Gå til innhold

Noe som har tatt kjøretimer etter at de tok lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har mast om mye nok her inne alt sikkert, så har vi bestemt oss for å kjøpe en større vil (Caravelle), altså sånn typisk man tenker på som varebilstørrelse.

Jeg har dog et problem, like før jeg fikk lappen, for over 9 år siden, øvelsekjørte jeg en slik bil privat. Jeg synes det var uvandt og litt ekkelt fersk og uerfaren som jeg var bak rattet og det gjorde meg nervøs og endte opp med at jeg satte oss i en potensielt livsfarlig situasjon som han jeg øvelsekjørte med heldigvis klarte å avverge så vidt det var. Fikk manøvrert bilen ut til siden, hoppet ut og brakk meg og var helt skjelven, kaldsvettet og gråt lenge etterpå. Siden har jeg aldri kjørt en sånn type bl, kun vanlige sedaner og stasjonsvogner. Dette er altså ca 9,5 år siden nå.

Og nå skal vi kjøpe en sånn type bil selv og jeg tør ikke å bare hoppe inn bak rattet til en helt ny slik bil sånn uten videre. Tenk om jeg får panikk og gjør noe dumt? Derfor har jeg seriøst vurdert å ta noen kjøretimer i en slik type bil bare for å bli trygg på biltypen sammen med en jeg vet har et eget pedalsett og skal være trent i å takle nervøse sjåfører (er normalt sett overhode ikke en nervøs sjåfør, tvert imot liker jeg godt å kjøre bil og slapper av når jeg kjører) og kan gripe inn dersom jeg får panikk.Alternativet mitt er å prøvekjøre bilen til en venninne, den er gammel og det gjør ikke SÅ mye om jeg skulle være uheldig med den, men vet ikke helt... Kjøreskole frister mest, men det gjør meg litt nervøs også. Finnes det kjørelærere som er spesialtrent for å hjelpe personer med litt angst for å kjøre (en bestemt biltype)? Er det veldig ubehagelig å ta kjøretimer igjen når man har hatt lappen så lenge og liksom skal være flinkfra før? Noen med noen erfaringer eller meninger her?

Skrevet

Du er en MYE mer erfaren sjåfør nå!

Men hvis det får deg til å føle deg bedre, så synes jeg det er en god ide å ta kjøretimer. Ring noen kjøreskoler og spør dem.

Skrevet

Ring kjøreskolen å få deg en time, om det kan gjøre deg tryggere. Om du fortsatt er like utrygg på kjøre Caravelle, burde dere kanskje revurdere kjøpet.

Har dere prøvekjørt Nissan Primastar, Renaut Trafic eller Opel Vivaro (samme bilen omtrent, bitte små forkjeller). Jeg har bare hørt fra mange at de bilene er mye bedre kjørekomfort enn Toyota Hiace og VW Caravelle. Bare et lite tips fra meg.

Dere har sikkert sett dere litt rundt, er det slik at en må ha egen klasse på førerkortet om en skal kjøre en bil med fler enn 9 seter?

Skrevet

Vi har kikket på de bilene du nevner, men kommet frem til (jeg har kommet frem til, men mann sikler fortsatt litt etter Vivaroen, hehe.. men han er enig med meg da) at vi vil ha en 8-9 seters Caravelle. Grunnen er todelt, men mest tungtveiende er at vis vi i et øyeblikk av galskap skulle finne på å få et barn til, eller prevansjonen skulle svikte, så vil vi slite med plassen i de andre biltypene fordi at selv om det er nok seter, så vil det være trangtå skulle få med vogn ol siden vi alt har tre unger. Jeg ønsker en bil som er så stor at vi ubesværet kan ha med oss en ekstra person eller to + vogn og annen bagasje, at vi slik det er nå i ferier kan ha med oss alt vi vil, både vogn, sykler, stol til minste, reiseseng, madrass osv uten å måtte bruke timesvis på pakkingen. For vi reiser litt siden vi bor 10-12 mil unna nærmeste familie. Vi har forøverig lekt litt med tanken på å importere fra utlandet og da kan vi kanskje kjøpe Multivan i stede for Caravelle, de ser helt like ut, men multivan er vel omtrent dobbelt så komfortabel etter det vi har skjønt.

Så denne frykten min MÅ jeg bare overvinne og jeg er topp motivert for det også, og optimist som jeg er, så tror jeg det vil gå seg til med litt hjelp over bøygen og så litt tilvennings tid :-)

For flere enn 9-10 seter så må du ha minibuss sertifikat, er litt usikker på om det er 9 eller 10 seter inkludert fører som er grensen. Vet i hvertfall at vi kan ha 9 seter inkluder fører og kjøre det med vanlig førerkort.

Skrevet

Du vender deg raskt til det.

Jeg gikk rett til en caravell.,

Det er noen år siden jeg har kjørt sånn type bil fast nå, men syns fortsatt de er bedre å kjøre (pga at du sitter høyere bla).

Men har noen kjøreskolene caravell biler som øvelsesbiler da?

For ellers så ser jeg ikke helt nødvendigheta med å ta kjøretimer igjen.

Skrevet

I see, men du/dere vet at Vivaroen fåes i lang utgave? Skjønner godt at dere vil ha god plass både med tanke på et barn til + at dere har familie et stykke unna. Etterhvert som barna vokser til er det jo ofte at det er flere barn som skak sitte på, da er det greit med både seter og plass:)

Da husker jeg kanskje rett, 11 seter = minibuss sertifikat.

Håper du overvinner frykten, bare å ha en sånn frykt er jo vond nok i seg selv. Lykke, lykke til:)

Skrevet

Ja altså, det er jo sånn bil jeg vil øvelsekjøre i , ellers er det jo ikke noe poeng ;-) Vil tro noen av kjøreskolene har i hvertfall, tenker de bruker vel slike til de som skal ta minibusslappen? eller? Gjør jo ikke noe om det er mange seter i, poenget for meg er bare å sitte bak rattet i en så stor bil og kjøre sammen med en person som kan hjelpe meg over verste kneiken.

Skrevet

Tusen takk! :-)

Ja, jeg har også tenkt på dette med venner til ungene og slikt, greit å ha muligheten og ikke alltid være de kjipe som må si nei til at venner kan være med bare fordi vi ikke har plass siden vi har valgt å få 3 barn...

Skrevet

Skjønner hva du mener.

Har du ikke prøvd å kjøre sånn bil før?

Skrevet

Jo som nevnt i HI, så en gang og det gikk jo ikke så bra, så det er vel det som gjør at jeg gruer meg. Ellers hadde jeg nok ikke tenkt noe særlig over det, en biler en bil likosm, men siden jeg har den ekle erfaring, så har jeg altså litt angst og må overvinne denne angsten rett og slett.

Skrevet

det er 8 passasjerer du har lov å frakte med førerklasse B

Skrevet

Jo, du har lov å frakte 8, for det er en 9 seters og det er klarert for førerklasse B, det er jeg 99% sikker på og har bekreftet det hos forhandler fordi vi lurte på det samme selv, men husker ikke om det var 9 eller 10 passasjerer som var overgangen til minibuss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...