MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 jr er nå 3 mnd og ei uke og jeg er fortsatt sår.. jeg har ikke åpne sår eller noe slikt, men brustvorta er rød og blir veldig øm under amming, noe som gjør at jeg kvier meg litt for å amme. jeg har heller ikke nok mat til han, så han får mme da det er tomt til meg. virker som han foretrekker flaska foran puppen da han blir veldig urolig når jeg legger han til. det blir da "lettere" å gi han flaske. men så er det det da; JEG VILL IKKE GI HAN MME!!! jeg vill kunn amme, men har ikke nok melk. mamma gav mm og mme til alle sine, og farmor mistet melka etter 3 mnd, selv om hun ville, og prøvde ALT for å fortsette amminga. tanta mi på farsiden hadde ikke melk i heletatt! er det noe i det som er arvelig? hva kan jeg gjøre? er ikke så fornøyd med legen min, føler hun avviser meg litt, muligens for jeg har vært der en del ganger med div plager. så kvier meg for å dra dit også. jeg drikker ammete (selv om jeg brekker meg av det), får mye avlastning av far, drikker mye vann og er bærer, så jeg kan ikke helt forstå hva som gjør til at melka ikke bygger seg opp!
svana72 Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Har du skjekka at han suger riktig?? Å det at han stresser mye når du legger han til brystet er forde det er mye lettere for han å suge fra flaska,der renner jo omtrent melka bare ut,når han ligger til brystet,så må han jobbe for å suge ut melka,så derfor stresser han ekstra når han får brystet... Det med om du har lite melk kan du jo få skjekka med å pumpe deg,å øke din egen produksjon så skal du pumpe deg hver 3 time,å du vil jo merke det på vekta hans om han går greit opp i vekt... Legen din må du bare ta en snakk emd å be henne forstå at du sliter med dette,men du kan ringe ammehjelpen eller barsel poliklinikk på sykehuset de hjelper deg også med amming,be om å få snakke med en ammehjelper.. Her er en link til ammehjelpen:http://ammehjelpen.no/ P.S du kan jo prøve å smøre deg med avent sin salve til såre brystvorter den er kjempe god synes jeg å husk å luftørke brystene dine mye prøv å press ut litt melk som du lar tørke på brystvorta de,men skjekk at han suger riktig.. Lykke til videre...
mrsatilla har 2 Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 hei!! jeg har og vært veldig sår på brystvorta og tok dette opp med helsesøster. Der fikk jeg noe som heter Lansinoh salve, som lindrer litt. Itillegg så ammet jeg ikke på 3 døgn, men i stede håndmelket meg for å "spare" brystvorta. Gikk over da :-) Helsesøster var usikker på om man får kjøpt salva på apoteket, men det går jo ant å spørre. Sjekk også at barnet ikke har "trutmunn" når den suger og hvis du får barnet til å ligge m magen mot deg så hjelper det også på stillingen. Lykke til!
trollet66 Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Hei!!! Det kan godt være at du har pådratt deg sopp. siden du kvier deg litt for legen slik i først eomgang, skal du prøve å smsøre deg neon dager med daktar krem legg på kompress (10 X 10cm) så slipper du kladd i bh. Dersom du får lindring etter en dag eller to, så skal du ta en tur til legen og få kur til deg og barnet. smerter som du beskriver påvirker utdriving, og dermed vil mengden avta....Prøv kremen vasker du av med en fuktig klut før amming, smør deg etter hver amming
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2008 han suger rett med underleppa, men overleppa er bøyd innover. har ikke hørt at det skal ha noe innvirkning..? jeg har ei pumpe. medela håndpumpe, men jeg synes hullet er for stort, så det er vondt og pumpe. (noen som har tips om ei anna pumpe med mindre hull, ev hvordan jeg kan gjøre det lindre?) jeg får ut all melk, så det er ikke noe problem sånn sett.. (får måle i morgen;)) ellers så spiser han hver andre-halvannen time på dagen, så sover han mellom 4 og 6 timer på natten, så er det hyppige måltider igjen. eneste gangene jeg har følt spreng er vel de gangene han har sovet hele 8 timer sammenhengende. synes det er veldig lang tid for brystene til å produsere til spreng! får prøve å prate til henne, har time i neste uke, og får vel dame meg opp til det;) *grue seg* er flink til å lufte, og har prøvd lanolin og simplex. har også prøvd brulidine som har funket før,(var det da tegn på sopp?) og som ikke funker nå. har tenkt å snakke med helsesøster om dette, men kan jeg bestille time for meg? eller er de forbeholdt barnet..? synes også det er verre å håndmelke enn å pumpe, og som sagt så er ikke pumpa akkurat behagelig. har rett tak på brystet da også. (hadde med meg brosjyre fra barsel.) og vi ammer fra før i alle stillinger, liggende, han med hodet nedover- sittende- liggende- på magen, jeg har hengt over han.. tusen takk for alle tips og ord, skal prøve daktar i første omgang, så får vi se hvor det bærer hen
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Ring til helsesøster og bestill time! Ammingen er jo for barnet og helsesøstrene har gjerne mye erfaring med amming, jeg opplevde i hvert fall at min helsesøster var veldig hjelpsom. Ikke vent, jo før du får hjelp jo bedre. Ingenting å grue seg for, tror det er mange som spør om ammingen. Skriv ned alt du lurer på før timen, min erfaring er i hvert fall at det er lett å glemme ting når man sitter der. Og ta selvsagt med babyen din så kan hun se hvordan barnet ligger til brystet.
trollet66 Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Når ingen av de nevnte kremene har effekt, så heller det mot at det nok er sopp. les på ammehjelpen om sopp og etterlev det som står mht vask etc under beh. sopp kan være skikkelig vanskelig å bli kvitt.... men prøv daktar og se først, skal du bli kvitt det må baby og du beh samtidig.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2008 jeg ringer i morgen til HS, hun er utrolig trivelig og hjelpsom. de har forresten åpen dag i morgen... tror jeg bare stikker innom. har kjøpt daktar nå, og starter i morgentidlig, men hvordan gjør man det på natterstid? jeg er veeeldig søvnig av meg og bare kobler han på å sovner igjen, bør jeg da ikke smøre på før jeg legger meg? for jeg kan garantere at jeg ikke husker å vaske av når jeg ligger der i halvsøvne. hjelper ikke viss jeg har en klut heller. (jeg har mange flasker med vann i sengen, men kan godt ligge å tenke på hvor tørst jeg er, for å så bare sovne igjen.. ellers så husker jeg ikke at jeg har de der.) ser forresten ut til at produksjonen har kommet seg litt.. jr tok vel bare 10-20 ml når han fikk flaske etter jeg hadde gitt mitt, og det tok han sikkert kun for at det var så digg med flaske;) raringen.. litt avsporing..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå