Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Jeg fikk tidlig ultralyd, fordi jeg var engstelig for at angrepillen hadde ødelagt fosteret (tok den når jeg ikke visste at jeg hadde vært gravid i 3-4 dager). Heldigvis fant ikke gynekologen noe feil. Det som imidlertid bekymrer meg, er at fosteret var ca. 2,5 millimeter langt, noe som ikke stemmer overens med en anatomibok jeg har; der det står at fosteret skulle vært større... "5 millimeter i slutten av 4.uke og i slutten av 6 uke 3 cm". Er mitt for lite?? I bladet Gravid sto det at d var normalt at et foster var ca. 2 millimeter rundt 5 uke. Samtidig har jo gynekologen plikt til å si ifra om det var noe unormalt.....
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg tok tidlig ultralyd i uke 5, og da så de kun den fostersekken, ikke embryo. Fikk høre at det var normalt og slo meg til ro med det. Hadde ikke vært her inne ennå da, ellers hadde jeg vel blitt hysterisk over at det kun var fostersekk....
Nanna:-D Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Hei. Jeg tok også uli slutten av uke 5 forige svangerskap. Da så vi kun fostersekk "med ett eller annet" som legen sa, så jeg tror nok du kan ta det helt med ro. Tror det er litt forskjell på målinger rundt omkring også... Håper alt er normal da, og at den lille utvikler seg sånn den skal..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Oki:) Så du hjerte som banket? Det var så søtt synes jeg Tror alt er normalt, ble bare litt forvirret da jeg leste helt andre størrelser i en annen bok:S forsto ikke helt sammenhengen. Sa legen til deg hvor mange millimeter embryoet ditt var da du var på ultralyd??
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Jeg tok uke 6+0. Foster var da 3 mm. Målingene er ikke eså nøyaktige størrelsen varierer uansett fra person til person i denne fasen.
Snødronningen Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Husk at i lærebøker oppgis reell fosteralder, dvs ikke hvor langt du er kommet, men hvor langt fosteret er kommet. Uke 4 i lærebok, betyr at foster er i uke 4, du er da i uke 6, dvs om 1-2 uker er fosteret 5mm. Det stemmer vel bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå