Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en trå for oss som akkurat har blitt gravide, og som har termin i september. Jeg føler det hadde vært godt å ha noen som var i samme bås nå.

Jeg trodde bare den satt, så skulle jeg lene meg tilbake å konsentrere meg om jobb og alt annet.

Men jeg må innrømme at jeg er temmelig usikker, hva er noemalt? Hva er unormalt? Håper jo så inderlig det skal gå bra.

Møte med helsevesnet i går, gjorde det ikke bedre!

Men nå har jeg lest på nettet om flere som ikke har sett så mye uke 5 og 6 på UL - det er betrygende.

Ellers er formen overaskende bra! Litt tretter, vonde pupper og litt murring i livmoren. Ikke kvalm i det hele tatt - deilig!

Jeg har termin 10 september - men kan ikke ha rier, så det blir keisersnitt noen uker før.

Hvordan har du det, og når har du termin?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136504421-september-klubben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører til her! Termin 1.september. Jeg merker vel bedre og bedre dag for dag at jeg er gravid... har allerede kastet opp i noen dager nå. Ikke noe særlig murringer lenger (hadde litt helt i starten), men jeg er kjempetrøtt og legger meg i 21.30-tiden hver kveld! Har jo en treåring som holder meg i gang etter jobb da, så det er ikke snakk om å legge seg nedpå før hun er i seng. Men etter forholdene synes jeg det går veldig bra - gruet meg mest for disse første ukene, som helt klart var de verste forrige gang jeg var gravid!

Og jeg! Termin 6 september. Må si det var stas og endelig få eget "gravide-ark" hos fastlegen- har jo bare fulgt med på x antall venninders kurver etc til nå.

Jeg tenkte vel også at jeg endelig skulle få konsentert meg om jobb etc når den satt- men er veldig ukonsentrert for å si det mildt! Det ble pluselig litt uvirkelig alt sammen etter lang tid for å få den til å sitte- vi hadde egentlig tenkt at dette var en av de siste gangene også. Håper konsentrasjonen blir bedre etter UL.

Jeg er VELDIG kvalm, men kaster heldigvis ikke opp. Ellers er puppene vokst- men er ikke så ømme lenger- heller ikke så mye murring i livmoren nå lenger, men er også merkbart mer trett.

Skal som sagt på UL til torsdag- og grugleder- er litt engsetlig for at jeg ikke skal se noe bankende hjerte- for etter det jeg har lest skal det kunne sees da. Er også nesten litt engstelig hver gang jeg går på do- er det noe blod osv. Siden jeg er 39 skal jeg ta Duo test + fostervannsprøve- håper knøttet klamrer seg fast gjennom dette. Men jeg tenker at det gjelder å være positiv- så for det meste smiler jeg når jeg tenker på det- og det er ganske ofte:)

Måte smile når jeg leste at du titter etter når du er på do, jeg også!

Jeg tenkte nå i sted at nå må jeg virkelig slutte - mensen kommer ikke!

Og så ukonsentrert, er det mulig?

Samtidig som jeg blir litt rar når broren min tiltaler meg som: den vordende mor, og andre sier "den gravide" hmmm hvem snakker de om føler jeg...

Nei, det er vel en grunn til at vi har 9 mnd på å bearbeide det.

Helt absurd alt sammen, verdens mest etterlengtede barn - jeg holdt jo til og med å ta kvelden pga av at jeg nektet å fjerne livmoren - har "lidd" mye for dette, også er jeg plutselig gravid... Så uvirkelig og så godt.

Jeg er sliten på kveldene og glad for at jeg ikke har en treåring hjemme nå.

Karina68 det var til Dr.Trolle på UL du skulle?

Lykke til jenter - når kom kvalmen hos dere?

Jeg ble kvalm litt tidligere denne gangen enn sist jeg var gravid. Merket det svakt allerede i uke 5, mens det ble mer merkbart på formiddagene forrige uke (uke 6). Først denne uken jeg har kastet opp, og det er som sist egentlig. Veldig likt svangerskap hittil! Får håpe det fortsetter sånn, for jeg hadde det egentlig ganske så greit etter at de første tre månedene var overstått. Jeg er mindre svimmel denne gangen også - blodtrykket mitt var veldig lavt sist, så jeg tipper det er bedre nå. Hjertet vokser jo når man er gravid, så mitt er nok bedre rustet nå enn i starten sist - jeg var kjempesvimmel, husker jeg...

Lykke til på ultralyd, Karina68, det går sikkert helt fint...! Skal du ta fostervannsprøve uansett hva duotesten viser, eller?

Okay.. så kvalmen kan komme ennå...

Duotesten er det en blodprøve?

Hørte at man kan finne ut mye på det. Jeg hadde en onkel med downs.. men vet ikke helt om jeg skal be om det. Man kan visnok de når man har det i nær familie. Men Mormor var tros alt 45 år da han ble født.

Har dere vært hos lege/jordmor? Jeg har ikke vært hos legen ennå. Når er det vanlig å begynne med å ta tester, mål etc.?

Jeg skal til ul igjen neste onsdag, til en hyggelig mann denne gangen. Nå gleder meg meg - håper vi kan se litt mer nå.

Når skal du på UL Pluss71?

God bedring med kvalmen :-)

Annonse

Duotest er en blodprøve OG ultralydundersøkelse en gang i uke 11-13 ettersom jeg har forstått. Tilbys de som er over 38 ved termin. Jeg kommer til å være 37 og får ikke tilbud om det. Men jeg vurderer å ta en tidlig ultralyd en gang før uke 12, ikke helt sikker på det ennå. Ellers blir det vel ikke noe før den ordinære i uke 18. Legen har jeg faktisk ikke ringt ennå, men jeg gjør nok det til uken. Får høre når de synes jeg skal komme til første kontroll. Jeg har jo vært gjennom dette før, og stresser mindre med det denne gangen, det føles ikke som om det er noe som haster. Sist var jeg i uke 7, tror jeg, men det er jo egentlig ikke nødvendig.

Ellers er kvalmen ganske ille akkurat nå... men jeg er fornøyd når jeg klarer å holde maten innabords en stund i alle fall, for da tar jo kroppen opp næring og jeg blir ikke helt slapp...! Og det blir nok snart litt bedre. Håper du slipper unna det verste da... det er mange som i alle fall ikke kaster opp noe særlig mye...

Da melder jeg meg ut av septemberklubben..

Ufattelig trist og vondt - men slik er livet - da tilhørte jeg de 20 % denne gangen. Pokker heller, var så innstilt på å være blandt de 80 %.

Ønsker dere begge lykke lykke til, og måtte dere får selskap av mange mange andre september-jenter!

Jeg satser på bli med i november/desember klubben..

Av informasjonen på nettet kan det se slik ut, men det er nok litt variabelt- jeg skal i alle fall "få" det- fordelen med Duo er jo at den blir tatt tidligere og man da kan få avsluttet tidligere om det er påvist alvorlige avvik allerede da. På den annen side er det ganske store feilmarginer, og hva slags sannsynlighet man vil slå seg til ro med er jo forskjellig. Har en venninde som er 40 som også har tatt begge deler i det offentlige nå ganske nylig, derfor ba jeg om det samme hos fastlegen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...