Gå til innhold

hjelp...ang graviditet og katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk meg en katt nå i høst pga at jeg har mista to spirer og ville så gjerne ha en katt (litt som erstatning)...denne uka har vi gitt han ormekur og d viste seg at pusen min hadde makk....:(

jeg lurer på, er dette farlig for meg??

jeg har ikke tatt i avføringen hans etter at jeg ble gravid, men har jo selvsagt kosa masse med pus...

noen som vet?

jeg tror ikke selv at d utgjør noen risiko men blir jo bekymra da jeg har mista før...

Fortsetter under...

Skrevet

Hei! Som gravide skal vi unngå kontakt med kattens avføring, noe som du skriver du ikke har gjort, og det er jo bra. At pus har mark er vel ikke så farlig som at pus kan ha toksoplasmose. Det er toksoplasmose som er farlig for oss gravide(farlig for fosteret), for det kan vi ikke se om det er i avføringen til pus.

Jeg har selv katt, men hun gjør fra seg ute heldigvis, men om det skulle knipe så har hun innedo, men da er det mannen min som tar seg av oppryddingsjobben ;o)

Ellers er det jo lurt å vaske hendene etter at du ha vært i kontakt med pus, før du lager mat eller spiser noe, noe som ellers også er lurt selv om man ikke er gravid :o)

Så kos med pus med god samvittighet du, og lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om at det kan være farlig for gravide. Det eneste legen min sa til meg når hu fikk vite at vi hadde 5 katter, var at jeg ikke skulle røre avføringen eller skifte sand på kattedoen. Det var det jeg fikk beskjed om. Alle vet jo at rundt denne tiden er det på tide med markkur på katter. Så jeg regner med at hu hadde fortalt meg noe om det hvis det hadde vært farlig for meg.

Skrevet

ja..mannen min skifter alltid på kattedoen, jeg er ikke borti det...

tror ikke d er noe farlig...

passer på å prøve å vaske meg og:) så jeg tror nok ikke d er noe fare...

Skrevet

Sånn makk kan smitte fra katt til menneske, men de holder seg i tarmene, og er kjipe for mor, men jeg har ikke hørt om at det skal kunne smitte fosteret på noen måte. Så vær obs på om du blir rar i magen, men jeg tror ikke du trenger å være redd for at makken skal skade babyen din.

Kjekt å se at du er gravid igjen, Stratosen! Husker deg fra i vår på januarklubben. Håper så veldig at det går fint denne gangen!

Klem

Skrevet

takk erisa:)

jeg håper også at d skal gå bra dennne gangen...gruer meg nesten for UL på tirsdag...men håper alt er bra nå:)

klem

Annonse

Skrevet

Innvollsorm kan ikke smitte fra katter (eller hunder) til mennesker!! Det er ikke farlig for deg. Men, som noen skrev ovenfor her, toksoplasmose smitter fra katt til menneske via kattens avføring. Hvis katten din er bærer av denne smitten, er det veldig sannsynlig at du allerede har utviklet antistoffer mot toksoplasmose siden du har hatt katten en stund allerede. Som gravid skal du allikevel ikke være i kontakt med katteavføring, og være nøye med håndvask etter kontakt med katter (gjelder da spesielt ukjente katter). Det går an å ta blodprøve hos legen for å sjekke om du har dannet antistoffer mot toksoplasmose tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...