Gå til innhold

hvor lenge kan en baby på 4 uker sitte i vippestol?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som hovedregel bør en baby ikke sitte i vippestol (selv ikke ligge-funksjonen) før den er 8 uker gammel. Selv da bør den kun ligge, og kort tid av gangen pga at rygge og hoftene ikke er sterke nok enda. Men alt avhenger jo av hvor stort barnet ditt er (går utfra at en nyfødt på 6 kg er sterkere enn en nyfødt på 2 kg). Selv nå, når babyen vår er 5 mnd, har vi henne aldri lenger enn 20-30 min i vippestolen. Hun har det bedre på gulvet.

En baby på 4 uker har vel heller ikke noe utbytte av å sotte i vippestol, er vel ikke no spes interesse for å følge med så masse rundt om. Trives vel like bra liggende under en baby gym med leker å se på. Først når de er 3,5 mnd og oppover har de mer intresse av å følge med litt mer rundt om. Men høyst 30 min av gangen.

Jeg ville sagt høyst 10-15 min når de er så små. Men vippestol er vel ikke nødvendig når de er så små, vi brukte det senere som en avlastning når lillegutt var lei av å ligge på gulvet og hylskrek og han roet seg i vippestolen, men en 4 uker gammel baby klarer jo ikke å signalisere om den er lei av å ligge der den ligger eller om den er sulten, har vondt i magen eller er trøtt...

På vippestolen vår, fra Fisher Price, står det at den kan brukes fra 3 kg og oppover. Den har riktignok en liggefunksjon (bruker bare denne). Vi har brukt den flere ganger allerede, til vår baby på fire uker. Ikke så lenge av gangen. Den har en vibrering, som kan roe ned når barnet er urolig (gutten vår har kolikk, vi må prøve det som er å prøve...).

Annonse

min baby på 8 uker har brukt vippestolen i mange uker nå, kan ikke skjønne hva som er skadelig for ham når den ligger slått ned i liggestilling, babyen trenger jo ikke å være stærk for å ligge..han ligger 30-45 min ca og elsker det, ligger å kjiker rundt i romet eller på lekene på babygymmen over seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...