler armen og vi er kjempefornøyd med den hjelpen vi har fått. Aller først; ortopediingeniørene der er så utrolig flinke med barn. Det var en positiv opplevelse for vår unge å komme dit. Hun vil gjerne dit snart igjen..Dette er jo en viktig bit i det hele. Dernest er de på tilbudssiden uten å ville tre hjelpemidler over hodet på oss. De hører hva vi sier og tar oss på alvor. De har masse kunnskap og erfaring. Jeg kunne ha skrevet en hel avhandling om dette, men jeg synes dere nå er i gode hender og sier bare; lykke til!
godmammaen Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Er helt enig med velve om NTO. Vi har bare positive opplevelser fra dem. Gutten vår gleder seg veldig når vi skal dit, samtidig til kontrollene i Tromsø. Det er også det fine med NTO, de har faste steder rundt i landet hvor du kan komme på kotroll. Veldig kjekt i og med at vi bor så langt unna. Og hele dysmeliteamet på Ottestad er fantastisk. Gjør alt for at du skal ha det bra, og at barnet skal få den hjelpen det trenger :-) De lager også den protesen barnet måtte trenge, ingen hindringer, bare utfordringer :-D Nei som sagt, har bare positive opplevelser derfra, så dere kommer nok til å bli kjempefornøyde!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 HI her! Nå er prinsessa mi blitt 3,5 måneder, og vi har vi vært i Tromsø og møtt dem fra NTO. En kjempefin og positiv opplevelse Følte oss virkelig godt mottatt og lyttet til. De tok gipsavstøpning av "stumpen" og skal sette igang med å lage hennes aller første protese. Så 6.mai skal vi til Tromsø igjen for å få prøve krabbeprotesa. Blir kjempespennende Føles godt å være igang Og så ser vi fram til kurs på Sunnaas i mai. Noen flere som skal dit?
haater husarbeid Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Så flott at dere er i gang nå! Min sønn fikk aldri krabbeprotese, han strevet en del ja. Godt at de er forutseende med henne! Skulle gjerne kommet på kurset i mai, men den uka er vi innkalt til operasjon på st. olav på dysmelihånden. Kos dere på kurs!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Synd de datoene skulle krasje.... Hvor gammel er sønnen din nå? Kan jeg spørre hvorfor han skal operere på dysmelihånden?
haater husarbeid Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Sønnen min er straks 20 mnd nå. Han har en feilstilling i hånden slik at tommelen er snudd feil vei; så nå skal han opereres for å snu tommelen riktig vei, så han ser mer anatomisk riktig ut. er et rent kosmetisk og praktisk inngrep (problem i forbindelse med påkledning osv...)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Dere får ha lykke til med operasjonen! Min lille tulle har bare 5 små anlegg/knopper der fingrene skulle vært, helt uten ben i, eller noen form for funksjon.. og så er underarmen forkoretet.
haater husarbeid Skrevet 27. april 2008 #20 Skrevet 27. april 2008 Takk! Her er armen ferdig utviklet for å si det sånn, men tommelen står feil vei samt at alle fingrene mangler ledd. Dessuten er hånden slapp fra håndleddet og frem, derfor ingen mulighet for noe grep her. Armen hans er ca 10 cm kortere enn den andre. Så vi forstår hvilke utfordringer dere står foran *klem* Hvor gammel er hun? Min er 20 mnd i dag
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 27. april 2008 #21 Skrevet 27. april 2008 Heisann! Hun blir 4 måneder i morgen - utrolig hvor fort tida flyr!!! Og nå er det bare 1 uke til vi får protesa, og kort tid til Sunnaas, så skjer mye på kort tid. Spennende! Hører gjerne mer fra dere (og nå er jeg ikke anonym mer, hehe...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå