Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 15 nå, og har vært 50% sykmeldt siden november. Pga en gammel ankelskade har jeg vært en del sykmeldt de siste to årene, og i dag kom brevet fra NAV om at fra februar får jeg ikke mer sykepenger.

Må jeg tilbake i full jobb jeg nå da, for å få full mndlønn utbetalt?

Og må jeg ha jobbet 100% stilling minst 6 av de siste 10 mnd før jeg går i permisjon for å ha tjent opp rett til fulle fødselspenger??

Fortsetter under...

Dessverre blir ikke dette et så veldig oppmuntrende innlegg. Dersom du mister retten til sykepenger, må du være 26 uker i full jobb uten sykemeldinger, før du igjen har opptjent retten til å få utbetalt full mndlønn ved sykdom.

Du må også ha jobbet minst 6 av siste 10 mnd for å tjene opp fulle rettighet i forhold til fødselspenger. Dersom du får utbetalt sykepenger blir det regnet som du er i jobb så du mister ikke rettighetene til fødselspenger så lenge du er sykemeldt og har rett på sykepenger. I de mnd du ikke har rett på sykepenger vil det bli regnet som om du ikke har inntekt. Du må altså ha vanlig lønn eller sykepenger (arbeidsledighetstrygd gjelder også) i 6 av siste 10 mnd for å få full rett til fødselspenger.

Når du har vært sykemeldt i 8 uker må legen din sende en del av sykemeldingen til NAV med sin begrunnelse for at du skal være fortsatt sykemeldt utover de 8 ukene, ellers må du nok tilbake i arbeid om legen ikke vil videre sykemelde deg. Men dette brevet fra NAV er kun en påminnelse på at du nå er over de 8 ukene og at legen må sende dette brevet. SÅ slapp av :):) Bare få legen til å gjøre jobben sin så kan man faktisk være sykemeldt et helt år med full lønn og vil da få fullt utbetalt under svangerskapet :):)

Kanskje du kan få svangerskapspenger i stedet for sykepenger? Dersom du er borte fra arbeid pga fare for fosteret trodde jeg at du kunne få det de kaller svangerskapspenger i stedet for sykepenger. Da "tar" du ikke av sykemeldingsandelen. Jeg ville sjekket med legen.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...