Gå til innhold

Sliter med røykeslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har før røykt 20 røyk daglig, og har klart å gå skikkelig ned. men kjenner det er så tungt, og har så dårlig samvittighet for hver røyk jeg tar og tenker på. Skulle ønske jeg hadde viljestyrken til å bare droppe hver røyk.

Er bare 5 uker på vei, og har ikke visst det så lenge, så er jo fremdeles veldig uvirkelig at jeg er gravid. Noen som har noen gode ideer på hvordan man slutter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, sliter med samme problem som deg...Sist jeg var gravid sluttet jeg med én gang, barnet var planlagt og det var ingen problem å slutte i.o.m at jeg var forberedt på det. Jeg begynte å røyke med én ensete gang jeg sluttet å amme, ja det var utrolig dumt, men det var min belønning for å ha greid å slutte mens jeg var gravid/ammet, og for å ha "lånt" bort kroppen min så lenge. Men nå er jeg gravid igjen, denne gangen veeeeldig uplanlagt, ,vet ikke om det er derfor jeg ikke klarer å slutte? Men sinnsykt vanskelig er det uansett grunn. Jeg er nå bare 8 uker på vei, og i likhet med deg og alle andre, hhar jeg fryktelig dårlig samvittighet for hver røyk jeg tar. man kan gjerne spørre seg om hvorfor det ikke bare er å kutte ut hvis man har så dårlig samvittighet, men så enkelt er det ikke alltid.

jeg røykte også 15-20 røyk pr dag, men har iallefall klart å trappe drastisk ned. Jeg holdte opp noen få dager, men da jeg ble så sinna på omverden rundt pga hormoner og røykesug, var det iallefall best for min 2-årige sønn at jeg tok meg en røyk og fikk slappe av, jeg følte nemlig for å kaste han ut av vinduet av forargelse pga av den dumme røyken jeg ikke fikk...Å det er ikke rett mot en stakkars uskyldig to-åring..

det er ikke rett mot den uskyldige beibien i magen å ta seg en røyk heller...

Jeg tror det er viktig å tenke på at man har ikke bare én eneste sjanse til å slutte å røyke, man må ikke gi opp fordi man opplever at man knekker sammen og tar seg en røyk. Da tar man seg sammen og prøver på nytt. Mildere røyk (kan jo risikere at man røyker mer), færre og færre røyk om dagen til behovet nesten er borte? Være aktiv og finne på ting, slik at du unngår de situasjonene hvor det eller var naturlig å ta seg en røyk..

Etter middag f.eks, istedet for å ta seg en røyk med en gang, prøv å utsett det ved å ta av bordet først og ta oppvasken, mine erfaringer er at suget går mer og mer over hvis jeg utsetter og utsetter røyken. "skal bare sette på vaskemaskinen og henge opp klærne først, skal bare dusje først ovs osv" på den måten drøyer man ut tiden slik at man automatisk røyker mindre og mindre...

Jeg har ikke klart dette selv enda, men SKAL klare det! Det var slik jeg klarte det sist.

beklager langt svar! Lykke til, og husk du er ikke alene!

Det er ikke meningen å være så feig å signere med anonym, men jeg ser at det er enkelte ikke-røykere som ferdes her inne og hetser og lager enda mere dårlig samvittighet, og det takler jeg ikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...