2gutter:) Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Hei. Noen som vet om man er pliktig å betale tilbake for mye lønn som man har fått utbetalt for over 1 år siden når arb.giver kommer med det nå? Noe kluss med sv.skapperm å mange ekstra ferieuker overført. Dette visste ikkje jeg noe om å brukte pengene i god tro. Ev kan dem tvangstrekke deg hver mnd? Takker for svar:)
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år... Vil anvbefale deg ta kontakt med forbudet ditt om du er organisert og ev få en avtale med arbeidsgiver.
~sjiraff~ Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Det er tre års foreldelsesfrist i slike saker, så ja det kan de. Det store spørsmålet er vel egentlig hvorvidt du burde ha skjønt at det ble gjort feil eller ikke. Hvis du ikke hadde noen forutsetning for å kunne skjønne at det ble feil så har du en litt sterkere sak..
nr 6 på vei Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 De som snakker om foreldelse blander kortene. Foreldelse er når noen har krav mot deg, det har ikke din arbeidsgiver..... Arbeidsgiver kan ikke kreve deg tilbake sånn helt uten videre. Det er dem som har gjort en feil og da får dem stå for det. Du skal ikke akseptere / innrømme feil i denne saken, for det er det samme som å akseptere at du skylder arbeidsgiver penger. Det er arbeidsgiver sitt ansvar at du får riktig lønn, og jeg anbefaler deg å nekte å tilbakebetale noe av det de krever. Forøvrig har du skattet av de kronene siden det er over ett år siden må det vøre i inntektsåret 2006? Du har sikkert fått feriepenger utifra de pengene også? Mitt råd er å ikke gå med på at du skal tilbakebetale noe som helst. Og de har IKKE lov å trekke deg i lønnen. Vil de kreve deg for det "de mener du har fått for mye" må de dra deg til forliksrådet, og der vinner du garantert. Nei! Gi beskjed at dessverre er det gått så lang tid og du har ikke vørt klar over feilen, samt at du ikke anser det som ditt problem og derfor selvfølgelig ikke er interesert i å tilbakebetale noe av det. (selvfølgelig må du selv vurdere det, men siden det ikke er oppdaget før nå så regner jeg med at det ikke kan dreie seg om så veldig mange tusen..)
~sjiraff~ Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Mulig det kommer ann på hvor man jobber. Men jeg er statsansatt og vet med sikkerhet at min arb.giver kan kreve pengene tilbakebetalt og trekke de av min lønn om jeg nekter å betale...
nr 6 på vei Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Du tar feil; og hvis du er blitt fortalt at staten har lov til å trekke tilbake feilutbetalt lønn uten ditt samtykke er du dessverre blitt lurt...... Uttdrag fra arbeidmiljøloven: (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.
nr 6 på vei Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Beklager sjiraff det stemmer angående foreldelse og 3 år, men foreldelse og "plikt" til å tilbakebetale er ikke det samme. Arbeidgiver kan kreve innen 3 år, men som arbeidtaker behøver du ikke å akseptere kravet, og da blir det en eventuellt en tvistesak. Dersom arbeidtakere i staten (din arbeidsplass) har underskrevet avtaler som regulerer det du skriver så er det noe annet, for da er det lov å kreve tilbakebetaling. Men det er likefullt ikke mulig å trekke i lønnen under forutsetning av at arbeidstaker ikke godkjenner trekket/har godkjent avtale som åpner for trekk. DVS staten kan ikke heve seg over andre arbeidsgivere og må følge samme spillereglene.... Fant en side som informerte ganske godt om dette problemet og poster linken under her nå; http://www.jurk.no/no/publikasjoner/publikasjoner/brosjyrer/lonnogferiepenger.html
ticalinda Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Det "nummer fem på vei" skriver er korrekt. Hvis du mener at du har veldig gode grunner for ikke å ha forstått at det ble utbetalt for mye (det legges faktisk en god del ansvar på arbeidstaker her), så vil det antagelig bli en tvistesak med arbeidsgiver. Skulle du mot formodning tape er det en ubehagelig sak både økonomisk og arbeidsmessig... Jeg ville vært veldig sikker før jeg nektet å betale arbeidsgiver tilbake. En advokat vil kunne råde deg i rett retning om du presenterer saken. Lykke til:)
mammaen til Luca Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 På arbeidsplassen min er det 6 mnd tilbake som arbeidsgiver kan kreve tilbakebetalt. Men arbeidstaker er forpliktet å påse at utbetaling fra arbeidsgiver er korrekt, og er det en synlig feil, skal dette meldes fra til lønningskontor snarest. Men de over her har nevt at det kan bli en tvistesak, og arbeidgiver har ikke lov til å trekke i lønn for å kompensere på feilen uten arbeidstakers godkjennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå