Lotte&Prinsessa Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Hei! Lurer på hvordan dere andre gjør det når dere blander mme. Jeg koker vann og blander klart de tre neste måltidene og setter dem i kjøleskapet. Har hatt ca ei ts malt på flaska når jeg varmer den i vannbad, men nå når jeg har lest litt her og på flaskeposten.org har jeg blitt så usikker på om jeg gjør det riktig... Lille snuppa har mageknip hver kveld, så kanskje jeg har feil fremgangsmåte. Jeg ammer kun ca tre-fire ganger i døgnet, mest for kosen sin del. Liker å amme, men har alt for lite melk.. Meeen... Burde jeg heller blande pulveret i vannet rett før jeg skal varme, eller kan jeg gjøre slik jeg har gjort det???
Tussa og Sofie Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har enten kokt vann på flaske i kjøleskapet, varmer til hvert måltid og har i pulveret,. Eller jeg har passe varmt vann på termosen gjennom dagen og heller i flaska og har i pulver. Pakningen sier jo at det skal blandes ferskt pga bakterier. vis den blandes ferdig, varmes det jo 2 ganger. Vet det er mange som gjør det, men jeg tar ikke sjansen )
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Hei! Jeg synes også du bør vente med pulveret til du skal bruke melka. Melkebakterier er farlige greier, og ved å varme opp flere ganger risikerer du bakterievekst. Smart av deg å lese litt å flaskeposten.org, mange bra tips der :-)
brummemamma- Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Vi koker og vann og har i kjøleskap, evt på termos-og blander hver flaske - vi tør heller ikke annet, selv om det er et styr, men vi blir nå vant til det.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har kokt kaldt vann stående klart og varmer det i flasken i micro før jeg heller i pulveret, da er maten helt fersk. Men jeg blander i pulveret når vannet er ca 40 grader, ikke ved ca 70 grader som er den nyeste anbefalingen fra WHO. Det med 70 grader blir for komplisert når snuppa plutselig er sulten. (Hvis jeg skulle fått det til måtte det bli ved å blande pulveret ut i for lite 70 graders vann i forhold til det pulveret jeg bruker, og så hatt i mer kaldt vann etterpå for å få ned temperaturen fort, men jeg vet ikke om det er "godt nok" i henhold til de nye retningslinjene.) Når det er sagt synes jeg det er greit å ikke være hysterisk heller. WHOs retningslinjer er de samme over hele verden, og her i Norge har vi gode vaskeforhold og godt vann, og med det tror jeg mye av den viktige hygienen er håndtert allerede.
r r r Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Jeg gjør det slik at jeg koker opp vann og heller ca 3/5 av den mengden jeg lager til en flaske av i flasker som jeg setter i kjøleskapet. Når minsten skal ha flaske koker jeg opp vann i vannkokeren, måler opp 2/5 av mengden i en flaske. Heller oppi litt av det kalde vannet fra kjøleskapet (får da ca. 70 grader) og alt pulveret slik at det løser seg skikkelig. Heller til slutt oppi resten av det kalde vannet. Da har jeg perfekt temperatur., Altså lager jeg konsentrert varm mme som jeg avkjøler ved å helle oppi avkjølt vann til jeg har riktig konsentrasjon (og temp). Dette høres jo så komplisert ut når jeg forklarer det, men det er veldig enkelt. Nå har jeg flaske i kjøleskapet med 90 ml kaldt vann. Og jeg har en boks med pulver nok til 150 ml mme stående klar. Når minsten skal ha flaske nå snart koker jeg opp vann, måler opp 60 ml, heller oppi litt av det kalde og pulveret. Rister flasken så pulveret løser seg skikkelig og heller oppi resten av det kalde vannet. Vips har jeg en flaske mme med perfekt temperatur lagd av 150 ml vann.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 jeg fikk beskjed fra sykehuset at det var greit å lage for ett døgn av gangen.. Det gjorde de der og sa at det ikke var noe problem!
Lotte&Prinsessa Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2008 Hmm... Masse bra tips! Takker!! Men rrr hadde jo en bra fremgangsmåte! Får prøve den neste gang tror jeg! Det verste er jo på natten, når lille tupsa vil ha mat og gråter skikkelig høyt! Da vil jeg helst at ting skal gå fort, så jeg ikke vekker hele huset... Er så skummelt med alle advarslene fra WHO, men har liksom ingen alternativ!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå