Tally Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Jeg tror i alle fall at det var Northenlights som fortalte at sønnen hennes hadde hatt med seg noe salt lakris fra Norge med seg på skolen og at ingen av klassekameratene hadde likt det. Deretter sa hun at amerikanerne ikke "kan" spise snop som ikke er søt. Mannen min jobber i et internasjonalt miljø, så vi tenkte vi skulle prøve ut den teorien. Hjemme i Norge kjøpte vi Dundersalt (hvor i alle verden er det blitt av Salte ufoer??) og mannen min tok en pose med på jobb. Der fikk han med seg fire amerikanere og tre europeere (Med god geografisk spredning), åpnet posen og delte ut et drops til hver. Etterpå sa han at han hadde aldri sett så mange rare ansiktsuttrykk som det amerikanerne presterte da. De ville jo gjerne være høflige også, men de spyttet ut dropset, en etter en, he, he. Europeerne syntes smaken var spesiell, men helt ok og kunne gjerne tenke seg mer. Neste gang tror jeg vi skal prøve Sure padder og Heksehyl, he, he. Jeg vet at finnene er veldig glade i sin Salmiakk-lakris, og det er ikke noe som har slått så veldig godt an i resten av norden/verden. Synes det er litt pussig (og artig) at vi har slike "kulturforskjeller" når det gjelder søtsaker og smak. Ellers liker "alle" mye bedre norsk sjokolade når de får det - m er bedre enn m'n m, Kvikk Lunch bedre enn KitKat, osv. Andre historier??
OsloMor Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Samme med australiere, har familie der og de liker heller IKKE salt lakris. Tror de synes det var merkelig å kalle det godteri siden de synes det smakte medisin, he-he.
Loglady Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Japanerne fikser ikke lakris i det hele tatt.
Piken på landet Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Det er vel stort sett i nord-europa at det er vanlig med salt lakris. I mange andre land er jo lakris nesten ikke å oppdrive i det hele tatt. Vi var fire uker i USA, og jeg ble overlykkelig da de hadde tyrkisk pepper i kiosken i en sjømannskirke. Var stort sett bare sjokolade å oppdrive ellers. På island var det helt motsatt, der var det lakris som hadde størstedelen av plassen i snopehyllene. Der hadde de til og med yogurt med lakrissmak! Yeiks....
hit og dit Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Er ikkje enig der. Eg har fleire amerikanske venner som trygler meg om å ta med salt sild og jungelbrøl fra Norge.
Northernlights Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Av alle de amerikanske individene jeg har latt smake saltlakris, og det er maaaaaaaange(!),saa er det kun en eneste person som virkelig har likte det og tryglet om mer. =o)
hit og dit Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Så rart. Eg har ikkje så mange venner fra statene, men samtlige liker det. Etter første tygget ho eine prøvde så lurte ho på kva djevelskapen var for noe, men så etter andre og tredje tygget så var ho hekta, dei andre også. =) Ei anna venninne er fra Canada, og ho er og hekta. Eg har med like mykje lakris til dei som til meg sjøl. =) Det høyrer med at eg IKKJE har overhøflige venner =)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 Men nå har jo Island verdens beste lakris da!
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 De var ikke så begeistret for lakris i Egypt heller, hehe...
prekæs Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 Har vel hørt noen ganger i Frankrike biff klasifisert etter rå, medium og ødelagt. Etter en tur dit som gravid.bl.a. Er forresten enig i at gjennomstekt er det samme som ødelagt.
1stor1liten =) Skrevet 12. januar 2008 #11 Skrevet 12. januar 2008 Når vi reiste til sør amerika for å besøke slekten til sambo hadde svigermor med surt smågodt til de.. tror ikke det var en eneste av de som likte det, hehe.. lakris finner du heller ikke der, kun sjokolade og andre supersøte godteri. ble fort for mye av det gode!
♥Prinzessin♥ Skrevet 12. januar 2008 #12 Skrevet 12. januar 2008 Åh, lakris.... Jeg er totalt hekta på det! Hvem i all verden liker ikke salt lakris?? Underlig... ;-) Fikser ikke søtt snop, jeg.Det må være surt eller salt. Yum!!!
Bellanotte Skrevet 12. januar 2008 #13 Skrevet 12. januar 2008 Det stemmer det. Vi var 14 dager på bryllupsreise i USA (miami, orlando) og jeg 3 mnd på vei. Alt jeg hadde lyst på var salt lakris. Var det å oppdrive NEI. Til min store overraskelse hadde de bare søt lakris. Og som jeg lenget etter dundersalt og salt sild. Når jeg spurte i butikkene eller bensinstasjonene så løftet de bare på skuldrene og lurte på om den søte lakrisen ikke var salt nok. HÆ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå