Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Det er så mange forskjellige svar i forskjellige tråder og begynner å bli veldig forvirra! Begynner å få mange spørsmål jeg ikke får svar på! Kan en domstol dømme 50/50 nesten fra rett etter fødsel, eller fra når? Hva har far rett på, hva har mor rett på? Hva er grunnlaget på å dømme dette hvis det skjer? Hva om far og mor bor i forskjellige kommuner? Hvem kan reise sak? Far, mor, begge? Hva er evt lurt? Vente til evt far gjør det, eller gjøre det selv? Eller er det sånn at far får 50/50 først når mor skriver under på det? Vet man ikke kan nekte far smavær, noe jeg ikke har tenkt til heller. Men orker ikke mer krangling med bf lenger!
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Vet ikke om jeg har svar på alt dette men noe vet jeg vel;) En domstol vil ikke dømme 50/50 nesten rett fra fødsel og de vil sjelden dømme det ellers å.. Det skal mye til for at det blir 50/50 pga at det krever veldig bra samarbeid med barnefar og det krever at man bor nære osv.. så vidt jeg vet. begge kan reise sak. far får først 50/50 om mor skriver under ja. beklager at jeg ikke kan svare deg på de andre spørsmålene, håper det hjalp litt i allefall..
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 hei ! ikke rart du er forvirra, det virrer en masse forskjellig informasjon rundt her inne. Skal forsøke gi en liten oversikt og foreslår at vi "holder tråden varm" slik som vedr rettigheter fra NAV. 1. En norsk domstol kan etter dagens lovverk ALDRI dømme 50/50. Det går en stor debatt på området, hvor bla F2F er sterkt ute, men det vil måtte skje en lovednring før dette kan skje. 50/50 kan derfor KUN skje dersom mor skriver under på det ( begge er enige). Det er masse forskning på området, og naturlig nok: skal dette være bra for barnet bør samarbeidet være VELDIG godt. ( så godt at mange av oss da ikke forstår hvorfor de ikke bor sammen ;-) 2.Etter barneloven ( og etter FNs konvensjon for barns rettigheter som bla Norge har ratifisert), har BARNET krav på samvær med begge foreldrene. Etter barneloven er "vanlig samvær" annenhver helg + en ettermiddag i uka ( + noe ferier etc). 3. Både mor og far kan reise sak vedr samvær og omsorg av barnet. 4. I en ev sak om barnet, er status Quo et av mange prisipp og moment det legges vekt på. Hovedhensynet er selvføgelg barnets beste, dette er som regel meste mulig ro og stabilitet i omsorgssituasjonen samtidig som det har kontakt med begge foreldre. Dvs at dersom den ene saboterer samvær vil dette tale mot at barnet skal bo fast hos denne. Ellers har gjerne mor et fortrinn da ungene naturligvis starter livet sammen med henne på fulltid. Det er imidlerid ikke noen presumsjon i loven lengre for at mor er beste omsorgsperson første tre leveår, men i praksis blir det gjerne slik. Siden stabilitet og kjennt oppvekstmiljø er viktige faktorer ( man flytter helst ikke barn dersom alt rundt barnet fungerer bra) er det ingen grunn for mor å gå til sak for å få omsorgen dersom barnet bor hos henne, vent heller til at far går til sak- jo lengre barnet har bodd hos deg og hatt det bra før en ev sak kommer opp, jo sterkere står du i en ev, sak så lenge han ikke kan "ta deg " på at du saboterer samværet. Før man kan gå til sak må man ha megligsattest- dvs attest fra familevernkontoret på at megling er forsøkt men ikke lykkes. 5. "vanlig samvær " som beskrevet over er kun anbefalt fra ungen er stor nok til det- 2-3 år gammel og forutsetter at ungen da på forhånd kjenner samværsforeldre godt- dvs dette må jobbes gradis opp ved hyppige besøk, kortere turer uten mor etc slik at det skjer i trygge rammer for barnet. 6. Det er desverre ¨ganske vanlig at fedre truer med at de skal ha omsorgen eller iallefall 50/50 osv... I forhold til antall trusler er det svært få som gjør alvor av dette og faktisk går til sak ( muligens fordi det kan være vanskelig å få en advokat til å ta saken også dersom han har drevet med masse tull først - forsøkt presse frem abort, slippe bidrag mot å ikke kreve omsorg osv alt disse tullingene finner på- det tar seg svært dårlig ut i retten...) Av de få som går til sak vinner enda færre frem og får omsorgen for barnet- det blir diskutert om for få vinner frem, i dag må han nesten bevise at alternativet er at barnevernet tar omsorgen for at far skal få daglig omsorg for et barn dersom mor ikke saboterer samvær.. da stiller saken seg anderledes som nevnt over. Håper dette avklarte en del og at "tråden " kan brukes videre - orker ikke forklare gang på gang her inne, men ser jo et stort behov.. Lykke til jenter !
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Kjempe bra innlegg Er av "type2" barnefar, som krever og krever! :-P Blir så frustrert.. Men, jeg bare spørr.. Stiller man sterkere i en evt. rettsak hvis mor og far aldri har vært sammen? Aldri bodd sammen eller noe? Og ikke kjenner hverandre..? Bare spør jeg :-) For, ungen blir jo hos mor lenge, vertfall til ungen er 1 år. Så da må jo mor stille sterkere, med tanke på at det er mor barnet kjenner best..?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Takk for svar! Er så utrolig vanskelig det her! Selv er jeg kjempe fornøyd med Amathea, men det burde vært noen som også kunne hjelpe oss med lover og sånn.. Det er vanskelig å gå gravid, alene og ikke vite hva man skal gjøre. Finnes det noe sånt? HI
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Hei igjen ! Jeg har selv ingen erfaring med Amathea, men hører mange som får god hjelp der. Når det gjelder den rettslige siden kan jeg anbefale JURK ( juridisk rådgivning for kvinner), jobbet der selv en gang i studietia for "hundreårsia..". De holder til i Oslo og drives av kvinnelige juss studenter, alle svar kontrollsjekkes derfor av flere og kvaliteten er god. ( møter igjen dagens studenter i jobbsammenheng innimellom- artig å se hvor godt forberedt de er i forhold til f eks enkelte advokater..) Tilbudet er gratis og man kan enten møte opp på "motaksdager" for nye saker eller bare ringe (har faste telefontider) for å få generell informasjon eller drøfte spesifik sak. De kan også skrive brev etc i enkeltsaker, men om det går så langt som til rettsak overlates saken som regel til en ferdig advokat. Se jurk.no : tillot meg å ta med et klipp: Vi tar imot saker per brev, telefon eller ved personlig fremmøte. Brev sendes til: JURK PB 2691 Solli 0204 Oslo Telefonmottak: Mandag kl. 0900 – 1500 Tirsdag kl. 1700 - 2000 Onsdag kl. 0900 – 1500 Tel: 22 84 29 50 Fax: 22 84 29 51 Klientmottak, personlig fremmøte: Tirsdag kl. 1200 - 1500 og kl. 1700 - 2000 i Arbinsgate 7 Vi besvarer desverre ikke juridiske henvendelser per e-post. Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Nå har jeg ringt JURK og får svar i posten innen tre uker. Virker veldig bra, men skal skrive en oppdatering på om jeg er like fornøyd når svaret har kommet. Har også fått tips om familievernkontoret. Det er jo rådgivning og mekling mellom far og mor, skriver avtaler og sånn. Tenkte å ta meg en tur alene først for å høre hva det er vanlig å bli enige om. Så er man litt forberedt når man har med seg bf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå